Błądzę, więc myślę
Autorka prezentuje podstawy systematycznej koncepcji myśli mających treść, czyli reprezentacji umysłowych. Wykorzystuje przy tym przykłady z praktyki naukowej kognitywistów: psychologów, neuronaukowców, specjalistów od sztucznej inteligencji czy filozofów umysłu. Uzasadnia przyjęte rozstrzygnięcia teoretyczne, posługując się listą wymagań wobec koncepcji reprezentacji umysłowych – najważniejsza jest tu, jej zdaniem, możliwość stwierdzenia, że dana reprezentacja jest błędna, oraz ustalenia, na czym ten błąd polega. Ponieważ żadna z dotychczas zaproponowanych koncepcji nie spełnia tego wymogu w sposób zadowalający, autorka broni własnej koherencyjnej koncepcji błędności reprezentacji.
Czym są myśli?
Dzięki czemu mogą mieć treść?
Co to znaczy, że odpowiadają rzeczywistości?
Na te fundamentalne pytania próbują szukać odpowiedzi filozofowie umysłu, a od niedawna także kognitywiści – przedstawiciele interdyscyplinarnej grupy dyscyplin naukowych badających procesy poznawcze.
Autorka dokonuje systematycznego przeglądu dotychczasowych koncepcji reprezentacji umysłowych pod kątem przedstawionych wymagań oraz praktyki kognitywistycznej, zatem publikacja może też posłużyć jako podręcznik dla osób zainteresowanych współczesną filozofią umysłu i kognitywistyką.
*********
I Err, Therefore I Think. What is
Misrepresentation?
The publication is concerned with the issue of thought content, interpreted in contemporary studies as mental representation. The author focuses on describing the content of false or inaccurate thoughts, i.e. on misrepresentation, and proposes her own coherence-based model of representational error. The monograph also includes a survey of other contemporary theories of
mental representations. Keywords
Cognitive studies, mental representations, misrepresentation, teleosemantics.
*********
Krystyna Bielecka – doktor filozofii, adiunkt naukowy w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Rozwija swoją koncepcję reprezentacji w ramach grantu NCN na temat przydatności pojęcia reprezentacji w badaniach nad psychopatologią. Książka Błądzę, więc myślę jest oparta na jej dysertacji doktorskiej wyróżnionej w 2016 roku Nagrodą im. Jerzego Perzanowskiego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-3640-6
- ISBN druku: 978-83-235-3632-1
- Liczba stron: 254
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 11 Wprowadzenie 13 Rozdział 1 Rola pojęcia reprezentacji umysłowej 33 1.1.1. Filozoficzne pojęcie intencjonalności 34 1.1.2. Filozoficzne pojęcie przekonań i pragnień a pluralizm reprezentacji umysłowych 36 1.2. Doniosłość pojęcia intencjonalności 37 1.3. Nastawienie intencjonalne 40 1.4. Strategia intencjonalna a racjonalność 48 1.5. Osobowy i subosobowy poziom opisu 52 1.6. Ograniczenia strategii intencjonalnej 56 1.7. Podsumowanie 60 CZĘŚĆ I FUNKCJONALNE NIETELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE REPREZENTACJI: OD INTERNALIZMU DO EKSTERNALIZMU Rozdział 2 Internalistyczne jednoczynnikowe koncepcje reprezentacji 67 2.1. Filozoficzne pojęcie intensji i ekstensji 67 2.2. Semantyka ról pojęciowych w wersji naturalistycznej 69 2.2.1. W poszukiwaniu treści wąskiej. Poznawczy charakter treści 69 2.2.2. Teza o determinacji treści wąskiej jako teza o superweniencji 71 2.3. Solipsyzm metodologiczny Fodora 72 2.3.1. Wprowadzenie do solipsyzmu Fodora. Motywacje 72 2.3.2. Treść wąska w solipsyzmie metodologicznym 74 2.3.3. Wrodzoność pojęć 76 2.3.4. Solipsyzm metodologiczny a stanowisko formalistyczne 78 2.4. Argumenty przeciw stanowisku formalistycznemu 81 2.4.1. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem 81 2.4.2. Odpowiedź systemowa 82 2.4.3. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem w nowej wersji 83 2.5. Internalizm a determinacja intensji w wyniku uczenia 84 2.6. Zastosowanie koncepcji Fodora do przykładów z etologii i psychologii 86 2.7. Podsumowanie 88 Rozdział 3 Internalistyczna dwuczynnikowa koncepcja Blocka 90 3.1. Dwa czynniki 91 3.2. Specyfika treści wąskiej 92 3.3. Rola pojęciowa 93 3.4. Zalety i wady koncepcji dwuczynnikowej 97 3.4.1. Dwuczynnikowa koncepcja treści a formalistyczne ujęcie Fodora 97 3.4.2. Treść wąska w koncepcji dwuczynnikowej a zachowania 97 3.4.3. Zarzuty wobec dwuczynnikowej koncepcji Blocka 98 3.5. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 102 3.6. Podsumowanie 106 Rozdział 4 Eksternalistyczne koncepcje reprezentacji 109 4.1. Semantyka informacyjno-przyczynowa 109 4.1.1. Wprowadzenie do semantyki informacyjno- przyczynowej. Motywacje 109 4.1.2. Ustalanie odniesienia i problem jego determinacji 111 4.1.3. Problem alternatywy 111 4.1.4. Problem trywializacji 114 4.1.5. Rozwiązania problemu determinacji odniesienia. Warunki normalne 115 4.1.6. Rozwiązania problemu determinacji odniesienia. Nauczyciel lub ekspert 117 4.1.7. Zastosowanie koncepcji na przykładach 119 4.2. Koncepcja zależności asymetrycznej Fodora 121 4.2.1. Wprowadzenie do koncepcji zależności asymetrycznej Fodora. Motywacje 121 4.2.2. Wady i zalety koncepcji asymetrycznej 124 4.2.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 127 4.3. Podsumowanie 129 Rozdział 5 Semantyka warunków prawdziwości 130 5.1. Czysto ekstensjonalna koncepcja znaczenia jako warunków prawdziwości 131 5.1.1. Wprowadzenie do koncepcji. Motywacje 132 5.1.2. Zarzuty wobec czysto ekstensjonalnej koncepcji warunków prawdziwości 133 5.1.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 137 5.1.2. Podsumowanie 139 5.2. Znaczenie jako warunki prawdziwości a działanie 139 5.2.1. Założenia Davidsona 140 5.2.2. Błąd reprezentacyjny wykrywalny przez system 141 5.2.3. Zarzuty 142 5.2.4. Zastosowanie koncepcji do przykładów z psychologii i etologii 143 5.2.5. Podsumowanie 145 5.3. Wnioski: nieteleosemantyczny eksternalizm 146 CZĘŚĆ II TELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE REPREZENTACJI Rozdział 6 Dretskego koncepcja błędnej reprezentacji jako dysfunkcji 157 6.1. Wprowadzenie do koncepcji Dretskego. Motywacje 157 6.2. Koncepcja funkcji reprezentowania jako funkcji wskazywania 158 6.3. Reprezentacja umysłowa 162 6.3.1. Błędna reprezentacja umysłowa 165 6.4. Przykład błędnego reprezentowania: błędne reprezentowanie u żaby 166 6.5. Problem alternatywy w koncepcji Dretskego 167 6.6. Podsumowanie 168 Rozdział 7 Millikan koncepcja błędnej reprezentacji 170 7.1. Funkcja właściwa 170 7.2. Funkcja właściwa reprezentowania 175 7.3. Błędna reprezentacja jako dysfunkcja 185 7.4. Podsumowanie 186 Rozdział 8 Teleosemantyka i błąd wykrywalny przez system: model interaktywistyczny Bickharda 187 8.1. Idea błędu dla systemu w dotychczas omawianych koncepcjach 187 8.2. Bickharda koncepcja reprezentacji umysłowych 191 8.3. Antycypacyjna funkcja reprezentowania 193 8.4. Minimalny interaktywistyczny model reprezentowania 199 8.5. Pełny interaktywistyczny model reprezentowania 200 8.6. Dezyderaty Bickharda. Czy Bickhard jest internalistą? 202 8.7. Podsumowanie 205 Rozdział 9 Koherencyjna koncepcja błędu reprezentacyjnego 207 9.1. Dysfunkcja reprezentowania, czyli błąd reprezentacyjny 207 9.2. Błąd reprezentacyjny dla systemu 208 9.3. Przykłady wykrywania błędu reprezentacyjnego 212 9.4. Wykorzystywanie błędów w uczeniu 213 9.5. Proponowana koncepcja błędu dla systemu a inne teleosemantyczne koncepcje błędu reprezentacyjnego 215 9.6. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 216 9.7. Zarzuty wobec zaproponowanej koncepcji błędnej reprezentacji 221 9.8. Podsumowanie 226 Zakończenie 228 Dodatek 1. Dezyderaty 234 Dodatek 2. Diagram koncepcji reprezentacji 236 Bibliografia 238 Spis ilustracji 248 Indeks osób 249 Indeks pojęć 252