Badania społeczne w praktyce
Nowe wydanie jednego z najważniejszych podręczników na świecie do socjologii i przedmiotów społecznych.
Obejmuje całość podstawowej wiedzy metodologicznej (filozofia nauki, struktura procesu badawczego, typy obserwacji, analiza danych, techniki badawcze, etyka badań społecznych).
- Pokazuje, jak przygotować i prowadzić badania społeczne.
- Wprowadza w teorię i paradygmaty badań społecznych.
- Omawia strukturę procesu badawczego, typy obserwacji i sposoby analizy danych.
- Przedstawia problemy etyczne i społeczny kontekst badań.
- Posiada przejrzysty układ treści oraz użyteczne załączniki przybliżające praktykę badań społecznych.
Książka przeznaczona jest dla studentów socjologii, nauk społecznych, nauk politycznych oraz dziennikarstwa. Jest również niezbędnym źródłem wiedzy dla osób zajmujących się badaniem rynku, opinii publicznej, marketingiem, analizą informacji i reklamą.
Podręcznik o fundamentalnym znaczeniu dla adeptów nauk społecznych. Autor o trudnych kwestiach dotyczących badań społecznych pisze w sposób przejrzysty i przystępny. Niewątpliwym walorem podręcznika jest przedstawienie krok po kroku jak zaprojektować, przeprowadzić i na co zwrócić uwagę przy interpretacji wyników przeprowadzonych badań społecznych. Podręcznik ten – co należy wyraźnie podkreślić - jest przydatny dla każdej osoby zainteresowanej zdobywaniem i pogłębianiem wiedzy z zakresu metodologii badań społecznych. Krąg odbiorców podręcznika wyraźnie wykracza poza struktury akademickie. Oprócz studentów i doktorantów – i to nie tylko z obszaru nauk społecznych, czy wykładowców akademickich, ten podręcznik z powodzeniem można rekomendować pracownikom agencji marketingowych, działów zasobów ludzkich, czy wreszcie firm badawczych.
dr hab. Rafał Muster, prof. UŚ, Dyrektor Instytutu Socjologii,
Najnowsze wydanie „Badań społecznych w praktyce” autorstwa Earla R. Babbie to książka obszerna i solidna. (...) Autor w przedmowie szczegółowo opisuje wprowadzone zmiany, dotyczące nie tylko dodania nowych elementów, takich jak pytania dla studentów w każdym rozdziale, ale także szerszego omówienia pewnych zagadnień, na przykład wnioskowania przyczynowego, logiki i racjonalności, istotności statystycznej. Dodatkowo, w polskim wydaniu książka została wzbogacona o komentarze i odnośniki do źródeł z polskich organizacji i instytucji. Ten polski kontekst jest niezwykle cenny, ponieważ badania społeczne zawsze są osadzone w specyficznych warunkach kulturowych kraju, w którym są prowadzone. (...) Mocną stroną tego podręcznika jest jego klarowna i bogata w przykłady treść, która nie tylko zachęca do samodzielnego prowadzenia badań, ale także do zgłębiania metodologii badań i sięgania po specjalistyczne artykuły i książki.
dr hab. Aneta Krzewińska, prof. UŁ,
Instytut Socjologii, Uniwersytet Łódzki
(...) Babbie w przejrzysty i prosty sposób przedstawia podstawowe pojęcia i reguły metodologii badań społecznych, w tym definicje badań, znaczenie rzetelności i trafności oraz różnice między podejściem jakościowym a ilościowym. (...) Autor szczegółowo opisuje kroki procesu badawczego, od formułowania problemu badawczego, poprzez wybór odpowiednich metod, aż po analizę danych i interpretację wyników. Praktyczne wskazówki dotyczące planowania i realizacji badań są szczególnie cenne dla studentów przygotowujących się do własnych projektów badawczych. (...) Nowe wydanie podręcznika to prawdziwy skarb dla każdego studenta – łączy solidne fundamenty teoretyczne z najnowszymi trendami i praktykami badawczymi, sprawiając, że nauka staje się nie tylko przystępna, ale i inspirująca.
Dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ,
Instytut Socjologii, Uniwersytet Zielonogórski