Horyzonty estetyki
Współczesna
estetyka kroczy wieloma ścieżkami, które nierzadko wyprowadzają ją poza granice tradycyjnie rozumianej filozofii. Niewątpliwie sprzyja temu wieloznaczność samego terminu estetyka, który w swym pierwotnym, greckim znaczeniu (aisthesis) odnosi się do zmysłowości. To właśnie do różnych sensów zmysłowości odwołują się autorki i autorzy zebranych w tym tomie tekstów, traktując ją jako klucz do rozważań nad twórczością i obrazowością, działaniem i odczuwaniem, wreszcie – nad czasem, przestrzenią i materią. Są to, co więcej, zagadnienia, które zawsze szczególnie interesowały prof. Iwonę Lorenc, której tom jest dedykowany.
[...] i tu docieramy do samego sedna stanowiska filozoficznego Iwony Lorenc. Najkrócej mówiąc, polega ono na zerwaniu z klasyczną koncepcją estetyki jako autonomicznej subdyscypliny filozoficznej, obdarzonej wyłączną misją interpretacji ludzkiej twórczości artystycznej. Przemiany kulturowe dokonujące się w epoce „późnej nowoczesności” wywołują „dezautonomizację” estetyki, czyli konieczność jej powiązania i faktycznie zachodzącą współpracę z innymi dyscyplinami filozoficznymi. Ta współpraca, a więc przeplatanie się dyskursów „czystej” estetyki i różnych form filozofii kultury z jej aspiracjami uniwersalistycznymi, sprawia, że estetyka ma do odegrania w istocie rolę integracyjną, zarówno w życiu codziennym ludzi z ich problemami egzystencjalnymi, jak i w wymiarze społeczno-kulturowym.
(Ze Słowa wstępnego Jacka Migasińskiego)
******
The Horizons of
Aesthetics. Studies Dedicated to Iwona Lorenc
The authors of the texts collected in this volume refer to various aspects of
sensuality, treating it as a key to reflections on creativity and imagery, acting and feeling, and ultimately on time, space and matter.
- Kategorie:
- Redakcja: Adam Andrzejewski, Mateusz Salwa, Piotr Schollenberger
- ISBN: 978-83-235-4879-9
- ISBN druku: 978-83-235-4871-3
- Liczba stron: 338
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
JACEK MIGASIŃSKI, Słowo wstępne 9 Przedstawienie, twórczość, dzieło ANDRZEJ LEDER, Ikonoklazm w XX w. Freud, Jacobson, Lacan 17 MATEUSZ BEDNARKIEWICZ, Koniec przedstawienia – gra, kolaż, inskrypcja 28 GRZEGORZ SZTABIŃSKI , „Śmierć autora” a koncepcje autorstwa w sztuce współczesnej 40 LESZEK SOSNOWSKI, Intuicja wobec falsyfikatu. Uwagi o poznaniu dzieła sztuki 58 MONIKA MURAWSKA, Konsensus czy dissensus? Mikel Dufrenne i Éliane Escoubas na tropie istoty doświadczenia estetycznego 70 EWA BOBROWSKA, Retoryka współczesnej estetyki i sztuki: figura i narracja według Jeana-François Lyotarda, J. Hillisa Millera i Murraya Kriegera 90 MAŁGORZATA A. SZYSZKOWSKA, Melodia, zaśpiew, brzmienie. Filozofia muzyki jako słuchanie 103 MAGDALENA CABAJ, Od anioła do bestii. Przesunięcie w sposobie reprezentacji hermafrodytyzmu i interpłciowości na przykładzie twórczości Herculine Barbin i Aarona Appsa 113 KAMILLA NAJDEK, Na marginesie "Hyperiona", czyli czym w rzeczy samej jest „czas marny” Hölderlina 124 MAREK KAZIMIERZ SIWIEC, Źródło – ku tajemnicy twórcy. Wokół wierszy Zbigniewa Herberta: "Pan Cogito a perła", "Poczucie tożsamości" i "Modlitwa Pana Cogito – podróżnika" 137 Istnieć, działać, czuć TERESA PĘKALA, Estetyczne doświadczenie samotności 161 ZOFIA ROSIŃSKA, Egzystencja otwarta ku światu 181 ADAM GRZELIŃSKI, Koncepcja piękna Francisa Hutchesona. Pomiędzy emotywizmem Shaftesbury’ego i empiryzmem Locke’a 192 OLGA KŁOSIEWICZ, Świętowanie i ucztowanie, czyli o radości kulturo - twórczej 207 ALEKSANDRA ŁUKASZEWICZ ALCARAZ, Fenomenologia sprawstwa 218 DOMINIKA CZAKON, NATALIA ANNA MICHNA, Współczesne akcje protestacyjne kobiet jako przestrzeń doświadczeń estetycznych. Filozoficzna analiza Ogólnopolskiego Strajku Kobiet – Czarnego Protestu z 2016 r. 231 Doświadczenie, czas, materia ANNA PAŁUBICKA, Czas w komunikacji symbolicznej i performatywno-wyobrażeniowej 245 KATARZYNA WEICHERT, Czasowość obrazu – na podstawie Krajobrazu z miłosiernym Samarytaninem Rembrandta 263 ANNA WOLIŃSKA, Dyskretna materia rzeczy 281 BEATA FRYDRYCZAK, O kultywowaniu ogrodu jako doświadczeniu aisthetycznym 291 NATALIA JUCHNIEWICZ, Doświadczenie (nie)miejsca – fenomenologia w architekturze czy architektura w fenomenologii? 304 Bibliografia publikacji Iwony Lorenc 321 Indeks osób 331