Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Dlaczego sztuka pełna jest golasów?(Twarda)

Tytuł oryginalny: Why is art full of naked people

4.80  [ 12 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 39,00 zł
29,25
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 9,75 zł
Stan magazynowy:Duża ilość
Dodaj do schowka
Wysyłka: 24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
Dostawa gratis dla paczek o wartości od 169 zł.
Płatność elektroniczna (PayU, BLIK)
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty
5,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie
7,99 zł
Kurier pocztowy
9,99 zł
Paczkomaty InPost
9,99 zł
Kurier
14,99 zł
Odbiór w księgarni PWN
GRATIS
Płatność za pobraniem
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty
8,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie
9,99 zł
Kurier pocztowy
11,99 zł
Kurier
17,99 zł

Dlaczego sztuka pełna jest golasów?

Ale dziwacto!
Czy to już skończone?
A może wisi do góry nogami?
Czemu to takie nieostre?
Kim są ludzie na obrazie?
Po co te wszystkie owoce?
Czy artyści ściągają od siebie?
Dlaczego w galerii muszę być cicho?
Czy aby oglądać obrazy, trzeba być mądrym?
Moja młodsza siostra namalowałaby to lepiej!

Czy te wypowiedzi wydają się Wam znajome? Intrygujące? A może podchwytliwe lub po prostu zabawne? Albo wręcz paradoksalne! Jakiekolwiek skojarzenia i emocje wywołują, w pełni odpowiadają charakterowi książki Dlaczego sztuka pełna jest golasów? I inne ważne pytania. Głębokie i szczere zainteresowanie, jakie dzieci, najmłodsi odbiorcy kultury, żywią dla dzieł sztuki, dostarczyło Susie Hodge bodźca do stworzenia tego tomu. Autorka – historyk sztuki, artystka i wykładowczyni – od lat popularyzuje wiedzę o artystach i ich dziełach, od malowideł zdobiących egipskie grobowce po współczesny design. Doskonale wie, że nawet kilkulatka można oswoić z arcydziełem. Dzięki kreatywnemu podejściu potrafi zaangażować małego czytelnika i sprowokować go, a zarazem ośmielić do stawiania pytań i samodzielnego rozumienia obrazów, rzeźb, instalacji czy abstrakcyjnych wzorów sztuki aborygeńskiej. I choć w tradycyjnych syntezach o największą uwagę czytelników ubiegają się dzieła sztuki dawnej, wielkim atutem książki jest to, że uwzględnia także sztukę współczesną. W tomie obejrzymy zarówno malowidła naskalne (petroglify nazywane są tu pieszczotliwie patyczakami!), jak i graffiti Banksy’ego. Autorka nie ogranicza się przy tym do opowiadania o nastroju czy wymowie dzieł, o ich orientacji stylistycznej, ale skupia się również na technice ich wykonania oraz na tym, jak odebrała je współczesna publiczność. Uczy także tego, że obraz zawsze opowiada o czyimś życiu oraz o epoce, w której powstał. Susie Hodge angażuje małych czytelników w swoją opowieść, stawiając ich nie tylko w pozycji odbiorcy, lecz także nadawcy: „Jak się czujecie, gdy patrzycie na ten obraz Bridget Riley? Czy on się rusza, czy może wy?”, „Jak sądzicie, o czym myśli tak kobieta?”, „Jeżeli obraz nie ma przedstawiać niczego konkretnego, to czy ma on w ogóle górę i dół”, „Czy możecie sobie wyobrazić, jak ten obraz mógłby brzmieć?”.

Sztuka jest rzeczą wielką, a przy tym bardzo skomplikowaną. A czasami panuje w niej zwyczajny bałagan! Autorka próbuje pomóc dziecku odnaleźć porządek w chaosie nazwisk, epok, technik i konwencji. Podzieliła książkę na dwadzieścia dwa rozdziały tematyczne, z których każdy poświęcony jest konkretnemu zagadnieniu. Autorka objaśnia między innymi, jak zmieniały się kanony piękna, a wraz z nimi poczucie estetyki; jak artyści radzili sobie z przedstawianiem perspektywy; w jaki sposób dzieła malarskie opowiadają historie i jak w sztukach wizualnych można przedstawić upływ czasu. Mały odbiorca dowiaduje się, czym jest portret i co widz może z niego wyczytać, co to znaczy, że dzieło jest realistyczne, czym jest martwa natura, jaka jest rola sztuki współcześnie, a jak wyglądała ona w przeszłości. Dzięki przejrzystej kompozycji, bazującej na zestawieniach dzieł sztuki z różnych epok: Vermeera obok Warhola, Fridy obok mistrzów sztuki średniowiecznej, książka doskonale pokazuje, na czym polegają zmiany w sposobie przedstawiania, a jednocześnie podkreśla ciągłość kluczowych wątków w sztuce. I tak na przykład autorka przedstawia problem ostrości i nieostrości, prowadząc czytelnika od dzieł impresjonistów, stosujących szybkie i niedokładne pociągnięcia pędzla, przez Burzę śnieżną Williama Turnera, namalowaną za pomocą grubych warstw farby i chaotycznych plam, do ostrych jak brzytwa prac malarskich naśladujących realizm fotografii.

Główną ideą książki jest przyjazne, a zarazem ambitne wprowadzenie najmłodszych w świat sztuki. Susie Hodge kieruje do dzieci ogromną porcję wiedzy, ale robi to w sposób przystępny i zabawny, biorąc pod uwagę ich kompetencje kulturowe. Książkę można traktować jako doskonałą inspirację do pracy z dzieckiem – i z jego wyobraźnią. Warzywno-owocowy portret à la Giuseppe Arcimboldo? Ściana w kropki na wzór Yaoi Kusamy? Barwny obraz namalowany za pomocą smarftona? Dlaczego nie! Próbujcie, bawcie się i eksperymentujcie. Dlaczego sztuka pełna jest golasów? I inne ważne pytania to wspaniała inspiracja dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, co mają nam do powiedzenia twórcy i ich dzieła: od migotliwych plam koloru u impresjonistów do stosu cukierków zawiniętych w sreberka, który też może być prawdziwym majstersztykiem!

Tekst pierwotnie ukazał się w „Baby Junior” z dodatkiem specjalnym „Twój Junior”, nr 4/2016


Książka stanowi przyjazne, a jednocześnie ambitne wprowadzenie do historii sztuki dla dzieci, już od wczesnych klas szkoły podstawowej. Książka odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące praw, którymi rządzi się sztuka. Objaśnia terminy z historii sztuki w sposób niezwykle przystępny, a zarazem merytoryczny. Prezentuje sztukę w ujęciu problemowym: od malowideł naskalnych do kubizmu, od renesansu do sztuki współczesnej. Książka jest przeznaczona także dla rodziców chcących obudzić w dziecku zainteresowanie tematyką sztuki, poszukujących pomocy dydaktycznych. Ponadto skorzystają z niej nauczyciele przedmiotów, takich jak plastyka czy historia sztuki w szkołach podstawowych i gimnazjach.

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Susie Hodge

Susie Hodge – absolwentka wydziału historii sztuki na University of London, historyk, członek Fellows of the Royal Society of Arts, autorka, artystka, wykładowczyni. W swoim dorobku ma ponad 70 książek zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Popularyzuje sztukę również przez liczne artykuły i materiały tworzone na zamówienie galerii i muzeów, poświęcone m.in. historii sztuki i designowi. Prowadzi warsztaty oraz seminaria poświęcone sztuce. Jej książki poświęcone sztuce dwukrotnie zajmowały miejsce nr 1 w rankingu „The Independent's”, w kategorii Art Book of the Year.

    Polecamy

    Inne autora

    Recenzje (3):

    Najnowsze | Najbardziej pomocne
    Beata Igielska
    Dodano: 12.04.2017 19:09:28

    „Dlaczego sztuka jest pełna golasów?” to bogato ilustrowany album dla czytelnika w każdym wieku. Przede wszystkim jest on adresowany do najmłodszych, ale dorośli też mogą po niego sięgnąć, by przypomnieć sobie wiele informacji na temat malarstwa, rzeźby, rysunku, grafiki i innych dziedzin. Przy okazji ma się okazję poznać różne ciekawostki na temat sztuk pięknych, o których wcześniej się nie słyszało, gdyż książka obfituje w anegdoty.

    Susie Hodge pisze ciekawie, jasno, przejrzyście, odwołując się do najbardziej znanych dzieł i do obrazów czy rzeźb mniej popularnych. Na wybranych przykładach pokazuje młodym czytelnikom, jak obcować ze sztuką, jak ją polubić, jak odczytywać. Od razu przekonuje, że nie trzeba być wybitnym znawcą czy badaczem, by móc czerpać przyjemność i korzyści z obcowania ze sztuką.

    W książce odnajdujemy przykłady z różnych epok, różnych nurtów i kierunków. Obok dzieł poważnych mamy okazję poznać np. rzeźby użytkowe - przykładem jest „Golem” Niki de Saint Phalle, który jest artystyczną instalacją i jednocześnie… gigantyczną zjeżdżalnią dla dzieci.

    Album jest niezwykle barwny, bogaty w ilustracje, po świecie których prowadza nas para sympatycznych ludzików w pasiastych bluzkach.
    Autorka nie tylko opisuje świat sztuki, ale zachęca również młodych czytelników do szukania odpowiedzi na zadawane pytania, do kojarzenia i zestawiania różnych dzieł, do szukania nowych interpretacji.
    W ciekawy sposób pani Hodge zachęca też do bogacenia ogólnej wiedzy, udowadniając, że przydaje się ona do interpretowania i rozumienia sztuki, zwłaszcza obrazów odwołujących się np. do Biblii, mitologii i innych pełnych symboliki dzieł literackich.

    Całość prezentuje się imponująco. Książka wydana jest pięknie, w twardej, kartonowej oprawie, na wysokiej jakości papierze.
    Ogląda się ją i czyta z dużą przyjemnością, wiec polecam z czystym sumieniem.
    BEATA IGIELSKA

    Ocena: 
    Ania
    Dodano: 23.03.2017 15:43:12

    Książka, którą Wam dziś polecam nie jest wielką encyklopedią, choć wiedzy w niej jest całkiem sporo. Nie jest to poradnik czy leksykon, który omawia nam szczegółowo ten temat. To po prostu fajna lektura, której zadaniem jest zainteresowanie czytelnika sztuką. I powiem Wam, że świetnie jej to wychodzi. Dzięki tej książce dostrzegamy szczegóły dotąd dla nas niewidoczne. Zwracamy uwagę na elementy, które wcześniej były dla nas mało ważne. Dzięki niej poznajemy style i metody tworzenia. Podoba mi się to bardzo. Zresztą nie tylko mnie, bo moje dziewczyny także chętnie do tej książki zaglądają. I choć Natalka niewiele z niej rozumie, tak Alicja sporo się z niej uczy. I teraz zasypuje nas milionami pytań, na które wspólnie szukamy odpowiedzi :)

    Ocena: 
    książkowir
    Dodano: 25.02.2017 21:38:24

    Książka Dlaczego sztuka pełna jest golasów? została napisana językiem dzieci, o czym świadczy już tytuł. Znalazło się w niej kilkanaście pytań, które mogłoby zadać dziecko, patrząc na dzieła sztuki: czemu tyle golasów? ale co to jest? czy aby na pewno to już skończone? – i wiele innych. Odpowiedzi utrzymane są w podobnym stylu, jak pytania. Są proste, by trafiły do maluchów, ale jednocześnie niezbyt rozwinięte, prowokujące do dyskusji, wymiany spostrzeżeń. Można powiedzieć, że ta książka odpowiada na sporo pytań, ale rodzi ich równie wiele, więc jeśli chcecie zainteresować swoje dziecko sztuką, sprawić, by zastanawiało się nad tym, co widzi, to idealna pozycja.
    Książka ma duży format i grubą oprawę, a w środku znajduje się niemal sto reprodukcji najbardziej znanych obrazów. Reprodukcje są bardzo dobrej jakości, kompozycja książki przejrzysta. Tekstu na stronach jest niewiele, akurat tyle, żeby utrzymać zainteresowanie mniejszego dziecka. Dodatkowo przez całą książkę towarzyszy nam dwójka uroczych postaci, chłopczyk i dziewczynka, którzy w zależności od poruszonego tematu są przedstawiani w odpowiedni sposób (można ich też dostrzec na okładce).

    Autorka prezentuje cały przekrój dzieł – od malowideł naskalnych, przez takich klasyków, jak van Gogh czy Vermeer, po pop art i prowokacyjne instalacje artystyczne. Nie zabrakło odpowiedzi na pytania o sztukę abstrakcyjną czy wyjaśniania w przystępny sposób terminów z zakresu historii literatury (ale nie tylko). Autorka nie skupiła się jednak na samym przybliżeniu zagadnień ściśle związanych ze sztuką – pojawiły się też pytania i odpowiedzi dotyczące kwestii odbioru dzieł, typu: czy aby oglądać obrazy trzeba być mądrym i dlaczego w galerii powinno się być cicho. Książka będzie też zatem doskonałym przygotowaniem do wizyty w muzeum – nie tylko wzbudzi w dziecku zainteresowanie sztuką, lecz także uświadomi mu, że najlepiej podziwia się ją w ciszy.

    Polecam wszystkich rodzicom, którzy chcieliby obudzić w swoich pociechach wrażliwość na sztukę. Starsze dzieci mogą czytać tę książkę samodzielnie, młodsze – z rodzicami. Znajduje się tu sporo ciekawostek, które przykują zainteresowanie zarówno rodzica, jak i dziecka, więc nuda nie grozi w trakcie lektury żadnemu z nich. Przeczytajcie!

    Ocena: