David Hume
Nie ulega wątpliwości. że jeszcze w XVII i XVIII wieku obecność pierwiastków teologicznych była w filozofii czymś zrozumiałym i niekontrowersyjnym. Na dobrą sprawę nie kwestionowano jej i nie problematyzowano, a jeśli już, to domagano się krwawej filozoficznej rewolucji, skutkującej, jak u Holbacha czy La Mettriego, radykalnym usunięciem całości dyskursu teologicznego poza obszar filozofii. Tym, co czyni Hume’a filozofem interesującym na tle standardowych oświeceniowych ateistów, jest zrozumienie - protonietzscheańskie w swoim charakterze - że odrzucenie Boga musi mieć konsekwencje epistemologiczne i ontologiczne. Jako filozof jest on świadomy czegoś, co nazwałem episteologią, czyli przekonaniem, że Bóg stanowi przede wszystkim najwyższą wartość epistemiczną, na której i wokół której zbudowane były fundamenty bez mała wszystkich klasycznych systemów filozoficznych nowożytnej Europy. Czym jest w tym kontekście wartość? Gwarantem sensowności podstawowych epistemologicznych i ontologicznych pojęć filozoficznych: prawdy, korespondencji, uzasadnienia, bytu, celu itd. Dzięki niej koncepcje filozoficzne stają się spójnymi, jednorodnymi systemami. Humowska krytyka siedemnastowiecznej filozofii to potwierdza. Jeśli bowiem, jak proponuje Hume, usuniemy z filozofii pojęcie Boga, to spójna dotychczas wizja świata ulegnie zburzeniu, a postrzeganie rzeczywistości straci przyrodzoną - jak sądzili Descartes i Leibniz - jasność i wyraźność.
Tomasz Sieczkowski
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-393-2
- ISBN druku: 978-83-8088-392-5
- Liczba stron: 258
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 9 Wstęp 11 Episteologia 11 Niektóre źródła filozofii Hume’a 13 Przegląd zawartości 15 Kilka wyjaśnień 18 Podziękowania 20 Część I. EPISTEOLOGIA 23 Wprowadzenie 25 Rozdział I. Uwagi o aksjologii i języku 29 Rozdział II. Źródła poznania 37 1. Uwagi wstępne 37 2. Descartes 38 3. Leibniz, Malebranche, Spinoza 40 4. Lockowska propozycja aposterioryczna i krytyka natywizmu 42 5. Aprioryczne dowody na istnienie Boga 45 6. Podsumowanie 53 Rozdział III. Metoda 55 Rozdział IV. Poznanie i jego przedmiot 67 1. Proces poznawczy 67 2. Przedmiot poznania 73 3. Świat zewnętrzny 78 Rozdział V. Podmioty poznania 81 1. Podmiot 81 2. Inny 91 Rozdział VI. Episteologiczna idea wiedzy i jej transformacje 95 1. Krótka historia dewaluacji 95 2. Jedność, zupełność i systemowość wiedzy 101 3. Problem kryterium prawdziwości 107 4. Kwestia usprawiedliwienia 114 5. Religijno-etyczny ideał wiedzy 118 Część II. HUME 123 Rozdział I. Humowska krytyka prób naukowej obiektywizacji teologii 125 1. Wprowadzenie 125 2. Zamysł krytyczny Hume’a 128 3. Teologia naturalna 134 3.1. Uwagi wstępne 134 3.2. Ateistyczne implikacje Traktatu o naturze ludzkiej 138 3.3. Qui pro quo Dialogów o religii naturalnej 141 3.4. Krytyka teologii naturalnej a priori 146 3.5. Krytyka teologii naturalnej a posteriori 155 3.6. Odnalezienie przesłanek apriorycznych teologii naturalnej a posteriori 161 4. Krytyka teologii objawionej 162 4.1. Uwagi wstępne 162 4.2. O cudach 164 4.3. Pozostałe aspekty religii objawionej 170 5. O szkodliwości religii dla moralności 172 6. Kwestia (fi)deizmu 178 7. Podsumowanie 181 Rozdział II. Geografia umysłu 183 1. Traktat o naturze ludzkiej i Badania dotyczące rozumu ludzkiego 183 2. Metodologia przedsięwzięcia kartograficznego 188 3. Impresje i idee jako percepcje umysłu 192 4. Różnica między percepcjami 195 5. Copy thesis 199 6. Przesłanki wiedzy 201 7. Istnienie zewnętrzne 205 8. Analiza przyczynowości. „Krytyka indukcji” 210 9. Nawyk i przeświadczenie: naturalizacja teorii poznania 215 10. Podwładze wyobraźni: zmysłowość, pamięć, rozum. Idea woli 218 11. Umysł 226 12. Idea tożsamości osobowej 229 13. Konkluzja: od „ja” episteologicznego do „ja” społecznie afektywnego 233 Zakończenie. Antyteologizm, sceptycyzm i naturalizm 239 Bibliografia 247