Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU
Podręczniki na studia

Kazania dla młodzieży żydowskiej w Galicji. Tom 2(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 27,30 zł
21,57
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 5,73 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Kazania dla młodzieży żydowskiej w Galicji. Tom 2

Prezentowana książka zawiera wybór 88 kazań dla młodzieży żydowskiej (tzw. egzort), które powstały w Galicji pod koniec XIX i w pierwszych dekadach XX wieku. Stanowiły one część edukacji religijnej uczniów żydowskich uczęszczających do świeckich szkół, zarówno szczebla podstawowego, jak i średniego, czyli gimnazjów. Autorami kazań byli nauczyciele, m.in. Natan Szyper, Arnold Friedman czy Samuel Wolf Guttman, kaznodzieja synagogi postępowej we Lwowie. W tomie znalazły się kazania poświęcone fragmentom Tory na dany tydzień, a także świąteczne, okolicznościowe i związane z cyklem roku szkolnego. Dowiadujemy się z nich, jakie wartości były wpajane młodzieży podczas obowiązkowej edukacji religijnej. Egzorty są cennym źródłem do badań nad duchowością żydowską, a także historią wychowania, procesami akulturacji i integracji. Stanowią ponadto ważny, dziś niemal zupełnie nieznany, przykład żydowskiej homiletyki w języku polskim. ****** Sermons for the Jewish Youth in Galicia The book contains a selection of eighty eight sermons (so-called exhortations) for the Jewish youth, which were written in Galicia at the end of the 19th century and in the first decades of the 20th century. They constituted part of religious education of Jewish students who attended secular primary and secondary schools. The authors of the sermons were teachers such as Natan Szyper, Arnold Friedman or Samuel Wolf Guttman who was the preacher of the progressive synagogue in Lviv.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11
„Wypiastowanie uczucia religijnego”: cel i miejsce egzort w nauczaniu religii mojżeszowej 14
Autorzy i zachowane teksty 16
Charakterystyka i tematyka 20
Miejsce wygłaszania 22
Długość 24
Egzortatorzy i ich wzorce 25
Niemieckie wzorce i literackie inspiracje 28
Egzorty w szkole: ramy prawne i dyskusje wokół ich wprowadzenia 30
Faktyczna obecność egzort w edukacji religijnej 38
Kontekst chrześcijański 44
O niniejszym wyborze 45
Nota edytorska 47
Podziękowania 51

Teksty źródłowe
Bernard Löwenstein, [Przemowa] 55
Natan Szyper, Bereszit 58
Natan Szyper, Lech-lecha 62
Natan Szyper, Wajece 67
Natan Szyper, Szemot 72
Natan Szyper, Bo 80
Natan Szyper, Wajakel Pekudej 85
Natan Szyper, Caw 91
Natan Szyper, Tazrija Mecora 94
Natan Szyper, Przemowa do młodzieży na końcu roku szkolnego 98
Natan Szyper, Jom Kipur. Dzień pojednania 103
Natan Szyper, Chag ha-Szawuot (Zielone święta) 107
Ozjasz Thon, W 100-lecie urodzin Adama Mickiewicza 111
Samuel Wolf Guttman, „Nauka w młodości prowadzi na szczyt Synaju” (Przemówienie z okazyi rozpoczęcia nowego roku szkolnego) 114
Samuel Wolf Guttman, „Arka Noego – arka przymierza”. Noach 117
Samuel Wolf Guttman, „Bojaźń Boga, zgodliwość, miłość bliźniego”. Lech-lecha 120
Samuel Wolf Guttman, „Oto jestem”. Wajera 124
Samuel Wolf Guttman, „Dobre dzieci są źródłem zgody i pojednania”. Wajiszlach 127
Samuel Wolf Guttman, „Niechaj będzie światło” (Przemówienie z okazyi uroczystości chanukowej) 131
Samuel Wolf Guttman, „Przez naukę do wolności, do odrodzenia”. Parszat ha-chodesz 135
Samuel Wolf Guttman, Wajikra 139
Samuel Wolf Guttman, „Skromność, pokora, bojaźń Boga”. Szmini 143
Samuel Wolf Guttman, „Pytanie jest początkiem myślenia”. Szabat ha-Gadol 149
Samuel Wolf Guttman, „Trzy sentencye Hillela” 154
Samuel Wolf Guttman, „O życiu doczesnem i pośmiertnem”. Acharej Mot 159
Samuel Wolf Guttman, „Liczcie sobie dni miarki”. Emor 163
Samuel Wolf Guttman, Co ma być naszym drogowskazem na wędrówce życia? Behaalotecha 167
Samuel Wolf Guttman, „Życie – to posłannictwo”. Szelach 171
Samuel Wolf Guttman, „Jaka praca, taka płaca” 175
Samuel Wolf Guttman, Przemówienie z okazyi siedemdziesięcioletniego jubileuszu urodzin Najjaśniejszego Pana, Cesarza i Króla Franciszka
Józefa I 178
Samuel Wolf Guttman, „Bóg z wami!” 181
Samuel Wolf Guttman, „Rocznica śmierci” 185
Samuel Wolf Guttman, Światła hawdali 187
Samuel Wolf Guttman, Stara baśń 190
Natan Szyper, Exhorta na święto Chanuka 193
Natan Szyper, Wzorowa egzorta 198
Arnold Friedman, Egzorta [Wiecie o tem…] 200
Arnold Friedman, Egzorta [Przysłowie powiada…] 202
Natan Szyper, Egzorta o trzech środkach zdolnych przebłagać Boga 204
Arnold Friedman, Egzorta zastosowana do zasady, że pewna część majątku ma być na cele dobroczynne obracana 206
Natan Szyper, Egzorta [Lech-lecha] 208
Ozjasz Offenberger, Pokój z wami [Mikec] 210
Ozjasz Offenberger, Idź, posyłam cię do Faraona [Szemot] 212
Natan Szyper, Egzorta [Rabi Tarfon…] 215
Ozjasz Offenberger, Egzorta [Jitro] 219
Natan Szyper, Egzorta z okazyi jubileuszu sześćdziesięcioletnich rządów Najjaśniejszego Pana, Cesarza Franciszka Józefa I 222
Natan Szyper, Egzorta [Rosz ha-Szana, Jom Kipur] 226
Natan Szyper, Egzorta [Sukot] 228
Mojżesz Jakób, Egzorta jubileuszowa 230
Natan Szyper, Egzorta. „Caw” Lewiticus VI. 6 232
Natan Szyper, Egzorta! [Miszpatim] 234
Izaak Hofman, Egzorta (Sydra: Terumah) 236
Natan Szyper, Egzorta [Acharej Mot, Kedoszim] 239
Arnold Friedman, Egzorta [Jeden z mędrców…] 242
Natan Szyper, Egzorta [Rozpoczęcie roku szkolnego] 244
Natan Szyper, Egzorta na sobotę zwaną Bereszys 246
Arnold Friedman, Egzorta. Biedny podobny do umarłego 249
Natan Szyper, Egzorta. Rozdział Ki-sysa 252
Natan Szyper, Egzorta [Szawuot] 254
Natan Szyper, Egzorta na święto Rosz-haszana (Nowy rok) 257
Arnold Friedman, Egzorta. Modlitwa – to najlepsza matka nasza 259
Natan Szyper, Egzorta na święto Chanuka 261
Arnold Friedman, Egzorta [Nacham Isch Gamzu] 265
Natan Szyper, Egzorta „Ki sysa” 267
Arnold Friedman, Egzorta. Porządek jest duszą czynności 269
Arnold Friedman, Egzorta [Przed wielu a wielu laty…] 271
Natan Szyper, Egzorta [Niedawno rozpoczęliśmy nowy rok szkolny] 274
Arnold Friedman, Egzorta [Z nieba spogląda Bóg na drogi ludzkie…] 276
Jakub Rappaport, Egzorta (Przemówienie do dziatwy szkolnej w okazyi uroczystości Makabeuszów) 278
Natan Szyper, Egzorta „Beszalach” 281
Natan Szyper, Egzorta [Wajakel-Pekudej] 284
Natan Szyper, Egzorta na święto Szebuot 286
Natan Szyper, Egzorta na zakończenie roku szkolnego 288
Natan Szyper, Egzorta [Rosz ha-Szana, Jom Kipur] 290
Arnold Friedman, [Niechaj się nie chełpi…] 293
Arnold Friedman, Egzorta. Kto cierpi, niechaj tu wejdzie, a znajdzie pomoc 295
Natan Szyper, Egzorta [Wajiszlach] 298
Arnold Friedman, [Miłość do rodziców…] 300
Natan Szyper, Egzorta „Waejra” 302
Arnold Friedman, Egzorta. Dusza nasza, gościem ciała 304
Natan Szyper, Egzorta na święto Pesach (Wielkanoc) 307
Natan Szyper, Egzorta na święto Szebuot (Zielone) 310
Natan Szyper, Egzorta [Rosz ha-Szana, Jom Kipur] 313
Natan Szyper, Egzorta [Minął miesiąc tyszrij…] 316
Natan Szyper, Egzorta. Ezaw i Jakób 318
Natan Szyper, Egzorta [Jitro] 320
Natan Szyper, Egzorta. Święto Szebuot 322
Natan Szyper, Egzorta na końcu roku szkolnego 324

Wykaz skrótów 326
Bibliografia 327
Indeks 332
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

29,90 zł

Kazanie na Areopagu

Wielka Katecheza Karola Wojtyły Pierwsze wydanie odnalezionego dzieła inspirowanego mową św. Pawła na Areopagu Niezwykła książka opublikowana w 40-lecie wyboru na papieża Książka, która właśnie trafia w ręce czytelników, to publikacja wyj...
24,90 zł

Dzieje Polski opowiedziane dla młodzieży

Historia Polski Konecznego to historia opowiedziana przystępnym językiem dla młodych. Wciąż żywa i pasjonująca podróż po meandrach polskich dziejów. To nie tylko daty i nazwiska, ale przede wszystkim rozumienie i pokochanie celów n...

(Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży - 22 Anna Podemska‑Kałuża: Postpamięć w komiksie: Maus… Arta Spiegelmana w odbiorze współczesnej młodzieży

Teksty zamieszczone w tomie (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży skupiają się na problematyce związanej z niezwykle popularnym we współczesnej kulturze zjawiskiem postpamięci. Mówiąc o szeroko z...

(Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży - 04 Jolanta Ługowska: Pamięć ojca i fantazmaty syna w konstrukcji obrazu Doliny w Zwierzoczłekoupiorze Tadeusza Konwickiego

Teksty zamieszczone w tomie (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży skupiają się na problematyce związanej z niezwykle popularnym we współczesnej kulturze zjawiskiem postpamięci. Mówiąc o szeroko z...

Hip-hop jako narzędzie resocjalizacji młodzieży

Hip-hop… kultura przepełniona żywiołowością, spontanicznością oraz skłonna do refleksji i obserwacji. To nie tylko ulica, osiedlowa ławka, ale przede wszystkim głos protestu, buntu oraz głęboka poezja. Według hip-hopu najważniejszą wartością w e...

Duszpasterstwo dzieci i młodzieży w parafii Staszów w latach 1918-1939

Odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 r. było powiewem wolności także w szkolnictwie. W proces odnowy i tworzenia polskiej oświaty czynnie włączyło się duchowieństwo. Jeszcze w latach bezpośrednio poprzedzających odzyskanie niepodległości bisku...

Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży - 13 Małgorzata Wójcik-Dudek: Antyceremonie. Od „potęgi smaku” do rewolucji (Niesmacznik Natalii Usenko)

Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży to szósta publikacja składająca się na cykl poświęcony literaturze osobnej, którego tomy ukazywały się w ostatniej dekadzie. Pierwsza książka z tego cyklu była nie tylko pokłosiem konferencji Dzi...

Międzypokoleniowe więzi w rodzinie. Studium socjologiczne rodzin polskich i słowackich - 05 Rozdz. 6, cz. 1: Międzypokoleniowa więź rodzinna w świetle badań empirycznych - Ogólny obraz więzi rodzinnej w opinii młodzieży; Więź rzeczowa – współzamieszkiwani

Książka w pierwszej części przestawia teoretyczne koncepcje rodzinnych więzi społecznych w szerokim kontekście więzi ogólnospołecznych oraz konsekwencje przyjmowanych i wcielanych w życie teoretycznych założeń, w świetle współczesnych bad...

Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży - 04 Rozdz. 6 - Korzystanie z Internetu przez młodzież gimnazjalną w kontekście zagrożeń z nim związanych; Podsumowanie; Aneksy; Bibliografia

Współcześnie coraz częściej znaczącym środowiskiem życia i funkcjonowania jednostki staje się przestrzeń internetowa. Intensywne korzystanie z nowych technologii, w tym zwłaszcza z mediów społecznościowych, sprawia, że stają się one jedny...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!