Edukacyjne uwarunkowania rozwoju regionalnego
Rozwój regionalny postrzegany jest powszechnie jako koniunkcja wzrostu gospodarczego i rozwoju społecznego. Chodzi przy tym o taki rodzaj koniunkcji, który zapewnia harmonijne zmiany w obu wyróżnionych obszarach, a w rezultacie zrównoważony rozwój rozpatrywany w skali regionalnej. [...] Patrząc z tej perspektywy, podjęcie przez Łukasza Hajduka tematu dotyczącego edukacyjnych uwarunkowań rozwoju regionalnego trzeba uznać za w pełni uzasadnione. Położenie nacisku na edukację ma swoje odzwierciedlenie w założeniach rodzimej polityki społecznej, a także w szeroko rozumianej polityce Unii Europejskiej [...]. Należy podkreślić znaczenie książki Łukasza Hajduka w procesie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Autor ukazuje bowiem stan świadomości społeczności lokalnych (na konkretnym przykładzie wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego), diagnozuje podstawowe uwarunkowania rozwoju regionalnego oraz zwraca uwagę na znaczenie edukacji w jej różnorodnych formach. Umiejętnie łączy wątki teoretyczne z wynikami badań empirycznych i analizą dokumentów, w wyniku czego mamy do czynienia z integrującym teorię i praktykę obrazem polskiej wsi, z kompetentną diagnozą stanu wzbogaconą elementami prognozy. Nie mam wątpliwości, że jest to publikacja znacząca, wzbogacająca dotychczasową wiedzę o zjawiskach i procesach edukacyjnych na wsi.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stefana M. Kwiatkowskiego
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3597-9
- ISBN druku: 978-83-233-3597-9
- Liczba stron: 204
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego 9 1. Próba definiowania rozwoju regionalnego i jego celów 9 2. Współczesny rozwój regionalny, wskaźniki i uwarunkowania 14 3. Polityka regionalna w Polsce 19 4. Edukacja regionalna i regionalizm 22 5. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce 24 6. Animacja środowisk lokalnych 27 Rozdział II. Edukacja na wsi. Tradycje i współczesność 31 1. Definicja pojęcia 31 2. Oświata na wsi do końca XIX wieku 32 3. Przemiany edukacyjne w XX wieku 34 4. Edukacja na wsi po 1989 roku 38 5. Współczesne procesy edukacyjne na wsi 40 6. Wpływ edukacji na rozwój regionalny (w świetle literatury) 43 Rozdział III. Przedmiot pracy i metodologia badań własnych 47 1. Problematyka pracy i jej uzasadnienie 47 2. Zmienne i wskaźniki 52 3. Metoda i techniki badań 53 4. Organizacja i przebieg badań 55 5. Trudności i przeszkody badawcze 57 6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania 58 Rozdział IV. Charakterystyka wsi należących do Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego 59 1. Przeszłość i współczesne funkcjonowanie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego 59 2. Historia badanego regionu 61 3. Geograficzna i turystyczna charakterystyka regionu 64 4. Charakterystyka poszczególnych gmin 65 Rozdział V. Rozwój regionalny na terenie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego 69 1. Kierunki rozwoju regionalnego badanych gmin 69 2. Rozwój infrastruktury Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego 70 3. Rozwój gospodarczy 80 4. Rozwój społeczny 84 5. Stymulatory rozwoju 93 6. Czynniki hamujące procesy rozwoju 99 Rozdział VI. Działania edukacyjne na obszarze wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego 103 1. Organizatorzy działań edukacyjnych 103 2. Formy i organizacja działań edukacyjno-kulturalnych 114 3. Treści działań edukacyjno-kulturalnych 120 4. Uczestnicy działań edukacyjno-kulturalnych 125 5. Rezultaty uczestnictwa w inicjatywach edukacyjno-kulturalnych 128 Rozdział VII. Miejsce edukacji w strategiach rozwoju tworzonych na poszczególnych poziomach administracji 133 1. Strategie rozwoju i ich znaczenie w rozwoju regionalnym 133 2. Edukacja w Strategii Rozwoju Kraju 2007–2015 134 3. Edukacja w wojewódzkich strategiach rozwoju na przykładzie Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007–2013 138 4. Charakterystyka lokalnych „strategii rozwoju” na przykładzie planów rozwoju gmin wchodzących w skład Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego 144 5. Realizacja planów edukacyjnych na terenie badanych gmin 150 Rozdział VIII. Charakterystyka wybranych działań promujących edukację wspierającą rozwój regionalny środowisk wiejskich 155 1. Programy pomocowe na rzecz rozwoju środowisk wiejskich 155 2. Zagraniczne inicjatywy edukacyjne na rzecz rozwoju regionalnego 161 3. Dobre praktyki w zakresie edukacyjnego wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich w Polsce 164 4. Możliwości sieci internetowej jako dobra praktyka w rozwoju środowisk wiejskich 168 Rozdział IX. Optymalizacja działań edukacyjnych w kontekście wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich 173 1. Kierunki optymalizacji 173 2. Liderzy i animatorzy społeczności lokalnych 173 3. Edukacja a samorządy lokalne 175 4. Obszary edukacji służące wzmacnianiu rozwoju regionalnego 176 Podsumowanie 179 Spis tabel i wykresów 183 Bibliografia 185