Controlling we wspomaganiu zarządzania uczelnią niepubliczną funkcjonującą w Polsce
Książka wypełnia istniejącą lukę, jako źródło informacji o możliwościach zastosowania controllingu w tak specyficznych jednostkach, jak uczelnie niepubliczne. Zawarte w niej wnioski mogą posłużyć jako zalecenia i rekomendacje dla osób zarządzających uczelniami oraz innym osobom pragnącym zgłębić omawianą problematykę. Zaproponowana koncepcja controllingu „wzbogaconego", rozszerzonego o pewne elementy zaczerpnięte z innych nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania uczelniami niepublicznymi stanowi inspirację do jej weryfikacji w praktyce gospodarczej oraz do dalszych naukowych poszukiwań.
„Autorka przeprowadziła pierwszą w literaturze kompleksową ewaluację systemów rachunkowości zarządczej (controllingu) stosowanych przez polskie uczelnie niepubliczne za pomocą wywiadu. Dzięki tym badaniom lepiej rozumiemy perspektywy systemów zarządzania informacją w uczelniach niepublicznych działających w Polsce.
Przeprowadzono również analizę porównawczą uczelni działających w Polsce oraz za granicą.
Uwieńczeniem badań jest oryginalna modelowa koncepcja wdrażania controllingu „wzbogaconego" w uczelni niepublicznej, korespondująca ze współczesnymi koncepcjami zarządzania."
Z recenzji dr. hab. Andrzeja Piosika, prof. UE w Katowicach
„Niniejsza monografia stanowi:
- ważny i obszerny, wieloaspektowy przyczynek naukowy z zakresu wspomagania controllingowego zarządzania niepublicznymi szkołami wyższymi,
- zawiera wytyczne dotyczące upowszechniania i rozwoju controllingu w szkołach wyższych."
Z recenzji prof. dr hab. Beaty Zofii Filipiak, prof. nadzw. WSB w Poznaniu
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7941-235-8
- ISBN druku: 978-83-7556-548-5
- EAN: 9788375565485
- Liczba stron: 274
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5
Rozdział 1
Uczelnia niepubliczna jako podmiot systemu szkolnictwa wyższego w Polsce 11
1.1. Powstanie i rozwój wyższego szkolnictwa prywatnego w Polsce 11
1.2. Specyfika uczelni niepublicznej jako jednostki gospodarczej 25
1.3. Struktura zarządzania uczelnią niepubliczną 44
Rozdział 2
Controlling jako koncepcja zarządzania uczelnią niepubliczną 51
2.1. Wspołczesne koncepcje i metody zarządzania uczelniami niepublicznymi 51
2.2. Pojecie controllingu w organizacji 78
2.3. Funkcje i zadania controllingu 85
2.4. Czynniki wpływające na wykorzystanie i rozwój controllingu w uczelni niepublicznej 98
2.5. Struktura controllingu w uczelni niepublicznej 102
Rozdział 3
Controlling w uczelniach niepublicznych w Polsce w świetle wyników badań 117
3.1. Założenia przyjęte w procesie badawczym 117
3.2. Charakterystyka badanych jednostek 120
3.3. Analiza wyników badań własnych 130
3.4. Analiza porównawcza wyników badań własnych i obcych 173
3.5. Zalecenia w zakresie wykorzystania controllingu w uczelniach niepublicznych 178
Rozdział 4
Rozwiązania controllingowe w praktyce wybranych uczelni europejskich 189
4.1. Rozwiązania controllingowe w uczelni norweskiej 189
4.2. Rozwiązania controllingowe w uczelni belgijskiej 195
4.3. Rozwiązania controllingowe w uczelni hiszpańskiej 201
4.4. Synteza wyników i rekomendacje w zakresie controllingu dla uczelni niepublicznych w Polsce 209
Rozdział 5
Perspektywy rozwoju controllingu w uczelniach niepublicznych 215
5.1. Rozwój controllingu w badanych uczelniach polskich 215
5.2. Rozwój controllingu w badanych uczelniach niepublicznych z Norwegii, Belgii i Hiszpanii 220
5.3. Ocena perspektyw, barier i możliwości rozwoju controllingu w uczelniach niepublicznych 222
Rozdział 6
Model wdrożenia controllingu rozszerzonego w uczelni niepublicznej 227
6.1. Założenia do modelu wdrożenia controllingu rozszerzonego w uczelni niepublicznej 227
6.2. Propozycja wdrożenia rozwiązań modelowych w uczelni niepublicznej 230
6.3. Korzyści i bariery wdrożenia rozwiązań modelowych 234
Zakończenie 237
Literatura 243
Załącznik 1 255
Załącznik 2 265
Spis tabel 269
Spis rysunków 273