Estetyczne problemy późnej nowoczesności
Autorka kieruje swoją uwagę na estetyczne doświadczenie, sztukę oraz procesy estetyzacji w warunkach późnej nowoczesności. Estetyczne ukierunkowanie pracy nie oddala nas jednak od ważnych problemów współczesnej humanistyki. Łączy się bowiem z płaszczyzną filozoficznych pytań o kondycję człowieka zmagającego się z problemami skończoności istnienia, kontyngencji, braku pewności ontologicznej w dzisiejszym świecie. Wykłady prezentują trzy późnonowoczesne funkcje doświadczeń estetycznych, w tym sztuki. Iwona Lorenc sięga w swej prezentacji głównie do narzędzi fenomenologicznych, wskazując na przydatność fenomenologii do tego typu analiz. Jej odniesienia filozoficzne są jednak znacznie szersze: nawiązuje do Kanta, do współczesnych sporów o aktualność niedokończonego projektu moderny w ujęciu Habermasa, przywołuje myśli Nietzschego, Husserla, Heideggera, Merleau-Ponty`ego, Vattima, Ricoeura, Adorna, Rancière`a, Lyotarda i wielu innych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3225-7
- Liczba stron: 124
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 7 Wykład 1. Sztuka wobec fenomenu faktyczności Potoczne i filozoficzne znaczenie terminu „faktyczność” / 19 Aisthesis sztuki jako wehikuł faktyczności życia (Ranciére) /22 Sztuka jako gra o przytrzymanie żywej obecności sensu (Husserl) /24 Sztuka jako rozumienie faktyczności życia (hermeneutyka faktyczności: Heidegger, Ricoeur) /27 Doświadczenie granic rozumienia w ujęciu estetyki fenomenologicznej / 28 Sztuka jako zakrywająco-odkrywające doświadczenie faktyczności (Merleau-Ponty, Belting) / 32 „Poślizg” fenomenalistyczny Lyotarda a otwartość fenomenologicznego doświadczenia obecności u Merleau-Ponty’ego / 40 Zakończenie / 47 Wykład 2: Ucieczka, iluzja czy heroizm? Dylematy współczesnej filozofii sztuki Ambiwalencja tego, co estetyczne w późnej nowoczesności /51 Rezygnacja z mocnej ontologii we współczesnej filozofii sztuki / 52 To, co estetyczne wobec fenomenu ludzkiej kondycji / 54 To, co estetyczne jako iluzja i ucieczka / 55 Krytyka eskapistyczno-iluzyjnej funkcji sztuki: Nietzsche, Heidegger, Habermas / 57 Trudna formuła ontologicznego bezpieczeństwa / 59 Ontologiczne bezpieczeństwo a tożsamość / 61 Estetyczna, paradoksalna formuła bezpieczeństwa ontologicznego / 63 Nihilistyczny aspekt późnej nowoczesności / 66 Osłabienie metafizyki a przebudowa pola pojęciowego współczesnej filozofii sztuki i estetyki / 69 Pozór sztuki jako heroizm, a nie – ucieczka / 71 Ryzyko ambiwalencji sztuki i jej krytyczne posłannictwo / 73 Wykład III: Doświadczenie estetyczne: consensus czy dissensus? Ciągłość czy zerwanie? Pole pytań i filozoficzny kontekst tematu / 77 Ogólny kontekst sporu o konsensualność i dissensualność doświadczenia estetycznego / 82 Konsensualna i dissensualna aisthesis / 83 Merleau-Ponty: dynamiczny consensus uwzględniający różnice / 86 Znaczenie tematyki intersubiektywności / 86 Fenomenologiczna recepcja wątków Kantowskich przez Merleau-Ponty’ego / 88 Konsensualno-dissensualny charakter doświadczenia estetycznego u Merleau-Ponty’ego / 92 Doświadczenie estetyczne jako dissensus: Lyotardowska estetyka oporu / 97 Negatywna wspólnotowość transcendentalna / 97 Aisthesis jako dissensus: współczesne malarstwo według Lyotarda / 102 Uwagi końcowe: Lyotard a Merlau-Ponty / 108 Bibliografia / 111 Indeks osobowy / 117 Summary / 121