Coaching kadry kierowniczej
Wobec coraz bogatszej oferty coachingowej specjaliści HR i ich firmy, stojąc, mają coraz większe trudności z dokonaniem właściwego wyboru metod działania. Książka stanowi cenną pomoc dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, czego mają oczekiwać od coacha. Coaching kadry kierowniczej czyli executive coaching to zindywidualizowany proces rozwoju przywództwa, który zwiększa zdolności lidera w zakresie osiągania krótko- i długoterminowych celów organizacji. Organizacja, kierownik oraz executive coach pracują wspólnie tak, aby osiągnąć maksymalne wyniki.
Książka jest przykładem opracowania problematyki executive coachingu z perspektywy trenera. Przedstawia modelowy sposób postępowania (ACHIEVE coaching model) oparty na 7-rdzeniowych umiejętnościach (kompetencjach) coacha (np. umiejętność słuchania, zadawania pytań, udzielania informacji zwrotnych, jasnego określania celu) i 7-etapowej procedurze realizacji coachingu. Autorzy pracy jasno formułują założenia, budują model działania i z tego modelu wywodzą szczegółowe procedury. Dzięki takiej konstrukcji pracy czytelnik otrzymuje przekaz o wyrazistej strukturze, z uzasadnieniem poszczególnych etapów postępowania.
Wskazanie podstawowych kompetencji zawodowych wymaganych w pracy coacha przekonuje Czytelnika, że wbrew obiegowym opiniom nie każdy może być trenerem, co ma duże znaczenie w dobie budowania tożsamości tego zawodu. Książka zawiera liczne przykłady oraz spis popularnych narzędzi psychometrycznych i ich zastosowanie, co ułatwi osobom pracującym w obszarze coachingu planowanie scenariuszy własnych programów i sesji. Może także służyć menadżerom jako źródło informacji przydatnych do oceny pracy coachów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-17507-8
- ISBN druku: 978-83-01-16395-2
- Liczba stron: 184
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne Sir Johna Whitmore’a 11 Podziękowania 13 CZĘŚĆ I. Przegląd i wprowadzenie 15 ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie 17 Jak korzystać z książki? 19 ROZDZIAŁ 2. Czym jest coaching kadry kierowniczej? 23 Wprowadzenie 23 Czym jest coaching kadry kierowniczej? 23 Rozwój coachingu kadry kierowniczej 26 Wzrost dobrobytu w świecie zachodnim 27 Zmiany w strukturze rodziny 27 Upadek tradycji religijnych 28 Wzrost złożoności życia zawodowego 28 Globalizacja rynku pracy 29 Zanik „pracy na całe życie” 29 Potrzeba rozwiązań „właściwych w danej chwili” 29 Rosnąca potrzeba ciągłego uczenia się 29 Podsumowanie: Czym jest coaching kadry kierowniczej? 30 CZĘŚĆ II. Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej 31 Wprowadzenie 32 ROZDZIAŁ 3. Budowanie dobrego kontaktu 33 Wprowadzenie 33 Czym jest dobry kontakt? 33 Jak powstaje dobry kontakt? 34 Wygląd zewnętrzny 34 Język ciała 35 Charakterystyka głosu 35 Przykład z życia: „Wściekłość kierowcy” 36 Język/słowa 36 Jak uzyskać lepszy kontakt? 37 Pięć faz dobrego kontaktu w coachingu kadry kierowniczej 38 Podsumowanie: Budowanie dobrego kontaktu 40 ROZDZIAŁ 4. Uważne słuchanie 41 Wprowadzenie 41 Dlaczego słuchanie jest ważne? 42 Przykład z życia: „Rejwach na zebraniu – czy ktokolwiek tu słucha?” 42 Czym jest słuchanie? 43 Jak pogłębić umiejętność słuchania? 45 Zaawansowane słuchanie 47 Podsumowanie: Umiejętność słuchania 49 ROZDZIAŁ 5. Kreatywne stawianie pytań 51 Wprowadzenie 51 Dlaczego kreatywne zadawanie pytań jest ważne? 51 Metody zadawania pytań 52 Sięganie pod powierzchnię 54 Podsumowanie: Kreatywne stawianie pytań 56 ROZDZIAŁ 6. Udzielanie skutecznych informacji zwrotnych 57 Wprowadzenie 57 Co to jest skuteczny feedback? 58 Jak udzielać przydatnych informacji zwrotnych? 59 Podsumowanie: Skuteczny feedback 61 ROZDZIAŁ 7. Precyzowanie celu 63 Wprowadzenie 63 Jak precyzyjnie wytyczyć cel? 64 Cel jest skonkretyzowany 64 Cel jest mierzalny 65 Cel jest osiągalny 65 Cel jest realistyczny 66 Cel jest terminowy 66 Cel jest pozytywnie sformułowany 66 Cel jest uświadomiony 67 Cel jest stosowny 67 Cel jest etyczny 67 Cel jest wyzwaniem 67 Cel jest legalny 68 Cel jest przyjazny 68 Cel jest odpowiedni 68 Cel jest zapisany 68 Sześć cech dobrze określonego celu 69 Podsumowanie: Precyzowanie celu 70 ROZDZIAŁ 8. Intuicja 71 Wprowadzenie 71 Co to jest intuicja? 71 Jak wyostrzyć intuicję? 74 Podsumowanie: Intuicja 75 ROZDZIAŁ 9. Indywidualność 77 Wprowadzenie 77 Czym jest indywidualność? . 77 Jak rozwijać indywidualność? 78 Podsumowanie: Indywidualność 80 Podsumowanie części II: Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej 81 CZĘŚĆ III. Model Coachingu Achieve® – systematyczna koncepcja skutecznego coachingu kadry kierowniczej 83 Wprowadzenie 84 Model GROW 85 Model Coachingu Achieve® 86 ROZDZIAŁ 10. Krok 1. Ocena aktualnej sytuacji 89 Ogólna charakterystyka 89 Cele 92 Punkt wyjścia do planowania zadań coachingu kadry kierowniczej 93 Audyt menadżerski 93 360-stopniowy feedback 93 Narzędzia psychometryczne 94 Pozytywny przegląd 94 Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 95 Najważniejsze wskazówki 95 Z perspektywy klienta 96 Przykład z życia: „Zwolnienie hamulców” 97 Podsumowanie: Ocena aktualnej sytuacji 98 ROZDZIAŁ 11. Krok 2. Kreatywne generowanie alternatyw – burza mózgów 99 Ogólna charakterystyka 99 Cele 100 Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 101 Najważniejsze wskazówki 101 Z perspektywy klienta 102 Przykład z życia: „Państwowy urzędnik na scenie” 103 Podsumowanie: Kreatywne generowanie alternatyw – burza mózgów 104 ROZDZIAŁ 12. Krok 3. Sprecyzowanie celu 105 Ogólna charakterystyka 105 Cele 105 Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 106 Najważniejsze wskazówki 106 Z perspektywy klienta 107 Przykład z życia: „Esencja pragnienia” 108 Podsumowanie: Precyzowanie celów 108 ROZDZIAŁ 13. Krok 4. Inicjowanie opcji 109 Ogólna charakterystyka 109 Cele 110 Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 112 Najważniejsze wskazówki 112 Z perspektywy klienta 112 Przykład z życia: „Gwiazda Indii” 113 Podsumowanie: Inicjowanie możliwości 115 ROZDZIAŁ 14. Krok 5. Ewaluacja opcji 117 Ogólna charakterystyka 117 Cele 117 Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 119 Najważniejsze wskazówki 119 Z perspektywy klienta 119 Przykład z życia: „Znaleźć najlepsze rozwiązanie” 120 Podsumowanie: Ewaluacja opcji 121 ROZDZIAŁ 15. Krok 6. Planowanie niezbędnych działań 123 Ogólna charakterystyka 123 Cele 123 Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 124 Najważniejsze wskazówki 124 Z perspektywy klienta 125 Przykład z życia: „W świetle reflektorów” 126 Podsumowanie: Planowanie niezbędnych działań 128 ROZDZIAŁ 16. Krok 7. Zachęta do działania 129 Ogólna charakterystyka 129 Nabywanie nowych umiejętności/zdolności 129 Nieświadoma niekompetencja 130 Świadoma niekompetencja 130 Świadoma kompetencja 131 Nieświadoma kompetencja 131 Cele 131 Najważniejsze zachowania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 132 Najważniejsze wskazówki 132 Z perspektywy klienta 133 Przykład z życia: „Podążając wytyczonym szlakiem” 134 Podsumowanie: Zachęta do działania 135 Podsumowanie części III: Model Coachingu Achieve® – systematyczna koncepcja skutecznego coachingu kadry kierowniczej 135 CZĘŚĆ IV. Ogólne zasady zastosowania Modelu Coachingu Achieve® 137 ROZDZIAŁ 17. Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej w kontekście modelu 139 Wprowadzenie 139 Ocena aktualnej sytuacji 140 Kreowanie alternatyw – burza mózgów 142 Precyzowanie celu 142 Opcje inicjacji 143 Ewaluacja opcji 145 Projekt programu działania 145 Zachęta do działania 146 Podsumowanie: Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej w kontekście modelu 147 ROZDZIAŁ 18. Mierzenie skuteczności coachingu kadry kierowniczej 149 Wprowadzenie 149 Czteropoziomowy model pomiaru 152 Jak obliczyć wskaźnik rentowności programu coachingu kadry kierowniczej? 160 Siedem czynników decydujących o powodzeniu ewaluacji skuteczności coachingu kadry kierowniczej 162 Dostosowanie narzędzi do potrzeb ewaluacji 163 Podsumowanie: Mierzenie skuteczności coachingu kadry kierowniczej 165 ROZDZIAŁ 19. Kierunki i perspektywy na przyszłość 167 Wprowadzenie 167 Tworzenie standardów zawodowych 167 Wzrost profesjonalizacji usług 168 Budowanie kultury coachingu w organizacji 169 Rozwój wewnętrznej działalności coachingowej 170 Zróżnicowanie podaży usług coachingowych 171 Integracja metody 171 Rozwój coachingu grupowego 172 Podsumowanie: Kierunki i perspektywy na przyszłość 174 Dodatki 175 Dodatek nr 1. Definicje coachingu 175 Dodatek nr 2. Najczęściej stosowane narzędzia psychometryczne 176 Dodatek nr 3. Rozwój coachingu – wpływ przygotowania i doświadczenia zawodowego 178 Bibliografia 181