Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji
Praca ta jest jedną z trzech książek poświęconych czasopiśmiennictwu traktowanemu jako źródło do dziejów edukacji. Obejmuje artykuły, w których zamieszczone zostały rezultaty badań nad wybranymi periodykami drugiej połowy XX wieku. Wcześniejsze dwa tomy zawierają opracowania dotyczące zawartości treściowej periodyków XIX i początków XX wieku oraz okresu międzywojennego. Oddawana do rąk czytelników książka jest zbiorem artykułów ukazujących możliwości czerpania wiedzy o przeszłości z różnorodnych wydawnictw ciągłych. Przyczyniają się one do uzupełniania „listy” dotychczas wykorzystywanych czasopism, które mogą odegrać ważną rolę w odtwarzaniu dziejów edukacyjnych. Z pewnością jest to jeszcze dalece niekompletny obraz czasopiśmiennictwa drugiej połowy XX w., które można traktować jako materiał źródłowy do badań w historii wychowania, ukazuje jednak tkwiące w nim ogromne możliwości.
- Kategorie:
- Redakcja: Grzegorz Michalski, Iwonna Michalska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-461-7
- ISBN druku: 978-83-7525-461-7
- Liczba stron: 286
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 Część pierwsza. Wkład czasopiśmiennictwa w badania nad przeszłością nauk historyczno-pedagogicznych 9 Sławomir Sztobryn – Historiografia pedagogiczna w czasopismach tradycyjnych i elektronicznych 11 Władysława Szulakiewicz – Czasopisma historyczno-oświatowe źródłem informacji o polskiej historii wychowania 19 Agnieszka Wałęga – „Horyzonty Wychowania” jako źródło informacji o tradycjach i tendencjach współczesnej pedagogiki 35 Danuta Apanel – Rola pisma „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” w rozwoju polskiej pedagogiki opiekuńczej 47 Część druga. Rola czasopism w rekonstrukcji polityki oświatowej 61 Joanna Król – Kreacja rzeczywistości społeczno-politycznej na łamach „Sztandaru Młodych” w latach 1950–1956 i jego rola w kształtowaniu światopoglądu młodzieży szkolnej 63 Maria Radziszewska – Kreowanie modelu nauczyciela szkoły socjalistycznej w prasie województwa olsztyńskiego w latach 1951–1956 71 Romuald Grzybowski – Udział czasopism pedagogicznych w procesie laicyzacji szkoły w Polsce w latach 1958–1961 (na przykładzie czasopism ZNP) 87 Część trzecia. Czasopisma jako środek przekazu wiedzy o dziejach szkolnictwa 101 Marcin Lutomierski – Londyńskie „Wiadomości” (1946–1981) jako źródło do dziejów emigracyjnego szkolnictwa, oświaty i edukacji 103 Małgorzata Pachowicz – Gazeta regionalna („Dziennik Polski” 1945–1956) jako przyczynek o historii polskiego szkolnictwa 115 Magdalena Malik – Lokalna prasa na temat powstawania i funkcjonowania szkół dla dorosłych po II wojnie światowej na Dolnym Śląsku 127 Alicja Kicowska – Problematyka szkolnictwa rolniczego na łamach prasy olsztyńskiej (1945–1956) 137 Anita Suchowiecka – System kształcenia zawodowego lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku na łamach „Szkoły Zawodowej” 145 Ryszard Ślęczka – Problematyka edukacyjna na łamach czasopism drugiego obiegu ukazujących się w Krakowie w latach 1980–1989 159 Justyna Gulczyńska – Niezależne pisma młodzieży licealnej (1980–1989) – próba charakterystyki 167 Danuta Koźmian – Problemy reformy szkolnictwa i zawodu nauczyciela na łamach czasopisma „Kościół nad Odrą i Bałtykiem” w latach 1989–1998 175 Michał Kowalewski – Rozważania nad systemem oceniania w klasach I–III szkoły podstawowej na łamach miesięcznika „Życie Szkoły” w latach dziewięćdziesiątych XX wieku 191 Część czwarta. Udział czasopism w odtwarzaniu historii oświaty i kultury 205 Aldona Ossowska-Zwierzchowska – Problematyka matki i dziecka w czasopiśmie kobiecym „Moda i Życie Praktyczne” (1946–1949) 207 Aneta Rogalska-Marasińska – Edukacja międzykulturowa w obrazach Siła humanistycznego przekazu emanująca z „National Geographic” 217 Irena Szewczyk-Kowalewska – Z rozważań nad edukacją kulturalną dziecka na łamach periodyku „Edukacja i Dialog” w latach dziewięćdziesiątych XX wieku 229 Anna Haratyk – Współczesne czasopisma popularnonaukowe jako źródło wiedzy historycznej i kulturowej na przykładzie kwartalnika „Tatry” 245 Eleonora Sapia-Drewniak – Obraz sytuacji rodzinnej i zawodowej kobiet w czasopiśmiennictwie kobiecym przełomu XX i XXI stulecia 261 Urszula Kluczyńska – Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn Charakterystyka gatunku 271