"Literatura środka" - 02 Dubravki Ugrešić poszukiwania literatury środka
Publikowane w zbiorze teksty są wynikiem rozważań literaturoznawców, teatrologów, medioznawców, badaczy różnych kultur słowiańskich: rosyjskiej, polskiej, ukraińskiej, chorwackiej, czeskiej, białoruskiej. Kategoria „literatura środka” porządkuje wielość i różnorodność problematyki badawczej, daje obraz skomplikowanej materii zjawiska tzw. homogenizacji twórczości oraz różnych przejawów dynamicznego współdziałania literatury elitarnej i popularnej.
W ścisłym powiązaniu z analizą utworów reprezentujących tytułową kategorię autorzy prowadzą interesującą polemikę, dotyczącą definicji „literatury środka”, projektując nowe aspekty i punkty widzenia. Przy całym bogactwie podejmowanych kwestii i rozpiętości proponowanych rozwiązań metodologicznych przyjęcie w tomie ram czasowych, które wyznacza przełom ostatnich stuleci, sprawiło, że pozornie odległe koncepty spinane są klamrą powtarzających się słów kluczy (takich jak: intertekst, hybryda, gatunek, parodia), wpisujących wszystkie rozważania w kontekst ponowoczesności i postmodernistycznego myślenia o literaturze.
- Kategorie:
- Redakcja: Barbara Stempczyńska, Lidia Mięsowska
- Język wydania: polski,rosyjski,ukraiński
- ISBN: 978-83-8012-610-7
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Słowo wstępne / 7 Violetta Mantajewska Pop-/post-„literatura środka” / 11 Barbara Czapik-Lityńska Dubravki Ugrešić poszukiwania literatury środka / 33 Lidia Mięsowska Filozoficzne błazenady braci Priesniakowów. Rzecz o „dramaturgii środka” / 41 Magdalena Majchrzyk Na rozdrożach literatury i postkultury — aktywność medialna Wiktora Jerofiejewa a „literatura środka” / 64 Andrzej Polak Dlaczego nie antyutopia? Kyś Tatiany Tołstoj a „literatura środka” / 74 Beata Pawletko Wokół „literatury środka”. O literackich kompromisach na przykładzie prozy Edwarda Radzińskiego / 87 Izabela Zawals ka Tam, gdie nas niet Michaiła Uspienskiego i Fantastyka Borysa Akunina. Nowy status gatunku w literaturze popularnej? / 101 Irena Betko У пошуках „middle literature”: iнтерпретацiя символiв i мотивiв масової культури в україньскiй постмодернiй прозї / 111 Joanna Frużyńska Intertekstualność prozy Borysa Akunina. Strategia apokryficzna (tom Nefrytowy różaniec) / 122 Mariusz Kraska Prosta sztuka zabijania? O konwencji kryminału we współczesnej prozie / 131 Szymon Wałowski (Re)konstrukcja kategorii prozy środka na podstawie powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych / 144 Kamila Tuszyńska Kolej transmedialna: stacja Biały Potok przez Hrabala, Haška, Grabińskiego / 155 Izabela Mroczek Michal Viewegh — przypadek autora „literatury środka” / 167 Мария Полякова Biełliwud - tielewidienije w diejstwitielnosti — diejstwitielnost' w tielewidienii / 175 Agata Korycka Istnienie rzeczywiste w rzeczywistości Matrix (na podstawie wybranych utworów Doroty Masłowskiej i Oksany Zabużko) / 187 Małgorzata Semczuk Rewizor dla…? Reinterpretacje klasyki rosyjskiej / 202 Anna Ruttar „Wysokie” i „niskie” inspiracje muzyczne w chorwackiej prozie współczesnej / 209 Monika Karwacka „Drugorzędna literatura”. Dostojewski według Nabokova / 217 Justyna Pisarska O rosyjskim przekładzie Domu dziennego, domu nocnego Olgi Tokarczuk / 230