Metawersum. Jak internet przyszłości zrewolucjonizuje świat i biznes
Co w istocie kryje się pod nazwą metawersum?
Jak wyjaśnia w niniejszej książce Matthew Ball – pionier, teoretyk i inwestor kapitału wysokiego ryzyka – metawersum ma postać trwałej i wzajemnie połączonej sieci trójwymiarowych wirtualnych światów. W przyszłości posłuży jako brama do większości doświadczeń w internecie, będzie również bazą dla znacznej części świata fizycznego. Dotychczas ta idea pojawiała się wyłącznie w sferze fantastyki naukowej i gier wideo, obecnie ma szansę zrewolucjonizować każdą branżę i aktywność – od finansów i opieki zdrowotnej po edukację, dobra konsumpcyjne, planowanie miast, randkowanie i wiele innych. Wkrótce jako integralna część metawersum będziemy w nim zanurzeni, będziemy w nim żyć, pracować i wypoczywać. Co ważne, nie wymaga ono żadnych nowych urządzeń. Już dziś każdego dnia setki milionów ludzi za pomocą wszelkiego rodzaju urządzeń, od iPada Pro po telefony z Androidem za 300 zł, mają dostęp do trójwymiarowych wirtualnych światów wysokiej jakości, renderowanych w czasie rzeczywistym.
Wygrają ci, którzy wykażą się zdolnością przewidywania!
Ball omawia wyzwania związane z zarządzaniem metawersum, bada rolę Web3, blockchainów i NFT oraz przewiduje wygranych i przegranych nadciągających zmian. A co najważniejsze, przeprowadza też analizę szeregu niemal nieograniczonych sposobów wykorzystania wirtualnego uniwersum w biznesie. Niektóre wielkie firmy, np. Google, wydają się lepiej pasować do teraźniejszości niż do przyszłości, a inne, jak Facebook, usilnie próbują się dostosować. Jednak w najbliższym czasie liderami zostaną najprawdopodobniej Roblox, Unity i Epic Games (twórcy Fortnite), na razie 50 razy mniejsi niż dzisiejsi giganci technologiczni. Może się też zdarzyć, że na czoło wyścigu wysuną się firmy, które jeszcze są malutkie albo zupełnie nieznane. Bo kto przewidział sukces Tindera? Dlatego już dziś warto zainwestować w wiedzę o metawersum – nowej wartości, która odmieni ludzkość na skalę globalną, jednocześnie generując dziesiątki bilionów dolarów zysku.
***
„Wszyscy dziś mówią o metawersum, lecz mało kto potrafi je zdefiniować. Wyczerpująca analiza Matthew Balla pokazuje potencjał metawersum i – co równie ważne – wyzwania związane z jego budową. Autor omawia także sposób, w jaki nowa rzeczywistość wpisuje się w technologiczną ewolucję, od komputerów osobistych, przez internet, po urządzenia przenośne. To książka, która pomaga oddzielić fakty od fikcji, szum od rzeczywistości i powinna być lekturą obowiązkową dla każdego, kto chce zrozumieć możliwości metawersum”.
― Reed Hastings, jeden z założycieli i CEO w Netflix
„Intrygujące spojrzenie na zmiany zachodzące tam, gdzie technologia spotyka się ze społeczeństwem, naturą ludzką i kreatywnością. Pouczający przewodnik Matthew Balla dla każdego twórcy i menedżera, który w swej podróży właśnie zbliża się do zagadkowej granicy metawersum. Nadchodzi nowy świat kształtowany przez jednostki i napędzany przez niesamowite doświadczenia społeczne”.
― Kenichiro Yoshida, CEO w Sony
Czy metawersum ma szansę zastąpić internet? Czy rozbłyśnie niczym świetlista petarda…? Do akcji wkracza przenikliwy Matthew Ball, błyskotliwy obserwator świata biznesu i ery cyfrowej. Jak szerpa w wysokich górach daje czytelnikom poczucie bezpieczeństwa w szumie informacyjnym, ostrzegając o nadchodzących wstrząsach tektonicznych”.
— Ken Auletta, autor bestsellerowej książki „New York Timesa” Googled and Frenemies
„Mamy do czynienia z rzadkim fenomenem – kompletnym opisem zjawiska w fazie narodzin. Zjawiska, które ma szansę ukształtować świat cyfrowy, globalną gospodarkę i samo doświadczanie ludzkiej świadomości”.
― Derek Thompson, członek redakcji magazynu „The Atlantic”, autor bestsellerowej książki Hit Makers
„Książka w sposób jasny i kompetentny ukazuje metawersum przyszłości, proces jego kształtowania i przyczyny powstania. Matthew Ball wnikliwie analizuje kluczowe technologie, które nieuchronnie doprowadzą nas do nowej wirtualnej rzeczywistości”.
— John Riccitiello, CEO w Unity Technologies oraz były CEO w Electronic Arts
„Autor – niekwestionowany ekspert w dziedzinie metawersum – definiuje i obala stereotypy na temat fenomenu, który dopiero przed nami. Zachęca czytelnika do odrzucenia uprzedzeń i otwarcia się na nowe doświadczenie. Zabiera nas w fascynującą podróż po jak dotąd nieznanych zakamarkach świata technologii”.
― Kirkus Reviews
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8231-193-8
- ISBN druku: 978-83-8231-192-1
- Liczba stron: 384
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie część i Czym jest metawersum? 1. Krótka historia przyszłości 2. Zamieszanie i niepewność 3. Definicja (nareszcie) 4. Internet nowej generacji część ii Budowanie metawersum 5. Networking 6. Zasoby obliczeniowe 7. Silniki wirtualnego świata 8. Współdziałanie 9. Sprzęt 10. Systemy płatnicze 11. Technologia blockchain część iii Jak nowy internet zrewolucjonizuje świat i biznes 12. Kiedy nastanie metawersum? 13. Metabiznes 14. Zwycięzcy i przegrani 15. Życie w metawersum wnioski. Wszyscy jesteśmy jedynie widzami Podziękowania Bibliografia Indeks