Don DeLillo
W książce pod redakcją profesora Marka Paryża autorzy − właściwie wszyscy polscy znawcy twórczości DeLillo − opisują i przybliżają polskim czytelnikom pisarstwo amerykańskiego klasyka. DeLillo (ur. 1936) należy do najbardziej utytułowanych współczesnych pisarzy, którzy w zasadniczym stopniu ukształtowali literaturę amerykańską ostatnich pięciu dekad. Pochodzi z rodziny włoskich imigrantów. Zanim zajął się pisaniem krótko pracował w agencji reklamowej. Debiutował na początku lat 70. powieścią Americana, a rozgłos przyniosły mu wydane w następnej dekadzie Biały szum i Libra. Za jego opus magnum uchodzą monumentalne Podziemia, podejmujące kluczowe problemy zagrożenia politycznego, mechanizmów kultury masowej oraz roli sztuki w dobie ponowoczesnej.
Do najgłośniejszych dzieł DeLillo zalicza się również powieść Spadając, naświetlająca psychologiczne i egzystencjonalne następstwa wydarzeń z 11 września 2001 roku. Niektórzy widzą w nim pisarza profetycznego: w swoich książkach brał on bowiem pod lupę terroryzm wewnętrzny i międzynarodowy, zanim temat ten stał się elementem zbiorowej świadomości Amerykanów. Pisał o przełomowych momentach w najnowszej historii Stanów Zjednoczonych: o zimnej wojnie, zabójstwie Johna F. Kennedy'ego, zamachu na WTC. Zarazem przyglądał się zjawiskom będącym emblematami teraźniejszości, takim jak wszechwładza mediów, inwazja korporacjonizmu, globalizacja rynków.
Dotychczas wydał 15 powieści oraz zbiór opowiadań. Jest również autorem kilku sztuk teatralnych. Uhonorowany został prestiżowymi nagrodami literackimi, m.in. National Book Award, PEN/Faulkner i PEN/Bellow.
O DeLillo napisali w tej książce: Andrzej Antoszek, Kacper Bartczak, Jerzy Jarniewicz, Justyna Kociatkiewicz, Zofia Kolbuszewska, Anna Krawczyk-Łaskarzewska, Zuzanna Ładyga, Maciej Masłowski, Marek Paryż, Marcin Rychter, Anna Warso i Mikołaj Wiśniewski.
*********
Marek Paryż – amerykanista, pracownik Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie kieruje Zakładem Literatury Amerykańskiej. W swoich badaniach zajmuje się prozą XIX-wieczną i współczesną oraz filmem, ze szczególnym uwzględnieniem westernów amerykańskich i transnarodowych.
Do jego najnowszych publikacji należą m.in. współredagowane numery specjalne czasopism „Studia Filmoznawcze” (2017) i „Papers on Language and Literature” (2018), poświęcone problematyce współczesnych westernów. Dla Wydawnictw UW współredaguje serię „Mistrzowie literatury amerykańskiej”, do której przygotował tomy zbiorowe na temat twórczości Dona DeLillo, Cormaca McCarthy'ego, pisarzy Beat Generation i Thomasa Pynchona (ostatni – z Tadeuszem Piórą).
Stale współpracuje z czasopismami „Nowe Książki” i „Tekstualia”; publikował także w „Akcencie”, „Arte”, „Tyglu Kultury” i „Literaturze na Świecie”. Redaktor naczelny amerykanistycznego rocznika "Polish Journal for American Studies".
- Kategorie:
- Redakcja: Marek Paryż
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-5218-5
- ISBN druku: 978-83-235-0902-8
- Liczba stron: 262
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Marek Paryż Wstęp Don DeLillo: „Nie manipuluję obrazami rzeczywistości” 7 Zofia Kolbuszewska Wstęga Möbiusa jako trajektoria amerykańskiego mitu ("Americana" i "Ratner’s Star") 15 Marek Paryż Parametry impasu ("End Zone, Great Jones Street" i "Nazwy") 33 Marek Paryż Algorytmy, systemy i przestrzenie albo życie zewnętrzne ("Gracze") 53 Anna Warso Nic nie jest własne ("Pies łańcuchowy") 71 Marcin Rychter i Mikołaj Wiśniewski Nadmiar informacji (Rozmowa o "Białym szumie") 85 Anna Krawczyk-Łaskarzewska Bezmiar równowagi ("Libra") 103 Kacper Bartczak Powieść jako wielkość nie-masowa i narodziny jej autora ("Mao II") 127 Justyna Kociatkiewicz Historia zimnej wojny w obrazach ("Podziemia") 155 Zuzanna Ładyga W paroksyzmach ponowoczesności ("Podziemia") 171 Jerzy Jarniewicz Włos w ustach albo o mówieniu językami ("Performerka") 187 Andrzej Antoszek W sieci kapitału, technologii i... uczuć? ("Cosmopolis") 203 Maciej Masłowski Literatura jako kontropowieść ("Spadając") 219 Maciej Masłowski Agonia wszechświata na 120 stronach ("Punkt Omega") 243