MENU

Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji - 05 Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2017

  • Autor: Małgorzata Zalewska-Bujak

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji - 05 Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk

Książka pt. „ Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym, jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym, postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako „oczyma rozmówców” zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia.
Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre’a Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim reprodukcja społecznej rzeczywistości.
Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików, ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie.
Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia „przestrzeni myślenia” o nauczycielach umiejscowionych w polu szkolnym.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wstęp / 9

Rozdział 1: Makrospołeczne konteksty umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym / 17
1.1. Nauczyciel w sytuacji zmian generowanych politycznie / 17
1.2. Nauczyciel uwikłany w neoliberalne konteksty edukacji / 27

Rozdział 2: Koncepcja strukturalizacji Pierre’a Bourdieu jako teoretyczny „szkielet” badań własnych / 41
2.1. Habitus jako źródło postrzegania i postępowania / 43
2.1.1. Ewolucyjny i wieloaspektowy charakter pojęcia habitusu / 48
2.1.2. Zmysł praktyczny jako podstawa ludzkiego działania / 54
2.2. Koncepcja pola / 57
2.2.1. Szkoła jako pole / 60
2.2.2. Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 62
Rozdział 3: Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierre’a Bourdieu w badaniach i interpretacji zjawisk związanych z edukacją / 67
3.1. Habitus i jego rola w lokowaniu się uczniów szkół średnich w strukturach społecznych /68
3.2. Inspiracje teoretyczne Pierre’a Bourdieu w badaniach doświadczeń szkolnych studentów / 72
3.3. Charakterystyka młodzieży akademickiej w kategoriach Bourdieu’owskiej dystynkcji / 75
3.4. Illusio – stan pochłonięcia grą / 79
3.5. Szkolny fenomen wytwarzania kapitału rodzajowego uczennic i uczniów z perspektywy teorii społecznej Pierre’a Bourdieu / 80

Rozdział 4: Perspektywa metodologiczna badań nad nauczycielem w polu szkolnym / 89
4.1. Przedmiot badań i obrana orientacja badawcza / 89
4.2. Wybór metodologii jakościowej / 99
4.3. Cel badań i problematyka badawcza / 106
4.4. Wywiad swobodny jako sposób gromadzenia danych / 110
4.5. Charakterystyka badanych nauczycieli / 114
4.6. Analiza gromadzonych danych / 117

Rozdział 5: Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk / 123
5.1. Wybór zawodu nauczyciela / 124
5.1.1. Zewnętrzne inspiracje do zostania nauczycielem / 125
5.1.2. Wewnętrzne motywy wyboru zawodu / 132
5.2. Dzieciństwo i habitus nauczycieli / 135
5.2.1. Wchodzenie w rolę nauczyciela według wzorca – zabawa „w szkołę” / 138
5.2.2. Habitualny wzorzec nauczyciela / 141
5.2.3. Ukierunkowanie nauczycieli na przekaz wiedzy – nauczycielskie illusio / 146
5.2.4. Behawioralne wzorce nauczycielskich działań i ich konsekwencje dla reprodukowania się istniejących struktur / 162
5.3. „Inne czasy” / 172
5.3.1. „Inny uczeń” – rekonstrukcja obrazu ucznia w świadomości nauczycieli /181
5.3.2. Rola ucznia – spojrzenie przez pryzmat nauczycielskich oczekiwań / 197

Rozdział 6: Szkoła miejscem reprodukcji / 201
6.1. Szkoła w nauczycielskim oglądzie / 202
6.2. Wszystko zależy od rodziny – rodzina z perspektywy badanych nauczycieli / 209
6.3. Brak współpracy z rodzicami – źródło nierozwiązywalności problemów / 213
6.4. Nauczyciele i szkoła wobec problemów uczniów / 220
6.5. Szkoła jako teren walki – dobre klasy uczniów rodziców „walczących” / 224
6.6. Selekcja – zaznaczanie i pogłębianie się różnic w polu szkolnym / 230
6.7. Podtrzymywanie nierówności w szkole / 233
6.8. Bezradność nauczycieli jako „pożywka” dla reprodukcji / 242

Rozdział 7: Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 251
7.1. Nadrzędne formy dominacji w polu szkolnym / 253
7.1.1. Sztywne ramy programowe jako przejaw przemocy / 265
7.1.2. Nauczyciel i biurokracja / 270
7.1.3. Ewaluacja, czyli malowanie trawy na zielono jako przejaw ulegania przemocy / 275
7.2. Przemoc osadzona w lokalności / 278
7.3. Dyrektor szkoły – bezpośrednie źródło przemocy / 290
Rozdział 8: Nauczycielskie strategie utrzymania się w polu szkolnym / 305
8.1. Strategia „uczenia przez testy i pod testy” / 307
8.2. Strategia „osiągnięć i wykazywania się” / 314
8.3. Strategia „rękami rodziców” / 323
8.4. Strategia „wyręczania ucznia” / 327
8.5. Strategia „robienia, co każą” / 332
8.6. Strategia „dbania o atrakcyjność szkoły” / 334
8.7. Strategia „zabiegania o ucznia” / 338

Zakończenie / 341
Bibliografia / 349
Wykaz zastosowanych znaków transkrypcyjnych / 367
Indeks nazwisk / 369
Summary / 375
Résumé / 377
Zhrnutie / 379
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

9,89 zł
10,99 zł

W świetle księżyca

„Następne dni były magiczne. Jeździli konno, kąpali się przy księżycu, tańczyli, jedli romantyczne kolacje. Wybrali się do nowej restauracji, sprawdzili, jak postępują prace. Każdej nocy kochali się namiętnie. Jessica jeszcze nigdy nie doświadczy...
19,69 zł
26,25 zł

Kompetencje hermeneutyczne w teorii i praktyce akademickiej

Kompetencja hermeneutyczna jest to rozumienie sensu subiektywnego i obiektywnego bądź interpretacja znaczeń. Niemieccy autorzy piszący na ten temat łączą tę kompetencję z empatią, rozumieniem dwoistości, dialogiem, odczuciem dystansu i bliskości, autor...
14,36 zł
16,70 zł

Przeszłość jako przedmiot wiedzy

Publikacja ukazuje proces kształtowania się nowoczesnych pojęć definiujących historię jako dyscyplinę naukową. Jednak autor wykracza znacznie poza samą tematykę formowania się nauk historycznych, prezentując zmiany w tkance społecznej i światopoglądowe...
61,20 zł
68,00 zł

Przekształcanie szkół i zespołów z mocy prawa w okresie reformy ustroju szkolnego - procedura, wzory uchwał, terminy

Publikacja Przekształcanie szkół i zespołów z mocy prawa w okresie reformy ustroju szkolnego - procedura, wzory uchwał, terminy przedstawia zadania, jakie ustawodawca przewidział w ustawie z 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - P...
24,08 zł
28,00 zł

Przedsiębiorstwa biogazowe w rozwoju lokalnym w świetle koncepcji zakorzenienia

Powstawanie nowych przedsiębiorstw energetycznych na obszarach wiejskich z jednej strony stanowi wyzwanie, z drugiej zaś stwarza szansę rozwoju. Przejście od scentralizowanej energetyki konwencjonalnej w kierunku zdecentralizowanej energetyki odnawialn...
25,35 zł
39,00 zł

Jak pielęgnować dziecko z chorobą zakaźną

W poradniku omówiono najczęściej występujące u dzieci choroby bakteryjne, wirusowe i pasożytnicze. Z tej książki rodzice dowiedzą się jak chronić dziecko przed chorobami zakaźnymi, jak pielęgnować chore dziecko, jaką dietę stosować w czasie chor...
23,52 zł
33,60 zł

Petasites kablikianus Tausch ex Berchtold as a pioneer species and its abilities to colonise initial habitats. Petasites kablikianus Tausch ex Berchtold jako gatunek...

W literaturze botanicznej Petasites kablikianus wymieniany jest zazwyczaj jako gatunek pospolity na obszarach górskich, wchodzący głównie w skład zbiorowisk roślinnych porastających aluwia potoków górskich. Dotychczas nie po...
22,50 zł
25,00 zł

Teoria socjalizmu i kapitalizmu

Teoria socjalizmu i kapitalizmu to zwięzła, logiczna i druzgocąca krytyka wszelkich odmian socjalizmu. Autor, uczeń Rothbarda, analizuje, jak zmienia się struktura bodźców, kiedy pojawiają się różne rodzaje systemowej ingerencji w prawa w...
21,60 zł
24,00 zł

Wstęp do teorii sterowania procesami w przedsiębiorstwach

Celem praktycznym monografii jest pokazanie, że możliwa jest radykalna poprawa elastyczności przedsiębiorstw przez usunięcie muru Biznes-Informatyka. Jej celem naukowym, a także celem dydaktycznym jest prezentacja teorii EPC3 jako formalnego opisu zint...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!