Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia
Książka jest prezentacją kilku ujęć z zakresu filozofii przedstawienia (wszelkiej filozoficznej refleksji nad przedstawieniem), które wykraczają poza tradycyjny, wywodzący się od Platona sposób widzenia tej problematyki. Autorkę interesuje taki obszar przedstawień, które mają postać autonomicznych, rządzących się swoimi prawami tworów kultury; punktem wyjścia prezentowanych studiów jest status przedstawień kulturowych: językowych i obrazowych, a w szczególności przedstawień artystycznych. Iwona Lorenc w swoich analizach kieruje się przede wszystkim ku przeobrażeniom zachodzącym w filozoficznej świadomości przedstawień oraz zmianom w filozoficznym ich ujmowaniu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 83-88495-18-6
- Liczba stron: 242
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 CZĘŚĆ I ONTOLOGIA POZORU 16 WPROWADZENIE 16 ROZDZIAŁ 1: PLATOŃSKI MODEL MIMESIS 28 Bios theoretikos a tragiczny wymiar praxis 28 Ontologia pozoru a miejsce filozofa 35 ROZDZIAŁ 2: LOGOS I POCZUCIE RZECZYWISTOŚCI 48 KARTEZJAŃSKA GRANICA ONTOLOGU POZORU 48 ROZDZIAŁ 3: SCHOPENHAUER I NIETZSCHE: KRYTYCZNA 64 TRANSFORMACJA PLATOŃSKIEGO MODELU 64 ROZDZIAŁ 4: OD BYCIA POZOREM DO BYCIA POZORU (HEIDEGGER) 70 CZĘŚĆ II 84 SCENA ŚWIADOMOŚCI 84 WPROWADZENIE 84 Perspektywa powierzchni lustra 84 Schemat ontoteologiczny a transcendentalne ujęcie problematyki przedstawienia 89 ROZDZIAŁ 1: PRZEDSTAWIENIA MENTALNE (REPREZENTACJONIZM A HUSSERL) 97 ROZDZIAŁ 2: OKO I UCHO ŚWIADOMOŚCI (WITTGENSTEINOWSKA KRYTYKA HUSSERLA) 102 ROZDZIAŁ 3: RZECZY I PRZEŻYCIA (HUSSERLOWSKA GRA CIENI) 109 ROZDZIAŁ 4: JĘZYK SAMOTNEGO ŻYCIA DUSZY (UJĘCIE DERRIDY) 120 ROZDZIAŁ 5: ŚWIADOMOŚĆ OBRAZU A FANTAZJA I WYOBRAŹNIA (HUSSERL) 125 ROZDZIAŁ 6: CZAS JAKO KRES I WARUNEK PRZEDSTAWIENIA NA SCENIE ŚWIADOMOŚCI TRANSCENDENTALNEJ. 134 CZĘŚĆ III 142 OBRAZ I JĘZYK 142 WPROWADZENIE 142 ROZDZIAŁ 1: LOGOS WIDZIALNEGO (MERLEAU-PONTY) 150 ROZDZIAŁ 2: FIGURA DYSKURSU I FIGURA OBRAZU (LYOTARD). 159 „Inne” przedstawienia 160 Gry językowe a problem uzasadnienia 160 Lyotardowska dialektyka nietożsamości a wytwarzanie form 162 Poza architekturą subiektywności 168 Monoteizm i polityka satyryczna 170 Dyskurs jako milczenie 175 Fenomenologia kontra Hegel: protest antydialektyczny 175 Figura-forma i figura-obraz 179 Maszyneria teatralizacji i deteatralizacji świata 184 ROZDZIAŁ 3: RZECZYWISTOŚĆ PRZEMIENIONA W SŁOWO (BARTHES, DERRIDA) 192 Odsuwanie prawdy: Roland Barthes 192 Tekstologiczne uwikłania: Jacques Derrida. 201 ROZDZIAŁ 4: UCIECZKA WIDZENIA (OBRAZ I DYSKURS U LOUISA MARINA) 210 ZAKOŃCZENIE 226 WYKAZ LITERATURY CYTOWANEJ 230 RÉSUMÉ 234 INDEKS NAZWISK 239