MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Dydaktyka historii

(eBook)

Nowe perspektywy

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2023

  • Redakcja naukowa: Danuta Konieczka-Śliwińska

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 69,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

41,40
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Dydaktyka historii

Pomysł napisania tej wyjątkowej książki zrodził się w gronie członków Komisji Dydaktyki Historii działającej przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk. Grono to tworzy od 2020 r. dziesięcioro historyków z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Szczecin, Opole, Kraków, Wrocław, Katowice, Olsztyn), którzy zajmują się dydaktyką historii nie tylko badawczo, ale także prowadzą zajęcia z tego zakresu ze studentami, nauczycielami i edukatorami.
Publikacja została pomyślana jako kompendium zawierające kompleksowe ujęcie najnowszych zagadnień współczesnej dydaktyki historii oraz perspektyw jej dalszego rozwoju. Znalazły się w niej nie tylko problemy istotne dla nowoczesnej edukacji historycznej, ale także łączące refleksję teoretyczną z praktyką. Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: przede wszystkim do studentów historii lub kierunków zbliżonych przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, doradców metodycznych, uczących w szkołach nauczycieli historii pragnących się doskonalić oraz do edukatorów (muzealnych, archiwalnych, bibliotecznych) różnych instytucji kultury, którzy zajmują się edukacją historyczną. Mamy nadzieję, że będzie ona pożytecznym wsparciem dla czytelników, przy okazji stanowiąc punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad perspektywami rozwoju dydaktyki historii w Polsce.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp (Danuta Konieczka-Śliwińska)     11
1. Dydaktyka historii – pogranicze dyscyplin, ich margines czy dyscyplina integralna? (Stanisław Roszak)     17 
Uwagi ogólne     17 
Między dydaktyką ogólną a szczegółową     17 
Tożsamość dyscypliny w koncepcjach dydaktyków     22 
Nowe drogi i perspektywy rozwoju     28 
Podsumowanie     33 
	Problemy do dyskusji     33 
2. Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej (Izabela Lewandowska)     35 
Uwagi ogólne     35 
Dotychczasowe ustalenia dydaktyków historii     36 
Podstawy teoretyczne nowoczesnych metod dydaktycznych     41 
Przykłady zastosowania nowych metod     45 
	Metoda stacji dydaktycznych     45 
	Metoda odwróconej klasy     47 
	Metoda tekstu przewodniego     50 
	Metoda WebQuest     54 
	Uczenie się we współpracy     58 
	Myślenie projektowe     62 
	Metoda opowieści     65 
	Metoda historii mówionej     68 
	Scrapbooking/lapbooking     73 
Podsumowanie     78 
	Problemy do dyskusji     79
3. Gry historyczne oraz inne innowacyjne formy „zabawy” z historią (Barbara Techmańska)     81 
Uwagi ogólne     81 
Specyficzna forma gry – escape room     81 
	Escape room – definicja, geneza     81 
	Escape room w edukacji     83 
	Pokoje historyczne     85 
	Wirtualne pokoje zagadek     86 
	Zalety (nie tylko) edukacyjne     87 
	Warunki sukcesu     88 
Gry miejskie w edukacji historycznej     88 
	Historia gier miejskich     88 
	Walory (nie tylko) edukacyjne gier miejskich     90 
	Rodzaje gier i ich organizacja     91 
	Gra miejska w edukacji historycznej     92 
	Zagrożenia związane z planowaniem i organizacją miejskich gier historycznych     94 
Gry planszowe     95 
	Walory edukacyjne gier planszowych     97 
Podsumowanie     98 
	Problemy do dyskusji     98 
4. Mapy historyczne we współczesnej edukacji szkolnej (Małgorzata Machałek)     101 
Uwagi ogólne     101 
Mapa historyczna a podstawa programowa z historii     102 
Podstawowe pojęcia     105 
Ewolucja szkolnych map historycznych     107 
	Mapy ścienne     107 
	Atlasy historyczne i mapy konturowe     108 
	Foliogramy     109 
	Mapy podręcznikowe     110 
	Mapy komputerowe     111 
Zastosowanie map na zajęciach edukacyjnych     113 
	Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem map     114 
Podsumowanie     116 
	Problemy do dyskusji     116 
5. Nowe obrazy i filmy o tematyce historycznej (Barbara Techmańska)     117 
Uwagi ogólne     117 
Murale i ich edukacyjna rola     117
	Definicja, geneza i funkcje     117 
	Tematyka murali i sposoby przedstawiania treści historycznych     119 
	Wartość edukacyjna murali     121 
Memy – współczesna forma komunikacji     121 
	Memy internetowe o tematyce historycznej     122 
	Dlaczego memy bawią i uczą?     123 
Filmy historyczne     125 
	Rodzaje filmów     125 
	Filmy historyczne – dostęp     128 
	Kształcenie umiejętności pracy z filmem historycznym     129 
	Podstawowe zalety wykorzystania filmu historycznego     130 
Podsumowanie     133 
	Problemy do dyskusji     133 
6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji historycznej (Małgorzata Machałek)     135 
Uwagi ogólne     135 
Pojęcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi     136 
Praktyczne aspekty pracy z uczniami ze specjalnymi trudnościami w nauce     139 
	Uczeń z dysleksją rozwojową     139 
	Uczeń z niepełnosprawnościami     141 
	Uczeń słabosłyszący     141 
	Uczeń słabowidzący     142 
	Uczeń z niepełnosprawnością ruchową     143 
	Uczeń z zaburzeniami w spektrum autyzmu     144 
	Uczeń z ADHD     144 
	Uczeń w sytuacji kryzysowej i przewlekle chory     145 
	Uczeń z doświadczeniem migracji     145 
Specyfika pracy z uczniem zdolnym     146 
	Zdolności ogólne i uzdolnienia     146 
	Identyfikacja uczniów zdolnych     147 
	Dostosowanie wymagań i indywidualizacja w pracy z uczniem zdolnym     149 
Podsumowanie     153 
	Problemy do dyskusji     154 
7. Weryfikacja wiedzy i umiejętności w edukacji historycznej – egzamin maturalny (Maciej Fic)     155 
Uwagi ogólne     155 
Formuła egzaminu maturalnego przed 2002 rokiem     156 
Specyfika oceniania zewnętrznego     160 
Początki wdrażania egzaminu zewnętrznego (2002–2005)     162
Zewnętrzne egzaminy maturalne z historii po 2005 roku     165 
Podsumowanie     171 
	Problemy do dyskusji     175
8. Wątki biograficzne w szkolnej edukacji historycznej (Marek Białokur)     177 
Uwagi ogólne     177 
Biografistyka historyczna – perspektywa naukowa i dydaktyczna     178 
Psychobiografistyka – niewykorzystana szansa dydaktyki historii czy słuszny sceptycyzm?     181 
Zobaczyć człowieka w postaci z pomnika     183 
Bohaterowie i antybohaterowie szkolnej edukacji historycznej     186 
Biografie i ich rodzaje w katalogu środków dydaktycznych     188 
Aktywizacja uczniów z wykorzystaniem biografii na lekcjach historii     190 
Podsumowanie     193 
	Problemy do dyskusji     194 
9. Regionalizm w szkolnej edukacji historycznej (Danuta Konieczka-Śliwińska)     195 
Uwagi ogólne     195 
Poglądy dydaktyków historii na regionalizm w edukacji historycznej     196 
Podstawowe pojęcia     201 
	Region     201 
	Regionalizm     203 
	Historia lokalna i historia regionalna     204 
	Tożsamość regionalna     205 
Tradycja obecności regionalizmu w edukacji historycznej     207 
Problematyka regionalna we współczesnej edukacji historycznej     210 
Projektowanie zajęć dla uczniów z regionalizmu w edukacji historycznej     212 
	Metody dydaktyczne     213 
	Środki dydaktyczne     215 
Współpraca nauczyciela historii z regionalnymi instytucjami kultury     218 
Podsumowanie     221 
	Problemy do dyskusji     221 
10. Edukacja historyczna w muzeach (Marta Kalisz-Zielińska)     223 
Uwagi ogólne     223 
Publikacje na temat edukacji muzealnej     224 
Muzea i nauczanie w Polsce – pojęcie edukacji muzealnej     226 
Polskie muzeum historyczne jako przestrzeń edukacji o przeszłości     229 
Podsumowanie     234 
	Problemy do dyskusji     235
11. Edukacja historyczna w archiwach (Hubert Mazur)     237 
Uwagi ogólne     237 
Droga archiwów do edukacji     237 
Stan badań     238 
Wokół kwestii teoretycznych     242 
Formy działalności edukacyjnej archiwów     244 
	Lekcja archiwalna     244 
	Warsztaty     245 
	Wycieczka     245 
	Wystawy     245 
	Zestawy materiałów edukacyjnych dla uczniów     246 
	Wydawnictwa popularnonaukowe     247 
	Praca badawcza uczniów w archiwum     247 
	Filmy edukacyjne     247 
	Konkursy edukacyjne     248 
	Gry miejskie     248 
	Oferta internetowa     249 
	Oferta dla nauczycieli i studentów     249 
Odbiorcy i cele działań edukacyjnych     250 
Podsumowanie     252 
	Problemy do dyskusji     252 
12. Edukacja historyczna na odległość (Agnieszka Chłosta-Sikorska)     253 
Uwagi ogólne     253 
Cyfryzacja w nauczaniu     254 
Cyfrowa historia     258 
Środki dydaktyczne     260 
	Internetowe serwisy historyczne     261 
	Podcasty historyczne     266 
	YouTube w nauczaniu-uczeniu się historii     268 
	E-podręczniki i podręczniki w wersji elektronicznej     270 
	Platformy e-learningowe     273 
Metody dydaktyczne     277 
	Cyfrowe opowiadanie historii     278 
Podsumowanie     279 
	Problemy do dyskusji     281 
Bibliografia     283 
Noty o autorach     313
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

14,04 zł
18,00 zł

Historie i narracje

Tom Historie i narracje ukazuje, jak na naszych oczach zmienia się model opisu przeszłości. Odwrót od wielkiej historii na rzecz historii lokalnej, historii długiego trwania czy historii mniejszości, bądź w końcu historii podkreślającej wsp&oacu...
54,60 zł
84,00 zł

Dydaktyka szkoły wyższej o profilu medycznym

Niezbędny przewodnik dla nauczycieli akademickich, edukatorów oraz innych osób, które zawodowo zajmują się dydaktyką medyczną.Bez względu na to, czy jesteś nauczycielem od dawna, czy też dopiero zaczynasz pracę w edukacji, na...
68,73 zł
79,00 zł

Wojny napoleońskie. Historia globalna. Tom 2

PRESTIŻOWE NAGRODY DLA NAJLEPSZEJ KSIĄŻKI ROKU: GILDER LEHRMAN PRIZE FOR MILITARY HISTORY (2020) ORAZ DISTINGUISHED BOOK AWARD (2021) SOCIETY FOR MILITARY HISTORY. Mistrzowsko wykorzystując materiał źródłowy w kilku językach, profes...
47,40 zł
79,00 zł

Powszechna historia prawa

Kolejny tom z serii historycznoprawnej, tym razem przedstawiający dzieje prawa sądowego, jako wyodrębniony element z całości dziejów państwa i prawa. Takie ujęcie wspomaga rozumienie instytucji prawa współczesnego, tym bardziej, że dostos...
8,99 zł
9,99 zł

Polowanie na męża - Ponadczasowe historie miłosne Barbary Cartland

Trzy piękne siostry Andrina, Cheryl i Sharon prowadzą dość spokojne, ale również ubogie życie w swojej posiadłości na wsi po śmierci rodziców. Każda z nich jest inna, wszystkie piękne na swój sposób. Najstarsza Andrina posta...
39,06 zł
44,90 zł

Betonowy umysł. Historia twardogłowych towarzyszy z PZPR

O tych, którzy chcieli rządzić Polską silną ręką. „Beton” – tak o nich mówiono. Ortodoksi, zamordyści, jądro PZPR. Wśród polskich komunistów zawsze byli ludzie, dla których...
23,40 zł
30,00 zł

Historia Franka i frankistów

UWAGA! e-book jest skanem zapisanym w formacie PDF. Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstuFrankiści – zwolennicy Jakuba Franka, członkowie żydowskiej grupy religijnej, sekty heretyckiej w stosunku do jud...
37,74 zł
44,93 zł

Historia filozofii Meandry kultury

Zainteresowania Profesora Jacka Widomskiego od lat koncentrują się na problematyce historii i zagadnieniach filozoficznych, zwłaszcza dotyczących filozofii starożytnej, średniowiecznej i fenomenologii. Inicjatywa uczczenia tą książką wieloletniej pracy...
6,59 zł
10,99 zł

Historia jednego balu

Grecki inwestor Max Vasilikos upatrzył sobie starą angielską rezydencję Haughton. Chce ją kupić jak najszybciej, napotyka jednak na problem. Ellen Mountford, do której należy trzecia część majątku, nie zamierza nic sprzedawać. Nie jest miła, mim...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!