Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego. Źródła klasyczne okresu przedhanowskiego
Komunistyczne Chiny na przełomie wieków XX i XXI stają się jednym z głównych ośrodków, w których kształtuje się współcześnie ład ekonomiczno-społeczny w skali globalnej. Możemy obserwować, jak w odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie ze sobą wolnorynkowa strategia gospodarcza państw demokracji zachodniej, tworzy się w tej części świata nowoczesne państwo. Państwo, które jest nowoczesne na swój własny sposób, ponieważ buduje swą pozycję w oparciu o inny niż zachodni obraz świata i inną skalę wartości.
Bez znajomości podstaw tego sposobu bycia w świecie trudno nam będzie poprawnie odczytywać intencje i kierunek, w jaki obecnie zmierzają chińskie elity polityczne. Stąd – paradoksalnie - książka traktująca o początkach sztuki konfucjańskiej może okazać się interesującą lekturą nie tylko dla wąskiego grona jej amatorów. Bowiem prezentuje się w niej sztukę – jej techniki, style i idee – na tle filozoficznego obrazu świata powszechnie zakładanego przez przedstawicieli cywilizacji chińskiej. Uważny czytelnik w trakcie lektury, sam może zdobyć umiejętność spoglądania na sposób „chiński” na świat wokół niego. Wtedy lekturze książki o filozoficznych podstawach sztuki odległej starożytności towarzyszyć będzie możliwość większego zrozumienia tego, co dzieje się we współczesnym świecie.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-9001-5
- ISBN druku: 978-83-233-3000-4
- Liczba stron: 260
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział 1. Kosmos, czyli o tym, co jest najbardziej oczywiste 19 1.1. Diagramy 25 1.2. Księgi źródłowe 26 1.3. Mądrość – jej źródła i natura 29 1.4. Pochodzenie świata 31 1.5. Pochodzenie istnień jednostkowych 34 1.6. Świat i to, co jest poza światem 35 1.7. Różnorodność świata 36 1.8. Przeciwieństwa i sprzeczności 39 1.9. Rzeczy i relacje 40 1.10. Prawda i cała prawda 43 1.11. Zmiana i niezmienność 44 1.12. Problem tożsamości 46 Rozdział 2. Mikrokosmos, czyli o tym, jak być sobą w wiecznie zmieniającym się świecie 51 2.1. Konfucjusz i kontynuatorzy: Mencjusz oraz Xunzi 53 2.2. Laozi i Zhuangzi 69 Rozdział 3. Użyteczna elegancja rodu Zhou 83 3.1. „Jest jak kamień szlachetny, cięty i szlifowany, cyzelowany i wygładzony…” 87 3.2. „A rozrywkę jeno w sześciu sztukach (yi) znajduj!” 95 3.2.1. Sztuka ceremonii 99 3.2.1.1. Sztuka ceremonii religijnych 108 3.2.2. Muzyka 121 3.2.2.1. Xunzi „O muzyce” 125 3.2.3. Kaligrafia 128 3.2.4. Księgi klasyczne 147 3.2.4.1. Sztuka cytatu 158 3.2.5. Jedność sześciu sztuk 162 3.3. „…od kogoż mógłby on takiej szlachetności się nauczyć?” 166 3.4. „A dwór twój niech będzie Akademią…” 175 3.5. „Kierując się ku dao…” 180 Rozdział 4. Wieczna elegancja bezużytecznych form 187 4.1. „Jak nieociosany kloc, tak byli prości…” 188 4.2. „Żeby błądzić […] w bezczynności lub beztrosko odpoczywać…” 195 4.2.1. Droga ceremonii i muzyki 196 4.2.2. Droga pędzla 207 4.2.3. Droga powożenia zaprzęgiem konnym i łucznictwa 209 4.2.4. Droga ksiąg 212 4.3. „Wielki nauczyciel” 222 4.4. „Na dworze duchowym… w pustej komnacie serca…” 228 4.5. „Wracając do dao…” 230 Rozdział 5. Co dalej – w stronę metafizyki i koncepcji estetycznych 235 Bibliografia 255