Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych - 01 Między status quaestionis a licentia poetica – obraz muzyki tradycyjnej w polskiej literaturze pięknej
Publikacja zbiorowa pt. Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych pod redakcją Magdaleny Szyndler skierowana jest zarówno do badaczy zorientowanych naukowo, jak i do miłośników-amatorów folkloru na różnych jego płaszczyznach. Książka została podzielona na trzy części: część I – Folklor w literaturze i edukacji, część II – Sztuki plastyczne i multimedia – inspiracje oraz część III – Folklor, folkloryzm, folk – interpretacje, które odpowiadają bezpośrednio zainteresowaniom poszczególnych autorów tekstów. Stąd folklor przedstawiono w postaci źródłowej (odwołania do literatury polskiej) i jako materiał wykorzystywany w szeroko rozumianej edukacji, a ponadto w sztukach plastycznych i multimediach oraz w interpretacjach profesjonalnej kultury muzycznej i inspiracjach dla obszernej grupy zjawisk folkloryzmu i nurtu folkowego (hybrydy). Celem tego opracowania jest odpowiedź na pytanie: jakie są źródła folkloru, czym jest kultura ludowa dzisiaj, jak ewoluuje i jakie są jej powiązania z innymi dyscyplinami? Czytelnicy sięgający do tego zbioru będą mogli sami ocenić, czy znaleźli w nim odpowiedź na powyższe pytanie, a tym samym zrozumieć współczesną rolę folkloru i jego przeobrażeń.
- Kategorie:
- Redakcja: Magdalena Szyndler
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-694-7
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie (Magdalena Szyndler) / 7 Część I Folklor w literaturze i edukacji Z B I G N I E W J E R Z Y P R Z E R E M B S K I Między status quaestionis a licentia poetica – obraz muzyki tradycyjnej w polskiej literaturze pięknej / 15 A N N A P I L I S Z E W S K A Meliczność i rytmizacja – Bolesław Leśmian wobec archetypu słowiańskiej kultury ludowej / 43 H U B E R T M I Ś K A Wykorzystanie pieśni ludowej w nauczaniu muzyki na przykładzie działalności pedagogicznej Karola Hławiczki / 55 E W A B O G D A N O W I C Z Rola tańca ludowego w muzycznej edukacji przedszkolnej / 67 A N N A W A L U G A Muzyka ludowa a program muzyki / 79 K R Z Y S Z T O F U Ś C I Ł O W S K I Piosenka ludowa w przedmiocie muzyka w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Badania własne w województwie podkarpackim / 95 G R A Ż Y N A L E Ś N I C Z A K Folklor w kształceniu muzycznym słuchaczy Kolegium Nauczycielskiego w Bytomiu / 115 Część II Sztuki plastyczne i multimedia – inspiracje M A Ł G O R Z A T A S K A Ł U B A - K R E N T O W I C Z Przywrócić właściwe proporcje / 127 E W A C U D Z I C H , K A T A R Z Y N A S Z Y S Z K A Twórczość plastyczna Jana Wałacha jako źródło badań antropologicznych i etnomuzykologicznych / 141 Część III Folklor, folkloryzm, folk – interpretacje B O G U M I Ł A M I K A Elementy podhalańskie i kurpiowskie w wybranych kompozycjach polskich XX wieku / 161 J O A N N A G L E N C Tradycja gromadzenia materiałów folklorystycznych na Śląsku. Historia zbieractwa pieśni ludowych regionu pszczyńskiego w zarysie / 185 J A D W I G A S I K O R A XX-lecie Międzynarodowego Przeglądu Zespołów Regionalnych ,,Złoty Kłos” w Zebrzydowicach / 193 D A N U T A Z O Ń - C I U K Inspiracje folklorem w twórczości Jana Gawlasa – charakterystyka wybranych utworów / 205 G R Z E G O R Z N I E M C Z U K Wybrane mazurki Fryderyka Chopina, Manuela de Falli oraz Aleksandra Scriabina jako przykład inspiracji muzyką ludową w kreowaniu arcydzieł literatury fortepianowej. Autorefleksja / 227 Z O F I A K O M U S Z Y N A Mazurek w polskich opracowaniach jazzowych / 233 B R Y G I D A S O R D Y L Od folkloru do folku, czyli tradycje, inspiracje i przeobrażenia na przykładzie muzyki ludowej Beskidu Żywieckiego / 245 M A G D A L E N A S Z Y N D L E R Barwy Ziemi – Głosy Natury – powrót do korzeni czy „tylko” inspiracja? / 253 Noty o autorach / 263