Badania społeczne w praktyce
Nowe wydanie jednego z najważniejszych podręczników na świecie do socjologii i przedmiotów społecznych.
Obejmuje całość podstawowej wiedzy metodologicznej (
filozofia nauki, struktura procesu badawczego, typy obserwacji, analiza danych,
techniki badawcze,
etyka badań społecznych).
• Pokazuje, jak przygotować i prowadzić
badania społeczne.
• Wprowadza w teorię i paradygmaty badań społecznych.
• Omawia strukturę procesu badawczego, typy obserwacji i sposoby analizy danych.
• Przedstawia problemy etyczne i społeczny kontekst badań.
• Posiada przejrzysty układ treści oraz użyteczne załączniki przybliżające praktykę badań społecznych.
Książka przeznaczona jest dla studentów socjologii, nauk społecznych, nauk politycznych oraz dziennikarstwa. Jest również niezbędnym źródłem wiedzy dla osób zajmujących się badaniem rynku, opinii publicznej, marketingiem, analizą informacji i reklamą.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23428-7
- ISBN druku: 978-83-01-23421-8
- Liczba stron: 540
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp xxi Podziękowania xxvii List od książki do studentów xxix Część 1. Wprowadzenie do badań 1 ROZDZIAŁ 1. Działalność badawcza człowieka a nauka 3 Wprowadzenie 4 Zastanów się 5 W poszukiwaniu rzeczywistości 5 Wiedza dzięki rzeczywistości umownej 5 Zwykła działalność badawcza człowieka 6 Tradycja 6 Autorytet 7 Błędy w badaniach oraz jak ich uniknąć 7 Podstawy nauk społecznych 9 Teoria zamiast filozofii lub wiary 9 Prawidłowości społeczne 11 Zbiorowości, nie jednostki 13 Pojęcia i zmienne 14 Cele badań społecznych 18 Etyka działalności badawczej człowieka 19 Nieco dialektyki w badaniach społecznych 19 Wyjaśnianie idiograficzne i nomotetyczne 19 Jak to zrobić 20 Teoria indukcyjna i dedukcyjna 22 Determinizm a sprawczość 23 Dane jakościowe i ilościowe 25 Projekt badawczy 26 Zastanów się… raz jeszcze 27 ROZDZIAŁ 2. Paradygmaty, teoria i badania społeczne 29 Wprowadzenie 30 Zastanów się 31 Kilka paradygmatów nauk społecznych 32 Makroteoria i mikroteoria 33 Początki pozytywizmu 33 Paradygmat konfliktu 33 Interakcjonizm symboliczny 34 Etnometodologia 35 Funkcjonalizm strukturalny 35 Paradygmaty feministyczne 36 Krytyczna teoria rasy 38 Powrót do racjonalnej obiektywności 38 Elementy teorii społecznej 41 Powrót do dwóch systemów logicznych 42 Tradycyjny model nauki 42 Jak to zrobić 43 Rozumowanie dedukcyjne a indukcyjne 46 Budowa teorii dedukcyjnej 50 Zaczynamy 50 Tworzenie własnej teorii 50 Przykład teorii dedukcyjnej: sprawiedliwość dystrybutywna 50 Budowa teorii indukcyjnej 52 Przykład teorii indukcyjnej: dlaczego ludzie palą marihuanę? 53 Związki między teorią a badaniami 53 Znaczenie teorii dla „realnego świata” 54 Zastanów się… raz jeszcze 55 Etyka badań i teorii 55 ROZDZIAŁ 3. Etyka i polityka nauk społecznych 58 Wprowadzenie 59 Zastanów się 60 Zagadnienia etyczne w badaniach społecznych 60 Dobrowolne uczestnictwo 60 Nie krzywdzić badanych 62 Jak to zrobić 64 Anonimowość i poufność 64 Oszukiwanie badanych 67 Analiza i prezentacja wyników 68 Instytucjonalne organy kontrolne 69 Kodeksy etyki zawodowej 71 Dwie kontrowersje etyczne 71 Kłopoty w kafejce 74 Obserwacja posłuszeństwa 75 Polityczne aspekty badań społecznych 76 Obiektywność a ideologia 77 Polityka przez małe „p” 80 Polityka we właściwych proporcjach 81 Zastanów się… raz jeszcze 82 Część 2. Struktura badań: ilościowych i jakościowych 85 ROZDZIAŁ 4. Plan badań 87 Wprowadzenie 88 Zastanów się 89 Trzy cele badań 89 Eksploracja 89 Opis 90 Wyjaśnienie 90 Wyjaśnienie idiograficzne 91 Jak to zrobić 92 Logika wyjaśnienia nomotetycznego 92 Kryteria przyczynowości nomotetycznej 92 Analiza przyczynowości nomotetycznej i weryfikacja hipotez 94 Fałszywe kryteria przyczynowości nomotetycznej 94 Przyczyny konieczne i wystarczające 95 Jednostki analizy 96 Jednostki 97 Grupy 97 Organizacje 98 Interakcje społeczne 98 Artefakty społeczne 98 Przykładowe jednostki analizy 99 Jak to zrobić 100 Błędne wnioskowanie o jednostkach analizy: błąd ekologiczny i redukcjonizm 100 Wymiar czasowy 102 Badania przekrojowe 103 Badania dynamiczne 103 Badania zbliżone do dynamicznych 106 Przykłady strategii badawczych 108 Tryby mieszane 109 Jak zaplanować projekt badawczy 109 Zaczynamy 111 Konceptualizacja 111 Wybór metody badawczej 112 Operacjonalizacja 112 Populacja i dobór próby 112 Obserwacje 112 Przetwarzanie danych 113 Analiza 113 Zastosowanie 113 Przegląd procesu planowania badań 113 Oferta badawcza 114 Elementy oferty badawczej 115 Zastanów się… raz jeszcze 116 Etyka procesu planowania badań 116 ROZDZIAŁ 5. Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar 120 Wprowadzenie 121 Mierzenie wszystkiego, co istnieje 121 Zastanów się 122 Koncepcje, pojęcia i rzeczywistość 123 Pojęcia jako konstrukty 124 Konceptualizacja 125 Wskaźniki i wymiary 125 Wymienialność wskaźników 127 Definicje realne, nominalne i operacyjne 128 Jak to zrobić 129 Tworzenie ładu pojęciowego 129 Przykład konceptualizacji: pojęcie anomii 130 Definicje w badaniach opisowych i eksplanacyjnych 132 Wybory dokonywane w procesie operacjonalizacji 133 Zakres zmienności 133 Zmienność między skrajnościami 134 Uwaga na temat wymiarów 135 Definiowanie zmiennych i wartości 135 Poziomy pomiaru 136 Wskaźniki proste i złożone 140 Kilka przykładów możliwych wyborów w procesie operacjonalizacji 140 Jak to zrobić 141 Nieustanna operacjonalizacja 141 Kryteria jakości pomiaru 142 Precyzja i poprawność 142 Rzetelność 142 Trafność 145 Kto decyduje, co jest trafne? 146 Napięcie między rzetelnością a trafnością 148 Etyka pomiaru 148 Zastanów się… raz jeszcze 149 ROZDZIAŁ 6. Indeksy, skale i typologie 151 Wprowadzenie 152 Indeksy a skale 153 Zastanów się 153 Budowa indeksu 155 Dobór pytań 155 Badanie zależności empirycznych 156 Jak to zrobić 157 Punktacja indeksu 160 Braki danych 161 Walidacja indeksu 165 Status kobiet: przykład procesu tworzenia indeksu 167 Budowa skali 168 Skala dystansu społecznego Bogardusa 169 Skala Thurstone’a 170 Skala Likerta 171 Dyferencjał semantyczny 172 Skala Guttmana 172 Typologie 175 Zastanów się… raz jeszcze 176 ROZDZIAŁ 7. Logika doboru próby 178 Wprowadzenie 179 Zastanów się 180 Krótka historia doboru próby 181 Prezydent Alf Landon 181 Prezydent Thomas E. Dewey 182 Dwa typy doboru próby 182 Nieprobabilistyczny dobór grupy 183 Dobór oparty na dostępności badanych 183 Dobór celowy lub arbitralny 184 Metoda kuli śnieżnej 184 Dobór kwotowy 185 Wybór informatorów 186 Logika i techniki doboru losowego 187 Świadome i nieświadome obciążenia próby 188 Reprezentatywność i prawdopodobieństwo wyboru grupy 189 Losowanie 190 Rachunek prawdopodobieństwa, rozkład z prób i szacowanie błędu z próby 191 Populacje i operaty losowania 198 Przegląd populacji i operatów losowania 202 Schematy losowania 202 Prosty dobór losowy 202 Jak to zrobić 203 Dobór systematyczny 204 Dobór warstwowy 205 Ukryty podział na warstwy w doborze systematycznym 207 Przykład: dobór próby spośród studentów uniwersytetu 207 Modyfikacja próby 208 Dobór wielostopniowy grupy kontrolnej 208 Schematy doboru wielostopniowego i błąd z próby 209 Warstwowanie w wielostopniowej próbie grupowej 210 Metoda prawdopodobieństwa proporcjonalnego do rozmiaru (PPS) 211 Dobór nieproporcjonalny i ważenie 213 Przegląd prób losowych 214 Etyka doboru próby 214 Zastanów się… raz jeszcze 215 Część 3. Typy obserwacji 217 ROZDZIAŁ 8. Eksperyment 219 Wprowadzenie 220 Wybór zagadnienia do eksperymentu 220 Zastanów się 221 Eksperyment klasyczny 221 Zmienne niezależne i zależne 221 Pretest i posttest 222 Grupy eksperymentalne i kontrolne 222 Eksperyment podwójnie ślepy 224 Dobór uczestników 224 Dobór losowy 225 Randomizacja 225 Dobór przez dopasowanie 225 Dobór przez dopasowanie czy randomizacja? 226 Rodzaje schematów eksperymentalnych 227 Preeksperymentalne schematy badawcze 227 Trafność w badaniach eksperymentalnych 228 Przykłady eksperymentów 232 Eksperymenty prowadzone w internecie 234 Eksperymenty „naturalne” 234 Zastanów się… raz jeszcze 236 Mocne i słabe strony metody eksperymentalnej 236 Etyka i eksperymenty 236 ROZDZIAŁ 9. Badania sondażowe 239 Wprowadzenie 240 Wybór zagadnień do badań sondażowych 240 Wytyczne dotyczące zadawanych pytań 241 Zastanów się 241 Wybierz właściwą formę pytania 242 Spraw, by pytania były jasne 243 Unikaj pytań podwójnych 243 Respondenci muszą być w stanie udzielić odpowiedzi 243 Respondenci muszą chcieć odpowiadać 243 Pytania powinny być adekwatne 244 Najlepsze są krótkie pytania 244 Unikaj form przeczących 244 Unikaj obciążonych pytań i pojęć 245 Budowa kwestionariusza 246 Ogólny format kwestionariusza 246 Formaty odpowiedzi 246 Pytania warunkowe 247 Pytania tabelaryczne 248 Kolejność pytań w kwestionariuszu 249 Instrukcje do kwestionariusza 249 Pilotaż kwestionariusza 250 Przykładowy kwestionariusz 250 Kwestionariusz do samodzielnego wypełnienia 250 Dystrybucja pocztowa i zwroty 252 Monitorowanie zwrotów 253 Listy przypominające 254 Wystarczający poziom zwrotów 254 Wynagrodzenie dla respondentów 255 Opis przypadku 256 Wywiad kwestionariuszowy 257 Rola ankietera w wywiadzie 257 Ogólne zasady prowadzenia wywiadu 258 Koordynacja i kontrola 260 Sondaż telefoniczny 261 Zalety i wady 262 Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) 262 Wskaźniki odpowiedzi w wywiadzie 263 Sondaże online 264 Narzędzia internetowe 265 Projektowanie narzędzia pomiarowego 266 Zwiększenie wskaźników odpowiedzi 267 Badania mieszane 267 Jak to zrobić 268 Porównanie różnych metod badań sondażowych 268 Mocne i słabe strony badań sondażowych 270 Analiza wtórna 271 Zastanów się… raz jeszcze 274 Etyka i badania sondażowe 274 ROZDZIAŁ 10. Jakościowe badania terenowe 277 Wprowadzenie 278 Zastanów się 279 Tematy odpowiednie dla badań terenowych 279 Rzeczy, które należy brać pod uwagę w jakościowych badaniach terenowych 282 Różne role obserwatora 282 Stosunek do badanych 284 Niektóre paradygmaty jakościowych badań terenowych 287 Naturalizm 287 Etnometodologia 288 Teoria ugruntowana 290 Studium przypadku i metoda rozszerzonych przypadków 292 Etnografia instytucjonalna 294 Badania partycypacyjne 295 Prowadzenie jakościowych badań terenowych 298 Przygotowanie do pracy w terenie 298 Jak to zrobić 299 Wywiad jakościowy 300 Grupy fokusowe 302 Rejestrowanie obserwacji 304 Mocne i słabe strony jakościowych badań terenowych 306 Trafność 307 Rzetelność 307 Etyka w jakościowych badaniach terenowych 308 Zastanów się… raz jeszcze 309 ROZDZIAŁ 11. Badania niereaktywne 311 Wprowadzenie 312 Zastanów się 313 Analiza treści 313 Tematy odpowiednie dla analizy treści 313 Dobór próby w analizie treści 314 Kodowanie w analizie treści 317 Analiza danych jakościowych 320 Silne i słabe strony analizy treści 323 Analiza zastanych danych statystycznych 323 Badania nad samobójstwami Durkheima 324 Konsekwencje globalizacji 325 Jednostki analizy 326 Problem trafności 326 Problem rzetelności 327 Źródła zastanych danych statystycznych 327 Analizy historyczno-porównawcze 330 Przykłady analiz historyczno-porównawczych 330 Źródła danych historyczno-porównawczych 332 Jak to zrobić 334 Techniki analityczne 334 Badania niereaktywne online 335 Zastanów się… raz jeszcze 337 Etyka i badania niereaktywne 337 ROZDZIAŁ 12. Badania ewaluacyjne 339 Wprowadzenie 340 Zastanów się 341 Zagadnienia odpowiednie dla badań ewaluacyjnych 342 Sformułowanie problemu: kwestia pomiaru 344 Określenie wyników 345 Mierzenie tła eksperymentu 346 Określenie interwencji 347 Jak to zrobić 347 Określenie populacji 348 Nowe mierniki a mierniki już istniejące 348 Operacjonalizacja sukcesu lub porażki 348 Typy schematów badań ewaluacyjnych 349 Schematy eksperymentalne 349 Schematy quasi-eksperymentalne 350 Ewaluacja jakościowa 354 Problemy logistyczne 355 Wykorzystanie wyników badań 357 Badania wskaźników społecznych 361 Kara śmierci i odstraszanie 362 Symulacja komputerowa 363 Etyka i badania ewaluacyjne 364 Zastanów się… raz jeszcze 365 Część 4. Analiza danych: ilościowych i jakościowych 367 ROZDZIAŁ 13. Analiza danych jakościowych 369 Wprowadzenie 370 Powiązanie teorii z praktyką 370 Zastanów się 371 Odkrywanie prawidłowości 371 Metodologia teorii ugruntowanej 372 Semiotyka 373 Analiza konwersacyjna 375 Przetwarzanie danych jakościowych 375 Kodowanie 376 Zapisywanie notatek 380 Tworzenie mapy pojęciowej 380 Programy komputerowe dla badań jakościowych 381 Programy QDA 381 Księga Kapłańska według programu Qualrus 383 NVivo 389 Analiza jakościowa danych ilościowych 393 Określenie jakości badań jakościowych 394 Etyka i analiza danych jakościowych 396 Zastanów się… raz jeszcze 397 ROZDZIAŁ 14. Analiza danych ilościowych 399 Wprowadzenie 400 Kwantyfikacja danych 400 Zastanów się 401 Tworzenie kategorii kodowych 401 Opracowanie książki kodowej 403 Wprowadzanie danych 404 Analiza jednozmiennowa 404 Rozkład wartości 404 Tendencja centralna 405 Rozproszenie 408 Zmienne ciągłe i dyskretne 409 Szczegółowość a czytelność 409 Porównanie podgrup 410 Łączenie kategorii odpowiedzi 410 Sposoby postępowania z kategorią „nie wiem” 411 Opisy liczbowe w badaniach jakościowych 412 Analiza dwuzmiennowa 412 Procentowanie w tabeli 413 Tworzenie i odczytywanie tabel dwuzmiennowych (krzyżowych) 415 Wprowadzenie do analizy wielozmiennowej 416 Diagnozy społeczne 417 Zastanów się… raz jeszcze 419 Etyka i analiza danych ilościowych 419 ROZDZIAŁ 15. Logika analizy rozbudowanej (wielozmiennowej) 422 Wprowadzenie 423 Zastanów się 424 Początki modelu analizy rozbudowanej (wielozmiennowej) 424 Paradygmat analizy rozbudowanej (wielozmiennowej) 428 Replikacja 429 Eksplanacja 429 Interpretacja 431 Specyfikacja 431 Doskonalenie paradygmatu 433 Analiza rozbudowana i hipotezy post factum 435 Zastanów się… raz jeszcze 436 ROZDZIAŁ 16. Statystyka w naukach społecznych 438 Wprowadzenie 439 Statystyka opisowa 439 Redukcja danych 439 Zastanów się 440 Miary siły związku 440 Analiza regresji 444 Wnioskowanie statystyczne 447 Wnioskowanie jednozmiennowe 448 Testy istotności statystycznej 449 Logika istotności statystycznej 449 Test chi-kwadrat 453 Test t 454 Mała przestroga 455 Inne techniki wielozmiennowe 457 Analiza ścieżkowa 457 Analiza szeregów czasowych 459 Analiza czynnikowa 460 Analiza wariancji 462 Modele log-liniowe 464 Iloraz szans 464 Systemy Informacji Geograficznej 465 Analiza demograficzna 465 Zastanów się… raz jeszcze 467 ROZDZIAŁ 17. Odczytywanie i opisywanie badań społecznych 471 Wprowadzenie 472 Czytanie badań społecznych 472 Przygotowanie przeglądu literatury 472 Zastanów się 473 Czytać czasopisma czy książki? 473 Ewaluacja raportów z badań 474 Rozsądne korzystanie z internetu 478 Jak to zrobić 481 Opisywanie badań społecznych 484 Kilka podstawowych uwag 485 Przygotowanie raportu 486 Jak to zrobić 489 Zasady raportowania analiz 489 Publikacja 490 Etyka czytania i pisania badań społecznych 491 Zastanów się… raz jeszcze 492 Dodatki 495 A Jak korzystać z biblioteki 496 B Liczby losowe 502 C Rozkład chi-kwadrat 504 D Obszary pod rozkładem normalnym 506 E Szacunkowy błąd z próby 507 Słowniczek 509 Bibliografia 521 Indeks osób 537 Indeks rzeczowy 541