Bezradność intelektualna młodzieży
Problem główny niniejszej monografii stanowi określenie poziomu wyuczonej bezradności u młodzieży licealnej, a problemy szczegółowe dotyczą stylu wyjaśniania zdarzeń (optymistycznego vs pesymistycznego, czyli sprzyjającego bezradności, zagrożeniu nią bądź wprost przeciwnie – chroniącego przed bezradnością), bezradności intelektualnej, objawów depresji, korelacji stylu wyjaśniania i bezradności intelektualnej z podatnością na objawy depresyjne oraz korelacji stylu wyjaśniania, a także bezradności intelektualnej z osiągnięciami szkolnymi (ocenami z głównych przedmiotów i średnią ocen). Do ustalenia poziomu różnorodnych zmiennych, ważnych dla tej pracy, zastosowano badania ilościowe – skale psychologiczne oraz kwestionariusz ankiety, a także badanie jakościowe – wywiad w grupach fokusowych. (Fragment Wstępu)
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-7467-357-0
- ISBN druku: 978-83-7467-357-0
- Liczba stron: 198
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 ROZDZIAŁ 1 TEORETYCZNA ANALIZA ZJAWISKA BEZRADNOŚCI W ŚWIETLE NAUK SPOŁECZNYCH 9 1.1. Psychologiczna analiza zjawiska wyuczonej bezradności 9 1.1.1. Klasyczny model wyuczonej bezradności 9 1.1.2. Atrybucyjny model wyuczonej bezradności 12 1.1.3. Informacyjny model wyuczonej bezradności 15 1.1.4. Model bezradności intelektualnej w szkole 17 1.2. Pedagogiczna analiza wyuczonej bezradności 18 1.3. Socjologiczna analiza zjawiska wyuczonej bezradności 28 1.3.1. Wyuczona bezradność jako wyuczona nieudolność 28 1.3.2. Wyuczona bezradność z punktu widzenia koncepcji zewnątrz- i wewnątrzsterowności Davida Riesmana 29 1.3.3. Bezradność społeczna jako rodzaj bezradności w koncepcji Janusza Grzelaka 30 1.3.4. Bezradność systemowa i poczucie bezsensu – koncepcja Mirosławy Marody 31 1.3.5. Bezradność a teoria zdolności przystosowania do zmiany społecznej Floriana Znanieckiego 33 1.3.6. Bezradność a pojęcie alienacji i anomii 35 1.3.7. Podmiotowość społeczna jako przeciwieństwo bezradności 36 1.3.8. Środowiskowe determinanty wyuczonej bezradności 37 1.4. Wyuczona bezradność a depresja 41 1.5. Sytuacja egzystencjalna człowieka w XXI wieku a bezradność 43 1.6. Profilaktyka i terapia wyuczonej bezradności poprzez naukę optymizmu 50 1.7. Pomoc uczniom bezradnym – zalecenia dydaktyczne i psychologiczne 58 ROZDZIAŁ 2 METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH 67 2.1. Metoda i narzędzia badawcze 67 2.1.1. Kwestionariusz Stylu Atrybucyjnego (ASQ) 69 2.1.2. Skala Bezradności Intelektualnej (SBI) 70 2.1.3. Test depresji CES-D 70 2.1.4. Kwestionariusz ankiety 71 2.1.5. Metoda jakościowa – grupa fokusowa 71 2.2. Próba badawcza 72 ROZDZIAŁ 3 WYUCZONA BEZRADNOŚĆ MŁODZIEŻY LICEALNEJ W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH 73 3.1. Badania pilotażowe – poziom bezradności wyuczonej, intelektualnej i depresji studentów Akademii Pomorskiej w Słupsku 73 3.2. Poziom wyuczonej bezradności według modelu atrybucyjnego mierzonej skalą ASQ 75 3.2.1. Wyniki podskal – stałość i zasięg powodzeń oraz niepowodzeń 75 3.2.2. Wyniki podskal – pokłady nadziei, personalizacja powodzeń i niepowodzeń 83 3.2.3. Wyniki podskal – suma powodzeń, suma niepowodzeń oraz suma ASQ 89 3.3. Poziom bezradności mierzony Skalą Bezradności Intelektualnej 97 3.4. Poziom objawów depresji mierzony kwestionariuszem CES-D 101 3.5. Częstotliwość doświadczania bezradności w opinii badanych 110 3.6. Sytuacje trudne sprzyjające doświadczaniu bezradności w szkole w opinii uczniów 111 3.7. Korelacje wyuczonej bezradności z osiągnięciami edukacyjnymi i objawami depresji u badanych 114 3.8. Typologia badanych według nasilenia bezradności i depresji 120 3.9. Analiza odpowiedzi w Skali Bezradności Intelektualnej – implikacje psychologii edukacji i pedagogiki 122 3.10. Badanie przeprowadzone w grupach fokusowych (tematycznych) 129 DYSKUSJA I WNIOSKI 136 LITERATURA 153 ANEKS 165 SPIS TABEL 189