Mit maszyny Tom 2
Pentagon władzy jest drugim tomem "Mitu maszyny" Lewisa Mumforda i rozwinięciem idei zarysowanych w tomie pierwszym – pracą powstałą, jak sam autor stwierdza pod presją obserwacji "zniekształceń, zbiorowych obsesji i kompulsji powstałych w polu megatechniki, przekierowujących nasze energie i podważających naszą zdolność do życia pełnego i duchowo satysfakcjonującego".
Zadanie, które sobie postawił, Mumford wypełnia opierając się na ogromnym bogactwie faktów i informacji histortyczno-literackich, tworząc wielką sieć diagnostyczną, umożliwiającą autorowi, a za nim czytelnikowi tej książki, problematyzację istotnych wymiarów naszej cywilizacji. Diagnoza dotyczy zarówno podstaw wyobrażeniowych i myślowych tej kultury, jak też w skutku jej instytucji. Mumford dąży do ujawnienia, jak myślimy zbiorowo jako jej twórcy i uczestnicy, i wskazuje jednocześnie konieczne pola zmiany sposobu rozumowania, by przywrócić priorytet wartości decydujących o jakości ludzkiego życia w jego wymiarze indywidualnym i dopiero wtedy społecznym.
Lewis Mumford
(1895–1990); niezwykle barwna postać amerykańskiej kultury, wszechstronny intelektualista w prawdziwie renesansowym stylu: historyk, filozof, badacz techniki, socjolog, krytyk literacki, niezwykle płodny autor i wszechstronny myśliciel o dużej erudycji, autor oryginalnej reinterpretacji dziejów cywilizacji, badacz postępu naukowego i technicznego.
Wydany w 1931 roku w Scribner’s Magazine tekst The Drama of the Machines przyniósł Mumfordowi zaproszenie na Columbia University, gdzie poprowadził kurs o maszynach i epoce maszyn, prawdopodobnie pierwszy na świecie cykl wykładów na ten temat. Zajęcia były podstawą jego Techniki i cywilizacji (1934), pionierskiej pracy z historii i kultury techniki, która wywarła duży wpływ na późniejszych badaczy (wyd. pol. PWN 1966). Jednocześnie zajmował się krytyką sztuki i literatury (m.in. napisał cenioną książkę o Hermanie Melville’u), architekturą i urbanistyką. Jego największa praca – Mit maszyny (tom 1 z 1967 roku, tom 2 z 1970) – to oryginalna wizja historii kultury i cywilizacji, w której Mumford wprowadził m.in. pojęcie megamaszyny, czyli maszyny, której komponentami są ludzie.
Seria MYŚLEĆ
Seria skupia się na badaniu „dalekiego horyzontu” ludzkiej refleksji, wytyczając nowe ścieżki myślenia wśród nie całkiem jeszcze poznanych obszarów wiedzy, lub kwestionując status quo wśród tych ugruntowanych. Zawiera zarówno awangardowe, jak i bardziej klasyczne teksty filozoficzne polskich i zagranicznych Autorów o różnej proweniencji intelektualnej. Wiele z nich można określić jako odważne, brawurowe, czasem wręcz przełomowe. Choć z niejednym Autorem można zdecydowanie się nie zgadzać, każdego z nich łączy wysoki poziom erudycji i oryginalność myślenia, wobec której trudno pozostać obojętnym.