Motywowanie uczniów do nauki
Autor konkretnie i prosto przedstawia zasady, sposoby i strategie motywowania uczniów do nauki. Pokazuje, jak w tym celu wykorzystać zarówno motywację wewnętrzną uczniów jak i nagrody zewnętrzne. JERE BROPHY, znany w świecie profesor psychologii i edukacji, zaangażowany w wielu projektach z zakresu psychologii uczenia się i nauczania, odpowiada na pytania:
- jak pracować nad motywacją każdego ucznia w klasie, nad nabywaniem przez niego zaufania do siebie jako uczącego się,
- jak dostosowywać strategie motywacyjne do różnic indywidualnych i grupowych oraz przypadków "trudnych",
- jak sytuować je w planowaniu lekcji, aranżacji grup i przestrzeni, dobieraniu stylu nauczania i oceniania.
Książka jest adresowana do studentów pedagogiki, kierunków nauczycielskich, nauczycieli-praktyków, a także do zaangażowanych w proces nauczania rodziców uczniów. Systematyzując wiedzę na temat motywacji może być traktowana jako praktyczny przewodnik po strategiach motywacyjnych.
Praca J. Brophyego - jednego z najwybitniejszych amerykańskich dydaktyków - zatytułowana Motywowanie uczniów do nauki wypełnia bardzo dotkliwą lukę w literaturze dydaktycznej. Jest niezwykle wszechstronną próbą zmierzenia się z jednym z najtrudniejszych problemów praktykujących pedagogów - jak sprawić, by uczeń chciał się uczyć i chciał się nauczyć.
dr Beata Gofron,
Akademia Jana Długosza w Częstochowie
Syntetyczne, wielostronne ujęcie zagadnień związanych z różnorodnymi sytuacjami mającymi związek z motywowaniem uczniów do nauki. Wielką wartością pozycji jest umiejętne łączenie rozważań teoretycznych z ich praktycznymi aplikacjami. Autor prezentuje możliwości stosowania omawianych strategii motywacyjnych z uwzględnieniem różnic indywidualnych, dostrzega także sytuacje problemowe i proponuje sposoby ich rozwiązań na konkretnych przykładach.
dr Barbara Dudel,
Uniwersytet Białostocki
Na szczególną uwagę zasługuje zręczność w tłumaczeniu amerykańskiego oryginału. Piszę amerykańskiego , gdyż nie chodzi tu jedynie o przekład językowy, ale także przybliżenie kultury zaocenicznego myślenia o szkole. Jak zwykle znawca - Krzysztof Kruszewski, spolszczający trafnie terminy i objaśniający z wyczuciem zawiłości utrudniające zrozumienie niektórych opisywanych fragmentów.
dr Krystyna Liszka,
Uniwersytet Śląski w Katowicach
W książce poruszono bardzo ważną problematykę szeroko rozumianej motywacji do nauki, która - choć jest aktualnym tematem, rzadko pojawia się w publikacjach naukowych w tak szerokim zakresie. Owe zagadnienie zaprezentowano w syntetyczny sposób, poparto wielokrotnie ciekawymi i trafnymi przykładami i rzeczywistymi sytuacjami, typowymi dla klasy szkolnej. Autor podręcznika posługuje się żywym i zrozumiałym językiem, dzięki czemu zyskuje sympatię i przychylność czytelnika.
mgr Alina Szwarc-Adamiuk,
Uniwersytet Białostocki
Książka zawiera szereg ważnych dla nauczyciela kwestii, pomagających mu zrozumieć sens i znaczenie działań motywacyjnych. Począwszy od naszkicowania teorii motywacji (m.in. behawioralnej teorii motywacji, teorii potrzeb, celów czy teorii motywacji wewnętrznej) poprzez wskazanie różnych sposobów oddziaływania na ucznia (bezpośrednio czy za pośrednictwem zespołu), skończywszy na omówieniu różnorodnych odmian motywacji.
dr Krzysztof Polak,
Uniwersytet Jagielloński
Ujęte w książce reguły i strategie motywowania uczniów do nauki stanowią wspaniałe dopełnienie prezentowanych w literaturze dydaktycznej zasad i prawideł nauczania. Ich wdrożenie przez każdego nauczyciela do praktyki edukacyjnej niewątpliwie przyczyni się do wzrostu skuteczności kształcenia. Będzie także sprzyjać nauczaniu, uczeniu się strukturalnemu dzięki uczeniu się ze zrozumieniem.
dr hab. Aleksander Sztejnberg,
Uniwersytet Opolski