Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. T. 2 - 22 Z sieci do zeszytu. Media społecznościowe w pracy ze szkolną lekturą
„Tom drugi publikacji gromadzi artykuły, których autorzy skupili się na zagadnieniach sposobów nauczania, dobrych praktyk nauczycielskich oraz na kwestiach tak bardzo społecznie dyskutowanych, a dotyczących systemu egzaminów. I tak do rozdziału pierwszego
pt. Sztuka uczenia. Nauczyciel i jego warsztat wprowadzeniem jest istotne opracowanie (głos w dyskusji panelowej) wskazujące na pozycję kształcenia językowego w szkole z punktu widzenia ucznia jako podmiotu nauczania i wspierające go w takiej roli w trakcie nauki, a później w życiu — podejście tekstocentryczne. Kolejno prezentowane są w tej części artykuły odwołujące się do doświadczeń, wskazujące na rolę czytania — także z rodzicami, znaczenie sztuki w polonistycznych działaniach — wreszcie odsłaniające inspirujące metody i narzędzia dydaktyczne. Ich autorzy pokazują, jak poszerzać granice tradycyjnie rozumianej polonistyki.
W opracowaniach rozdziału drugiego —
Polonistyka wobec wyzwań nowoczesności — badacze zaprezentowali całe spektrum problemów związanych z edukacją polonistyczną w środowisku cyfrowym, z nauczaniem w czasach nowych technologii niosących ze sobą wiele możliwości, ale też zagrożeń. Najobszerniejszą część tomu drugiego stanowi rozdział Szkoła dobrych praktyk polonistycznych. Składa się on z 16 artykułów stanowiących propozycje rozwiązań dydaktycznych, dotyczących konkretnych tytułów i twórców — analizy oraz interpretacji ich
tekstów, a także oryginalnych, niebanalnych rozwiązań dydaktycznych. Tę część zamyka opis działań uczniów i absolwentów z Kawiarenki Literackiej działającej przy I LO im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie. Koncert Kawiarenki w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach uświetnił pierwszy dzień Kongresu. Problematykę programową dopełniają artykuły z rozdziału czwartego tomu drugiego pt. Egzaminy: opisywanie i testowanie kompetencji uczniów, których treść była także przedmiotem dyskusji
panelowych. Obradom Kongresu towarzyszyło pięć paneli dyskusyjnych: Edukacja polonistyczna jako
zobowiązanie, Egzamin zewnętrzny z języka polskiego a kształcenie językowe w szkole, Polonistyka w świecie różnic kulturowych, czyli polonistyka powszechna i elitarna, Płynne granice polonistyki — komparatystyka szkolna i uniwersytecka oraz Uchodźcy — studenci i uczniowie. Ze względu na wagę i wartość głosów w dyskusji pomieszczono je — najczęściej jako teksty wprowadzające — w poszczególnych rozdziałach.” (fragment Wstępu tomu I)
- Kategorie:
- Redakcja: Bernadeta Niesporek-Szamburska, Danuta Krzyżyk, Ewa Jaskółowa, Małgorzata Wójcik-Dudek
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3189-8
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Rozdział 1: Sztuka uczenia. Nauczyciel i jego warsztat Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska: Tekstocentryzm a kwestie podmiotowości w edukacji polonistycznej / 11 Witold Bobiński: Uczniowskie prawo do reader’s response. Czy Celtowie i Australijczycy najtrafniej odczytali testament Wóycickiego? / 23 Krystyna Koziołek: Literatura i „dobre życie”. Zagubione powinności kształcenia literackiego / 35 Dominik Borowski: Na peryferiach Miejsce literatury dla młodzieży w kształceniu polonistycznym / 45 Dorota Karkut: Rodzice i nauczyciele zapraszają do świata książki — o rozwijaniu zainteresowań i postaw czytelniczych dzieci i młodzieży / 57 Zofia Zasacka: Nie musi być nudnie! Literatura piękna w szkole a uczniowskie motywacje czytelnicze / 71 Paweł Sporek: Co czytać we współczesnej szkole? Wobec kanonu — kryteria doboru lektury (szanse, możliwości, zagrożenia) / 87 Beata Gromadzka: Myśleć jak artysta. Jeszcze raz o kontakcie ze sztuką jako źródle postawy twórczej / 101 Natalia Spychalska: Dlaczego nauczanie poezji jest ważne? / 119 Piotr Bogalecki: Spotkanie parasola i maszyny do szycia? Sztuka najnowsza w dydaktyce polonistycznej / 135 Jan Zdunik; Pod rękę z literaturą. O wykorzystaniu psychologii na lekcjach języka polskiego / 147 Tomasz Wroczyński: Najnowsza literatura polska w podręcznikach do szkół ponadgimnazjalnych: gatunki, style, formy / 161 Beata Kapela-Bagińska: (Wy)Grać na polskim! — gry dydaktyczne jako metody wspomagające proces edukacji na różnych etapach kształcenia / 175 Marta Bolińska: Metoda projektu w edukacji humanistycznej (Świętokrzyski System Wspierania Talentów — Fascynujący Świat Nauki) / 187 Mariola Wilczak, Sylwia Pikula: „Biuletyn Polonistyczny” jako przestrzeń dialogu polonistów / 203 Rozdział 2: Polonistyka wobec wyzwań nowoczesności Piotr Łuszczykiewicz: Wykładowca medialny czy umedialniony? / 213 Kordian Bakuła: Człowiek myszkujący. Przyczynek do antropologii początku XXI wieku / 223 Agnieszka Kopacz: Środowisko cyfrowe i edukacja polonistyczna — kilka słów o dobrych praktykach / 241 Anna Wileczek: Czytanie i pisanie na ekranie. (Samo)kształcenie kompetencji komunikacyjnych młodszych dzieci / 251 Ilona Copik, Eugeniusz Szymik: Rola Internetu w podejmowaniu aktywności uczenia się ucznia szkoły podstawowej / 265 Renata Bryzek: Polonistyczne czytanie ikonicznych tekstów kultury w wirtualnej rzeczywistości / 281 Agnieszka Kulig: Z sieci do zeszytu. Media społecznościowe w pracy ze szkolną lekturą / 297 Joanna Hobot-Marcinek: Dlaczego klasycy? — o zagrożeniach i perspektywach ponowoczesnej edukacji polonistycznej / 311 Rozdział 3: Szkoła dobrych praktyk polonistycznych Grażyna B. Tomaszewska: Tak mało czy tak dużo? O interpretacji Daru Czesława Miłosza w gimnazjum / 323 Janusz Waligóra: Niech staną zegar… Od mowy pogrzebowej do poetyckich figur utraty i żalu — rozpoznania i próby literackie / 341 Magdalena Paprotny: Trzy daty śmierci i sześć pogrzebów — od tajemnicy do lektury Trenów. O wykorzystaniu kontekstów w szkolnych spotkaniach z Janem z Czarnolasu / 359 Jadwiga Maksym-Kaczmarek: Problem komunikacji na lekcjach języka polskiego w kontekście poezji Wisławy Szymborskiej / 371 Aleksandra Dusza, Katarzyna Krulicka: Rozbijanie frazeologizmów w twórczości Wisławy Szymborskiej / 385 Wioletta Żórawska: Oni i wiersze, czyli licealista sam na sam z tekstami Cypriana Norwida / 395 Anna Radzewicz-Bork: Implikacje metodyczne poetyckiej rozmowy Miłosza z Mickiewiczem / 405 Agata Kucharska-Babula: Pieśni Mieczysława Karłowicza na lekcjach języka polskiego w liceum — rozważania na podstawie wybranych Preludiów Kazimierza Przerwy-Tetmajera / 417 Małgorzata Antuszewicz: Kulturowa teoria literatury a uczniowska recepcja tekstów kultury / 431 Natalia Grzeszczuk: Poststrukturalistyczne strategie interpretacyjne a poezja współczesna — Radość pisania Wisławy Szymborskiej w szkole ponadgimnazjalnej / 445 Monika Polok: Projekty lekcji filologiczno-filozoficznych o ludzkim doświadczeniu na przykładzie Czarnych sezonów Michała Głowińskiego / 459 Ewa Ogłoza: Dzieło i twórca: Hans Christian Andersen. Polonistyczny projekt edukacyjny / 469 Maria Szoska: Źle obejrzane… O możliwościach interpretacyjnych filmu na lekcjach języka polskiego w gimnazjum / 487 Justyna Hanna Budzik: Inspiracje dydaktyczne dla edukacji filmowej: alternatywy dla modelu „przyliterackiego” / 501 Wiesława Wantuch: Teatr w działaniu, czyli o warunkach rozwoju kompetencji interpretacyjnych gimnazjalistów (na przykładzie projektu Laboratorium teatralne) / 515 Andrzej Król: Kawiarenki Literackiej polonistyczne zobowiązanie / 531 Rozdział 4 Egzaminy: opisywanie i testowanie kompetencji uczniów Lidia Wiśniewska, Marek Urbanowicz: Egzaminy szkolne obecne i pożądane. Głosy z III i IV Forum Edukacyjnego Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza / 541 Alicja Jakubowska-Ożóg: Umiejętności interpretacyjne uczniów na przykładzie prac „olimpijskich”w szkole średniej — oczekiwania i wyniki / 551 Maria Romanowska: Interpretacja na egzaminie maturalnym — oczekiwania i problemy / 563 Posłowie / 577