Formowanie odcisków jako kategoria zastosowania
Jednostki są nieustannie konfrontowane z potrzebą tworzenia wrażenia na temat innych, których spotykają. Przez dziesięciolecia psychologowie społeczni i badacze mediów badali nie tylko końcowy rezultat tworzenia wrażenia, ale także sam proces poznawczy. Jednakże, bardzo niewiele badań medialnych zbadało proces poznawczy, który ma miejsce, gdy widzowie tworzą wrażenia na temat fikcyjnych postaci medialnych. Istnieją powody, aby sądzić, że widzowie polegają na informacjach i tworzą wrażenia o postaciach medialnych w taki sam sposób, w jaki robią to w kontaktach międzyludzkich. Widzowie mogą stosować podejście, w którym kategoryczne etykiety są siłą napędową, a indywidualne cechy lub atrybuty otrzymują drugie miejsce, lub mogą być nakłaniani do stosowania bardziej systematycznego podejścia, w którym wrażenia są tworzone na podstawie oceny indywidualnych atrybutów, zwłaszcza gdy dostarczane lub narażone na informacje, które są niezgodne z ich wcześniejszymi wyobrażeniami o docelowej osobie / postaci. Niniejsze badanie będzie próbą zbudowania podstawy do ustanowienia silniejszego związku między społeczno-psychologicznymi teoriami kształtowania wrażenia a fikcyjną postacią medialną.