Dynamika transgresji twórczych
Przedmiotem refleksji teoretycznej oraz badań empirycznych w prezentowanej pracy jest kategoria twórczych transgresji. Słowo „transgresja”, wprowadzone do psychologii przez Józefa Kozieleckiego (1987), odnosi się do takich działań, których nadrzędnym celem jest przekraczanie granic możliwości człowieka, istniejących zarówno w świadomości wewnętrznej, jak i w otaczającej rzeczywistości. Określenie transgresji jako twórczych zawęża obszar tych badań do czynności konstruktywnych, stanowiących źródło rozwoju osobistego, zawodowego oraz działań nowych i cennych w ujęciu społecznym.
Ze Wstępu
Przedstawiony w pracy projekt badań jakościowych jest niezwykle wartościowy i oryginalny. Istnieje potrzeba podejmowania tego typu eksploracji ze względu na znaczenie tej problematyki dla rozwoju człowieka i planowania możliwych form jego wsparcia w procesach edukacyjnych, a także niedosyt analiz tego typu w polskiej literaturze naukowej.
Z recenzji prof. dr hab. Agaty Cudowskiej
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-761-9
- ISBN druku: 978-83-8088-760-2
- Liczba stron: 188
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Transgresje – kluczowe pojęcia i koncepcje 13 1.1. Transcendentna natura życia w ujęciu Georga Simmla 14 1.1.1. „Jesteśmy skalami” – graniczny charakter ludzkiej egzystencji 15 1.1.2. „Transcendowanie siebie” – jako istota rozwoju 16 1.1.3. Przekraczanie granic jako źródło przemian w kulturze 19 1.1.4. Aprobata twórczych możliwości człowieka – podsumowanie 22 1.2. Transgresyjność natury ludzkiej w ujęciu Józefa Kozieleckiego 22 1.2.1. Działania transgresyjne jako główny przedmiot zainteresowań 23 1.2.2. Różnorodność transgresji 24 1.2.3. „Granica psychologiczna” jako pojęcie kluczowe paradygmatu 29 1.2.4. Problem transgresyjny jako dylemat twórczy 31 1.3. Próba syntezy teorii wiodących 33 Rozdział 2. Sprawca transgresji w świetle literatury 37 2.1. Homo transgressivus jako sprawca przekraczania granic 37 2.2. Transgresja przez szaleństwo – portret romantyczny 42 2.3. Outsider jako wychodzący poza przeciętność 46 2.4. Transgresjonista jako odmieniec – biografie nietypowe kulturowo 49 2.5. Twórca jako osoba samorealizująca się 50 2.6. Geniusz – portret umysłów niepospolitych 52 2.7. Beyonder – portret transgresyjny jako teoretyczny zespół cech 56 2.8. Rozmaite oblicza transgresyjności – podsumowanie 59 Rozdział 3. Założenia metodologiczne badań własnych 61 3.1. Przedmiot badań i ramy pojęciowe 61 3.2. Problematyka badawcza 63 3.3. Metoda badań 64 3.4. Osoby biorące udział w badaniu 65 3.5. Procedura badawcza i techniki zbierania danych 67 3.6. Przebieg badań 71 3.7. Analiza materiału badawczego 72 Rozdział 4. Portrety transgresyjnych pedagogów – indywidualne sposoby przekraczania granic 75 4.1. Transgresjonista interakcyjny 77 4.2. Transgresjonista prognostyczny 90 4.3. Transgresjonista emancypacyjny 100 4.4. Transgresjonista inkrementalny 112 4.5. Transgresjonista aksjologiczny 120 4.6. Przegląd strategii transgresyjnych 128 Rozdział 5: Typy doświadczeń transgresyjnych 139 5.1. Transgresja jako doświadczenie egzystencjalne – „Wyjście ze świata myślanego” 141 5.2. Transgresja jako doświadczenie relacyjne – „Spotkanie w różnicy” 144 5.3. Transgresja jako doświadczanie generacyjne – „Kontynuacja Ja w przyszłych pokoleniach” 146 Rozdział 6: Dynamika transgresji twórczych– uogólnienia teoretyczne 151 6.1. Transgresja jako spiralny proces (samo)uczenia się – prezentacja modelu 151 6.2. Transgresja jako zmiana jakościowa 156 6.3. Transgresja – zespół cech czy proces? Podsumowanie i refleksje 158 Bibliografia 161 Spis tabel i rysunków 171 Aneks 1: Klasyfikacja VIA – sił i cnót charakteru w ujęciu Petersona i Seligmana (2004) 173 Aneks 2: Skala Transgresji Ryszarda Studenskiego 175 Aneks 3: Kwestionariusz VIA-IS (Values in Action – Inventory of Strenghts) 177 Aneks 4: Lista dyspozycji do wywiadu 186