Dobry nauczyciel - dobry uczeń - dobra szkoła
W publikacji omówiono zadania nauczyciela we współczesnej szkole, oczekiwania społeczne wobec nauczycieli, doskonalenie i wspomaganie ich pracy oraz zarządzanie potencjałem, odpowiedzialność i uprawnienia. Zaprezentowano kwestie programowania rozwoju zawodowego nauczy cieli, w tym m.in. rolę i zadania mentora, znaczenie motywacji do podnoszenia poziomu kompetencji zawodowych, przywództwo w edukacji, a także motywacyjną rolę oceny pracy nauczyciela i jej wpływ na zmiany w szkole.
Przedstawiono ponadto wybrane zagadnienia specyfiki pracy nauczyciela, takie jak rzeczywisty czas pracy czy wypalenie zawodowe.
Publikacja jest przeznaczona dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Wnioski i spostrzeżenia sformułowane przez autorów na podstawie ich zawodowego dorobku oraz pracy naukowej powinny być przydatne również dla studentów nauk o zarządzaniu oraz pedagogiki.
„[…] bardzo wysoko oceniam recenzowaną pracę i rekomenduję ją do druku. Zawiera bardzo szeroki przegląd zagadnień dotyczących nauczyciela i szkoły, mniej – uczniów. Będzie to praca bardzo pożyteczna dla czytelników” – z recenzji prof. dr. hab. Mirosława J. Szymańskiego
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8358-388-4
- ISBN druku: 978-83-8358-100-2
- EAN: 9788383583884
- Liczba stron: 648
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WYKAZ SKRÓTÓW | str. 15 WPROWADZENIE | str. 17 WSTĘP | str. 21 Nauczyciel w warunkach zmian społecznych – misja, służba czy zawód? | str. 21 1.1. Współczesne teorie i wizje społeczeństwa – zarys problemu | str. 27 1.2. Role (cechy) nauczyciela w warunkach zmienności społecznej – misyjność, służba, zadaniowość czy...? | str. 32 1.3. Zakończenie | str. 40 Literatura | str. 40 Pedeutologia ku zmianie zawodu nauczyciela | str. 42 2.1. Wprowadzenie | str. 42 2.2. Rekrutacja kandydatów do zawodu nauczycielskiego | str. 44 2.3. Kształcenie nauczycieli | str. 45 2.4. Rozwój i awans zawodowy nauczyciela | str. 48 2.5. Nauczyciel w szkole informatycznej | str. 52 2.6. Takt i nietakt pedagogiczny | str. 55 2.7. Zakończenie | str. 56 Literatura | str. 57 I NAUCZYCIEL W RZECZYWISTOŚCI ORGANIZACYJNEJ JEDNOSTKI OŚWIATOWEJ | str. 59 Zarządzanie potencjałem nauczycieli w szkole i placówce oświatowej w kontekście pracy indywidualnej i zespołowej | str. 60 1.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi w pracy pedagogicznej jednostki oświatowej | str. 63 1.2. Specyfika pracy pedagogicznej | str. 64 1.3. Porównanie i użycie pojęcia „przywódca” | str. 65 1.4. Budowanie wewnętrznego systemu komunikacji oświatowej oraz komunikowanie w jego jednostkach | str. 67 1.5. Osiąganie celów dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych na kanwie autorytetu nauczyciela | str. 69 1.6. Retoryka i jej rola w procesie komunikacji nauczyciela z uczniami i środowiskiem lokalnym szkoły (placówki) | str. 71 1.7. Podsumowanie | str. 78 Literatura | str. 78 Oczekiwania społeczne wobec nauczyciela | str. 82 2.1. Motywy wyboru zawodu nauczyciela | str. 82 2.2. Przyczyny spadku popularności zawodu nauczyciela | str. 89 2.3. Wspomaganie udzielane nauczycielowi na początku jego drogi zawodowej – w świetle badań | str. 92 2.4. Rekomendacje komisji europejskiej | str. 95 2.5. Cechy i zachowania określane mianem pożądanych społecznie | str. 97 2.6. Konieczność zmian w profesjonalizacji nauczycieli | str. 100 2.7. Co po wyborze zawodu? Wgląd do wyników badań | str. 115 Literatura | str. 116 Doskonalenie i wspomaganie pracy nauczyciela | str. 117 3.1. Zadania nadzoru pedagogicznego w podnoszeniu jakości kształcenia i wychowania | str. 123 3.2. Doskonalenie nauczycieli na poziomie wewnątrzszkolnych działań w obszarze doskonalenia | str. 128 3.3. Odniesienie do czynników salutogennych | str. 129 3.4. Podsumowanie | str. 132 Literatura | str. 132 Polityka kadrowa dyrektora szkoły w zakresie podnoszenia kwalifikacji i kompetencji kadry pedagogicznej | str. 133 Literatura | str. 147 II PRZYGOTOWANIE I ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA JAKO WARTOŚĆ WE WSPÓŁCZESNYCH KONCEPCJACH EUROPEJSKICH | str. 148 Podstawowe wymagania kwalifikacyjne | str. 148 Literatura | str. 157 Predyspozycje zawodowe | str. 157 2.1. Modele pracy nauczyciela wg Stefana Wołoszyna | str. 158 2.2. Kwalifikacje zawodowe określone przepisami prawa | str. 159 2.3. Przygotowanie pedagogiczne – umocowanie w prawie | str. 160 Literatura | str. 161 Obszary kompetencji kluczowych | str. 162 3.1. Kompetencje społeczne nauczyciela – ujęcie praktyczne | str. 162 3.1.1. Definicja kompetencji społecznych | str. 162 3.1.2. Kompetencje społeczne a jakość życia | str. 163 3.1.3. Kompetencje społeczne niezbędne w pracy nauczyciela | str. 163 3.1.4. Rzecz o asertywności | str. 164 3.1.5. Negocjacje – definicja, etapy i metody | str. 167 3.1.6. Budowanie autorytetu w pracy z grupą | str. 169 3.1.7. Radzenie sobie ze stresem | str. 170 3.1.8. Typy zachowań a role zespołowe w szkole | str. 172 Literatura | str. 176 3.2. Kompetencje dydaktyczne nauczyciela | str. 177 Literatura | str. 193 3.3. Kompetencje cyfrowe | str. 194 Literatura | str. 207 Aspekty zarządzania procesami pedagogicznymi | str. 208 4.1. Elementy zarządzania procesowego w kształceniu i wychowaniu | str. 208 4.1.1. Uczeń zdolny i jego charakterystyka | str. 210 4.1.2. Miejsce i rola ucznia | str. 211 4.1.3. Studium przypadku jako inspiracja do poszukiwań dydaktycznych w naukach o zarządzaniu procesowym | str. 213 4.1.4. Identyfikacja i diagnoza ucznia zdolnego w podejściu procesowym | str. 215 4.1.5. Podsumowanie | str. 224 Literatura | str. 226 4.2. Kluczowe role nauczyciela w procesie współczesnych przemianach edukacyjnych | str. 227 4.2.1. Koncepcja nauczyciela XXI wieku – gotowość do zmiany – wskazanie kluczowych cech nauczyciela | str. 229 4.2.2. Charakterystyka przemian edukacyjnych | str. 230 Literatura | str. 247 4.3. Szczególne zadania uczelni pedagogicznych | str. 248 4.3.1. Ciągłość rozwoju a zmiany w szkolnictwie wyższym | str. 248 4.3.2. Inercja, zarządzanie, zainteresowanie rynku pracy, mistyfikacje | str. 249 4.3.3. Zarządzanie systemowe | str. 254 4.3.4. Kształcenie pedagogów – osiągnięcia i dysfunkcje | str. 259 Literatura | str. 263 4.4. Obszary i mechanizmy kształcenia i doskonalenia pracy nauczyciela | str. 264 Literatura | str. 286 Zmiany systemowe i edukacyjne w szkole | str. 287 5.1. Istota i cel zmian w edukacji szkolnej | str. 290 5.2. Rozwój kompetencji zawodowych nauczyciela w kontekście zmian systemowych i edukacyjnych – priorytet jakości | str. 291 5.3. Podsumowanie | str. 293 Literatura | str. 295 Oceny efektywności pracy nauczyciela w kontekście założeń systemu oświaty w Polsce – próba ogólna | str. 296 6.1. System oświaty w Polsce | str. 296 6.2. Edukacja najmłodszych | str. 300 6.3. Edukacja przedszkolna | str. 300 6.4. Edukacja podstawowa | str. 301 6.5. Edukacja ponadpodstawowa | str. 302 6.6. Koncepcja oceny efektywności pracy nauczyciela | str. 304 6.7. Metody oceny efektywności pracy nauczyciela | str. 305 6.8. Założenia systemu oświaty a ocena efektywności pracy nauczyciela | str. 306 6.9. Indywidualizacja nauczania | str. 306 6.10. Ciągłe szkolenie i rozwój | str. 307 6.11. Zaangażowanie uczniów i rodziców | str. 308 Literatura | str. 309 Ocena efektywności pracy nauczyciela w kontekście założeń systemu oświaty w Finlandii | str. 310 7.1. Edukacja przedszkolna | str. 314 7.2. Edukacja podstawowa | str. 315 7.3. Edukacja średnia | str. 316 7.4. Edukacja zawodowa | str. 317 7.5. Edukacja artystyczna | str. 318 7.6. Koncepcja oceny efektywności pracy nauczyciela | str. 319 7.7. Metody oceny efektywności pracy nauczyciela | str. 320 7.8. Założenia systemu oświaty a ocena efektywności pracy nauczyciela | str. 321 Literatura | str. 322 Obraz reformy systemu oświaty w Singapurze w kontekście efektów pracy nauczyciela | str. 326 8.1. System oświaty w Singapurze – fundamenty systemu i ich wdrożenie | str. 328 8.2. Wsparcie procesowe | str. 332 Literatura | str. 340 III PROGRAMOWANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA | str. 341 Proces awansu zawodowego – potrzeby i wymagania | str. 341 1.1. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela – założenia | str. 341 1.2. „Stopniowanie” awansu zawodowego | str. 345 1.3. Niejasna strategia tworzenia spójnego i komplementarnego statusu zawodowego nauczycieli | str. 347 Literatura | str. 352 Nowa rola i zadania mentora na drodze awansu nauczyciela początkującego | str. 352 2.1. Mentoring jako droga wsparcia nauczyciela początkującego | str. 356 2.2. Definicje mentoringu | str. 357 2.3. Wskazanie mentora zadaniem dyrektora szkoły | str. 359 2.4. Mentor a dyrektor szkoły | str. 366 Literatura | str. 368 Motywacja do podnoszenia poziomu wykształcenia i kompetencji zawodowych | str. 369 3.1. Pojęcie rozwoju zawodowego nauczyciela | str. 369 3.2. Odniesienie do rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, stopni zawodowych i roli opiekuna stażu/mentora | str. 370 3.2.1. Sposoby inspirowania nauczycieli do podnoszenia swoich kwalifikacji | str. 371 3.2.2. Rozwój szkoły jako organizacji (także poszczególnych jej podmiotów) | str. 373 3.3. Wdrażanie zmiany dotyczącej podnoszenia kwalifikacji i kompetencji kadry | str. 374 Literatura | str. 375 Przywództwo w edukacji – jego miejsce i rola | str. 376 4.1. Wprowadzenie | str. 376 4.2. Przywództwo stałe i okresowe w edukacji | str. 378 4.3. Grupy wewnątrzszkolne | str. 379 4.4. Przywództwo w edukacji w kontekście problematyki więzi | str. 380 4.5. Więzi obiektywne, subiektywne i behawioralne | str. 380 4.6. Więź moralna: zaufanie, lojalność, solidarność | str. 382 4.7. Przywództwo formalne i nieformalne | str. 387 4.8. Uwagi podsumowujące | str. 390 Literatura | str. 392 Badania w działaniu na rzecz rozwoju kompetencji metodycznych nauczyciela | str. 393 5.1. Przesłanki do działań rozwojowych | str. 393 5.2. Nurty edukacji alternatywnej | str. 394 5.3. Wstęp do problematyki badań | str. 394 5.4. Specyfika warsztatu badawczego, czyli badanie w działaniu (w procesie doskonalenia) | str. 397 5.5. Ustalenie specyficznych właściwości „badania w działaniu” | str. 400 5.6. Uwagi końcowe | str. 403 Literatura | str. 405 Model, standard czy profil zawodowy współczesnego nauczyciela | str. 405 6.1. Umiejętności, kwalifikacje, kompetencje i profil zawodowy nauczyciela | str. 408 6.2. Modele pracy nauczyciela | str. 417 6.3. Podsumowanie | str. 421 Literatura | str. 422 Motywacyjna rola oceny pracy nauczyciela i jej wpływ na zmiany w szkole | str. 424 7.1. Sylwetka współczesnego nauczyciela | str. 425 7.2. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna | str. 427 7.3. Motywacja materialna i pozamaterialna | str. 429 7.4. Wpływ oceny pracy nauczyciela na jego motywację do pracy | str. 431 7.5. Ocena pracy nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego | str. 433 7.6. Podsumowanie | str. 434 Literatura | str. 434 Ocena pracy jako wyznacznik profesjonalizmu w codziennej pracy zawodowej nauczyciela | str. 435 8.1. Profesjonalizm zawodowy nauczycieli | str. 435 8.2. Istota oceny pracy nauczyciela | str. 439 8.3. Podstawa prawna oceny pracy nauczyciela | str. 440 8.4. Przykładowe standardy wymagań w zakresie oceny pracy nauczyciela | str. 441 8.5. Podsumowanie | str. 444 Literatura | str. 446 IV KOMPETENCJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA | str. 447 Kompetencje społeczne nauczycieli sztuką oddziaływań pedagogicznych | str. 448 Kompetencje – podstawowe pojęcia i znaczenia | str. 448 Założenia do budowania standardu zawodu nauczyciela | str. 455 Kompetencje nauczyciela z perspektywy oczekiwań w zakresie kompetencji ogólnych i kluczowych | str. 487 Metakompetencje | str. 511 Zweryfikowana lista kompetencji kluczowych | str. 514 Konkluzje i sugestie | str. 519 7.1. Pięć modułów kształcenia według rozporządzenia z 2012 r. | str. 520 7.2. Moduły kształcenia według aktualnie obowiązującego rozporządzenia z 2019 r. | str. 525 7.3. Propozycja zmian w systemie kształcenia i doskonalenia nauczycieli | str. 529 Literatura | str. 535 Nauczyciel w dobie edukacji włączającej | str. 539 8.1. Zamierzenia a kwalifikacje nauczycieli wynikające z ram prawa | str. 543 Warsztat pracy nauczyciela | str. 559 9.1. Definicja | str. 559 9.2. Dwa bloki czynników warunkujących przebieg pracy | str. 559 9.3. Uwarunkowania warsztatu pracy nauczyciela – czynniki | str. 560 9.4. Elementy składowe warsztatu pracy | str. 561 9.5. Materialna część warsztatu pracy nauczyciela w świetle badań i kontroli | str. 563 9.6. Krótka informacja prawna | str. 566 Literatura | str. 569 Kompetencje cyfrowe w praktyce nauczyciela | str. 570 Literatura | str. 577 Standaryzacja zawodu nauczyciela | str. 577 11.1. Klasyfikacja zawodów, umiejętności i specjalności na potrzeby rynku pracy | str. 580 11.2. Kwalifikacje niezbędne do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela lub innego specjalisty | str. 583 11.3. Proponowane kierunki i obszary standaryzacji zawodowej nauczyciela | str. 590 V WYBRANE ZAGADNIENIA SPECYFIKI PRACY NAUCZYCIELA | str. 591 Koncepcja lokalna systemu wynagradzania nauczyciela | str. 592 Literatura | str. 597 Rzeczywisty czas pracy nauczyciela | str. 598 2.1. Rzeczywisty czas pracy nauczycieli w badaniach najwyższej izby kontroli | str. 608 2.2. Nauczyciele – menedżerowie czasu na etacie | str. 610 Literatura | str. 617 Wypalenie zawodowe nauczycieli | str. 618 3.1. Mechanizm powstawania wypalenia zawodowego i jego komponenty | str. 624 3.2. Wypalenie zawodowe polskich nauczycieli | str. 626 3.3. Przyczyny występowania wypalenia zawodowego i budowa dróg wsparcia | str. 629 Literatura | str. 635 PODSUMOWANIE | str. 637 Literatura | str. 641 WYKAZ SCHEMATÓW, TABEL I WYKRESÓW | str. 643 O AUTORACH | str. 645