Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem
Efektywna komunikacja jest jedną z bardziej skutecznych metod wzmacniania autorytetu nauczyciela oraz podnoszenia motywacji uczniów do uczenia się. Wykorzystanie w procesie nauczania technik komunikacyjnych sprawia, że uczniowie postrzegają nauczycieli jako osoby autentycznie zainteresowane ich potrzebami i w konsekwencji chętniej angażują się w działania proponowane przez ich opiekunów. Z kolei zastosowanie technik coachingowych, tutoringu czy mentoringu gwarantuje długookresowe i pogłębione zaangażowanie uczniów w pracę nad celami sprzyjającymi nie tylko ich rozwojowi, ale też wzrostu znaczenia jakości i atrakcyjności ich szkoły. Dzięki książce czytelnik dowie się m.in.:
jak skutecznie rozmawiać,
jakie są techniki słuchania, które wzmacniają efektywność rozmów,
jak konstruować i w jakim celu wykorzystywać informację zwrotną,
na czym polegają coaching, tutoring, mediacje,
jakie są metody uczenia się w oparciu o narzędzia krytycznego myślenia,
jak uniknąć barier komunikacyjnych.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców. Zainteresuje także studentów kierunków pedagogicznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8107-079-9
- ISBN druku: 978-83-8092-759-9
- EAN: 9788381070799
- Liczba stron: 278
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP | str. 9 1 ZASADY EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI JAKO PODSTAWA ORGANIZACJI PROCESU EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ UCZNIÓW | str. 25 1. Zasady skutecznego porozumiewania się | str. 26 2. Dlaczego lepiej słuchać, niż przemawiać | str. 32 3. Bariery utrudniające nam rozmowę z uczniami | str. 36 4. Słowa prowadzące do negatywnych zachowań | str. 38 2 NARZĘDZIA I ZASADY ZESPOŁOWEJ KOMUNIKACJI, CZYLI O BUDOWANIU SZKOŁY DIALOGU | str. 42 1. Podstawy dialogu z przedstawicielami świata młodych | str. 43 2. Skuteczna komunikacja z perspektywy dyrektora szkoły | str. 45 3. Skuteczna komunikacja między nauczycielami | str. 49 4. Skuteczna komunikacja między nauczycielami a rodzicami uczniów | str. 51 5. Skuteczna komunikacja między nauczycielami a uczniami | str. 55 3 ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM, CZYLI O TYM, ŻE WARTO ROZMAWIAĆ | str. 58 1. O naturze konfliktu | str. 59 2. Radzenie sobie w sytuacji konfliktowej | str. 61 3. Metoda Thomasa Gordona | str. 65 4. Sposoby komunikowania się wzmacniające konfliktowe zachowania uczniów | str. 67 5. Konflikt a narzędzia TOC | str. 70 6. Negocjacje w sytuacji konfliktu | str. 78 7. Język, którego należy unikać | str. 84 4 NFORMACJA ZWROTNA JAKO WAŻNY ELEMENT OCENIANIA UCZNIA I JEGO ROZWOJU | str. 90 1. Ocenianie | str. 91 2. Proces oceniania | str. 93 3. Rola informacji zwrotnej | str. 97 4. Warto uczyć, jak się uczyć | str. 101 5. Informacja zwrotna | str. 105 5 RAKTYKA COACHINGU W PROCESIE TOWARZYSZENIA UCZNIOWI W ROZWOJU | str. 112 1. Co to jest ten coaching | str. 113 2. Podstawy pracy coachingowej | str. 115 3. Struktura rozmowy coachingowej | str. 121 4. Struktura rozmowy coachingowej z wykorzystaniem lejka coachingowego | str. 124 5. Coaching w nauczaniu | str. 128 6. Narzędzia coachingowe | str. 134 7. Coaching a poziomy uczenia się | str. 140 6 WYKORZYSTANIE ZASAD TUTORINGU SPRZYJAJĄCYCH SUKCESOM DYDAKTYCZNYM UCZNIÓW | str. 144 1. Podstawy tutoringu | str. 145 2. Zasady wsparcia | str. 149 3. Proces i narzędzia tutoringu | str. 156 4. Rozmowy wspierające | str. 161 5. Informacja zwrotna w tutoringu | str. 163 7 MEDIACJE SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI POSTAW UCZNIOWSKICH | str. 166 1. Podstawy mediacji | str. 167 2. Mediacje w praktyce | str. 171 3. Mediacje szkolne - studium przypadku | str. 180 8 NARZĘDZIA TOC, CZYLI O SPOSOBACH KRYTYCZNEGO MYŚLENIA | str. 200 1. Idea TOC jako jedna z podstaw skutecznej komunikacji z uczniem | str. 201 2. "Gałąź logiczna" | str. 202 3. Proces planowania z wykorzystaniem narzędzi TOC | str. 205 9 I JESZCZE O ODPOWIEDZIALNOŚCI, CZYLI O DIALOGU DOROSŁYCH | str. 209 1. Dialog z rodzicami uczniów | str. 210 2. Czego należy unikać podczas spotkań z rodzicami | str. 218 3. Rodzice w szkole mają swoje prawa | str. 222 POSTSCRIPTUM | str. 227 ANEKS | str. 233 1. Aktywne słuchanie w praktyce. Scenariusz do pracy z uczniami | str. 233 2. Nauczanie zasad skutecznej komunikacji. Scenariusz przeznaczony do pracy z dorosłymi (nauczycielami, rodzicami) | str. 237 3. Bariery w komunikowaniu się i ich przełamywanie. Scenariusz zajęć dla nauczycieli, ewentualnie dla nauczycieli i rodziców | str. 247 4. Podstawy asertywności. Scenariusz do wykorzystania podczas szkolenia członków rady pedagogicznej | str. 255 5. Podstawy skutecznego słuchania. Scenariusz do wykorzystania w pracy z radą pedagogiczną, ale też jako wstęp do wypracowania wspólnych rozwiązań z rodzicami uczniów | str. 262 6. Podstawowe zasady pozyskiwania rodziców do współpracy. Scenariusz do pracy z nauczycielami | str. 269 7. Wspólne planowanie celów oraz działań z przestrzeganiem zasad komunikacji interpersonalnej. Scenariusz zajęć dla nauczycieli | str. 274 BIBLIOGRAFIA | str. 281