Multimodalność w narracjach o komunikacji
Książka jest pierwszym opracowaniem naukowym, w którym omówiono sposób, w jaki użytkownicy polszczyzny relacjonują
działania komunikacyjne oraz miejsce, jakie w ich relacjach zajmują określenia modalności tych działań, czyli charakterystyki głosu, spojrzeń, mimiki, gestów, ruchu i postaw ciała. Wyniki badań osiągnięto dzięki analizie danych korpusowych, pochodzących m. in. z opracowanego przez Autorkę eksperymentalnego korpusu pozwalającego na skorelowanie w jednej bazie danych nagrań działań komunikacyjnych (sceny interakcji z niemych i udźwiękowionych filmów dokumentalnych z Archiwum Szkoły Filmowej w Łodzi) i zdawanych z nich relacji przez ponad 100 osób różniących się wiekiem, płcią i wykształceniem.
******
Multi(modality) in the Communication Narratives. Relating
Communication Activities and Their Verbal and Non-verbal Realisations
The book is the first scientific publication, which describes how Polish language users relate communication activities and what place in their relations is taken by the definition of their modality, i.e. the voice, looks, mimics, gestures, movement and body postures. The results of the research were obtained through analysis of the corpus data from the experimental corpus devised by the author, which allows for correlating in one database the recordings of communication activities (the interaction scenes from silent and sound documentaries from thearchives of Lodz Film School) and the relations of more than one hundred people who differ in age, gender and education.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-5978-8
- ISBN druku: 978-83-235-5970-2
- Liczba stron: 262
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
1. Wprowadzenie 7 2. Działania komunikacyjne, ich (multi)modalność oraz ich relacjonowanie 14 2.1. Działania komunikacyjne 14 2.2. (Multi)modalność 21 2.3. Relacjonowanie 26 3. Badania naukowe nad komunikacją o działaniach komunikacyjnych i o ich (multi)modalności 34 3.1. Czasowniki w relacjach z działań komunikacyjnych 38 3.2. Czasowniki performatywne 43 3.3. Mowa zależna i niezależna 51 3.4. Metatekst 62 3.5. Metajęzyk i samozwrotność języka 68 3.6. Wykładniki świadomości metapragmatycznej i ślady automonitoringu 75 3.7. Metakomunikacja 87 Podsumowanie 92 4. Warsztat badacza relacji z działań komunikacyjnych o różnych modalnościach 94 5. Od syntezy do analizy. Struktury reprezentujące modalności w relacjach z działań komunikacyjnych 100 5.1. Jednym słowem. Czasowniki 101 5.2. Dodatkowe charakterystyki. Frazy przyczasownikowe 105 5.2.1. Frazy przyczasownikowe 106 5.2.2. Ograniczenia łączliwości 112 5.3. Opisowo. Konstrukcje złożone reprezentujące wymiar fizyczny i komunikatywny działań 113 5.3.1. Frazy zdaniowe zależne 114 5.3.2. Konstrukcje złożone imiesłowowe i względne 116 5.3.3. Opis wielozdaniowy 118 5.3.4. Frazy cudzysłowowe 121 5.3.5. Konstrukcje porównawcze 126 5.3.6. Odwzorowania działań parawerbalnych i niewerbalnych 131 5.4. Pozorne określenia modalności działań 133 6. Od odtwarzania do tworzenia nazw działań o określonej modalności 140 6.1. Nazwy w języku ogólnym 142 6.1.1. Nazwy utarte 143 6.1.2. Nazwy tworzone doraźnie 144 6.1.3. Konstrukcje alternatywne wobec nazw utartych 145 6.1.4. Konstrukcje wypełniające luki nazewnicze 148 6.2. Nazwy spoza języka ogólnego 151 7. (Multi?)modalność 158 7.1. Współwystępowanie 159 7.2. Zależności temporalne 161 7.3. Rozszerzanie i ograniczanie zakresu działań 164 8. W poszukiwaniu odpowiedniej nazwy. Sygnały doboru kwalifikacji działania 167 8.1. Przeciwstawianie sobie kwalifikacji 167 8.2. Dopasowywanie kwalifikacji 171 8.3. Doprecyzowywanie kwalifikacji 174 9. Zróżnicowanie relacji z danej interakcji a (multi)modalność działań komunikacyjnych 178 9.1. Czy relacja jest kompletna? 179 9.2. Jak szczegółowa jest relacja? 184 9.3. Jak na kształt relacji wpływa kontekst? 191 9.3.1. Aktualna interakcja 191 9.3.2. Doświadczenie komunikacyjne 192 9.3.3. Wiedza ogólna 194 9.4. Jak relacjonujący postrzega działania? 196 9.4.1. Kwalifikacje działania 197 9.4.2. Kwalifikacje sposobu działania 200 9.4.3. Interpretacja znaczenia i odniesienia 203 9.5. Czy relacja jest adekwatna? 207 10. Abstrahowanie od modalności działań komunikacyjnych 215 10.1. Uwydatnienie aspektu komunikatywnego działań 215 10.2. Uwydatnienie aspektu umysłowego działań 217 10.3. Uwydatnienie aspektu fizycznego działań 221 10.4. Uwydatnienie aspektu poznawczego działań 223 11. Podsumowanie: główne wnioski i perspektywy badawcze 227 12. Literatura cytowana 238 13. Summary 255