Fedra, czyli o etyce uczuć
Krytyka ekspansji rozumu na wszystkie niemal obszary kulturowej aktywności nowoczesnego człowieka zaowocowała otwarciem wielu dziedzin dzisiejszej humanistyki na problematykę uczuć i ich roli w ludzkim życiu. Małgorzata Budzowska podejmuje tę problematykę w perspektywie tekstów ujmowanych w tradycji europejskiej jako ‘fundamentalne’. W centrum Jej rozważań znalazła się mianowicie mityczna postać Fedry w kolejnych odsłonach: w tragediach Eurypidesa, Seneki i Racine’a, interpretowanych przez pryzmat ówczesnych koncepcji psychologicznych, etycznych i estetycznych. Interpretacje to niezwykle kompetentne, dobrze osadzone w szerszych kontekstach historyczno ? kulturowych (greckim, rzymskim, chrześcijańskim), poparte znajomością trafnie dobranej, wielojęzycznej literatury przedmiotu.
Po lekturze tego rodzaju książek czytelnik spodziewa się przede wszystkim korzyści poznawczych. Małgorzacie Budzowskiej udało się (jak rzadko komu) połączyć wielodyscyplinarny i nowoczesny warsztat badawczy z dbałością o styl narracji i przejrzystą kompozycję. W sytuacji, gdy znaczna część dzisiejszego piśmiennictwa kulturoznawczego zbliża się do felietonistyki (o co w przypadku problematyki uczuć szczególnie łatwo), książkę Małgorzaty Budzowskiej traktować można jako wzór humanistyki kompetentnej i rzetelnej, a zarazem skierowanej do szerszego niż akademicki tylko kręgu odbiorców.