Ciało w kulturze konsumpcji. Efektywność edukacji zdrowotnej na przykładzie sieci szkół promujących zdrowie
Książka łączy perspektywę edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia z socjo-antropologicznymi rozważaniami na temat ciała w kulturze konsumpcji. Czytelnik znajdzie w niej odpowiedzi na wiele aktualnych pytań dotyczących systemu nauczania. Czy edukacja zdrowotna w obecnym kształcie wyposaża młodzież w umiejętności pozwalające bezpiecznie żyć i zrozumieć otoczenie? Czy umożliwia jej zaadaptowanie się do zmian społecznych i kreowanie własnej przyszłości? Czy szkoły promujące zdrowie dostarczają młodym ludziom wiedzy potrzebnej do funkcjonowania w społeczeństwie somatycznym? Czy program nauczania jest dostosowany do realiów społeczeństwa masowej konsumpcji, w którym wszystkie aspekty cielesności są przedmiotem nie tylko jednostkowej refleksji, ale podlegają też ocenie społecznej oraz stanowią przedmiot zainteresowania podmiotów rynkowych i mediów? Przeprowadzone przez autorkę badania są dowodem, że socjologiczna refleksja na temat ciała może znaleźć zastosowanie w promocji zdrowia, pokazują także kierunek, w jakim powinna zmierzać edukacja zdrowotna w kulturze konsumpcji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3218-9
- ISBN druku: 978-83-231-3218-9
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie / 9 Rozdział I Tematyka ciała w naukach humanistycznych i społecznych / 19 1.1. Filozoficzna refleksja na temat doświadczania cielesności / 23 1.1.1. Kartezjański „duch w maszynie” / 24 1.1.2. Krytyka i konsekwencje dualizmu Kartezjańskiego w refleksji filozoficznej XVIII, XIX i XX wieku / 27 1.2. Ciało w socjologii i antropologii / 43 1.2.1. Antropologia ciała / 43 1.2.2. Socjologia ciała / 48 1.2.2.1. Znaczący „przedmiot” – włączenie ciała do systemu znaczeń społeczno-kulturowych / 53 1.2.2.2. Metodologiczne podejścia do badania ciała w społeczeństwie / 58 1.2.2.3. Koncepcja zarządzania ciałami Bryana S. Turnera / 66 1.2.2.4. Typologia ciała używanego w działaniu Arthura W. Franka / 70 Rozdział II Ciało w kulturze konsumpcji a edukacja zdrowotna / 75 2.1. Status ciała w kulturze konsumpcji / 75 2.1.1. Ciało – kapitał i fetysz / 76 2.1.2. Adekwatne ciało jako warunek konsumpcji / 79 2.2. Kulturowe uwarunkowania zachowań związanych z ciałem i zdrowiem / 82 2.2.1. Zachowania związane ze zdrowiem / 82 2.2.2. Kontrola nad ciałem i zdrowiem w procesie konsumpcji / 85 2.2.3. Zarządzanie wrażeniem i kult młodości / 90 2.2.4. Troska o ciało i zdrowie jako elementy konsumpcyjnego stylu życia / 92 2.3. Socjalizacja w kulturze konsumpcji / 96 2.3.1. Młodzieżowa konsumpcja / 98 2.3.2. Seksualizacja kultury / 104 2.3.3. Rzeczywistość nastolatków, rzeczywistość szkoły / 107 Rozdział III Edukacja zdrowotna w kontekście dorobku socjologii ciała / 115 3.1. Historia edukacji zdrowotnej w Polsce / 115 3.2. Edukacja zdrowotna w promocji zdrowia / 118 3.3. Podstawowe założenia edukacji zdrowotnej / 123 3.4. Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie / 134 3.4.1. Historia szkół promujących zdrowie / 134 3.4.2. Program „Szkoły promujące zdrowie” w Polsce / 135 3.4.3. Program „Szkoły promujące zdrowie” w województwie kujawsko-pomorskim / 139 3.5. Ciało jako zagadnienie w edukacji zdrowotnej / 143 3.6. Socjologia ciała w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia / 152 Rozdział IV Metodologiczne podstawy badań / 159 4.1. Cel badań, problem i pytania badawcze / 161 4.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze / 162 4.3. Dobór próby / 168 4.4. Aranżacja i przebieg badań / 170 Rozdział V Realia prowadzenia edukacji zdrowotnej a wpływ przemian społecznej roli ciała na młodzież – perspektywa nauczycieli szkół należących do SzPZ / 173 5.1. Obraz zaangażowania w realizację edukacji zdrowotnej w SzPZ / 173 5.2. „Programy to dulszczyzna w czystym wydaniu” / 177 5.3. Ograniczenia w prowadzeniu edukacji zdrowotnej / 182 5.4. Zagadnienia i działania podejmowane w ramach edukacji zdrowotnej / 186 5.5. Edukacja zdrowotna a przemiany społecznej roli ciała i kultura konsumpcji / 192 5.6. Wpływ przemian społecznej roli ciała na młodzież – opinie nauczycieli z SzPZ / 199 5.6.1. Przejawy zainteresowania ciałem / 200 5.6.2. Utożsamianie troski o ciało/wygląd z troską o zdrowie / 201 5.6.3. Źródła, z których młodzież czerpie wiedzę o zdrowiu i cielesności / 203 5.6.4. Postrzeganie atrakcyjności fizycznej jako jednego z warunków osiągnięcia sukcesu życiowego / 206 5.6.5. Zaburzenia odżywiania / 207 5.6.6. Seksualność / 211 5.7. Potrzeby szkoleniowe nauczycieli / 216 5.8. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna w kontekście regionalnym i lokalnym / 219 Rozdział VI Realia prowadzenia edukacji zdrowotnej a przemiany społecznej roli ciała – perspektywa uczniów szkół należących do SzPZ / 227 6.1. Charakterystyka respondentów / 227 6.2. Wiedza na temat przynależności i działań prowadzonych w ramach szkół promujących zdrowie i zainteresowanie działaniami na rzecz zdrowia / 230 6.3. Ocena zagadnień realizowanych w ramach edukacji zdrowotnej / 244 6.4. Miejsce dla socjologii ciała w edukacji zdrowotnej / 247 6.5. Opinia uczniów o przygotowaniu nauczycieli do prowadzenia zajęć na temat roli ciała, poziomie umiejętności korzystania z pomocy naukowych i otwartości / 251 6.5.1. Aktualność posiadanej wiedzy / 252 6.5.2. Korzystanie z pomocy naukowych / 253 6.5.3. Otwartość, umiejętność podejmowania dyskusji / 254 Wnioski / 259 Aneks 1 Pytania badawcze i wskaźniki z odniesieniem do narzędzi badawczych / 267 Aneks 2 Dyspozycje do indywidulanego wywiadu pogłębionego / 269 Aneks 3 Kwestionariusz ankiety audytoryjnej / 271 Aneks 4 Wykaz respondentów – indywidulane wywiady pogłębione / 276 Aneks 5 Próba badawcza – ankieta audytoryjna / 278 Spis wykresów / 279 Spis tabel / 281 Spis rysunków / 283 Bibliografia / 285