Niezależna literatura i dziennikarstwo przed 1989 rokiem
Jak działały instytucje kulturalne na emigracji? Jak publikowano wydawnictwa i czasopisma niezależne w kraju, poza cenzurą? Co różniło te dwa niezależne obiegi kulturowe? Kto je tworzył, jakie były ich losy? Jakie stały za nimi idee? O co się spierano? Jaką rolę odgrywała literatura w tych działaniach? Na te i wiele innych pytań odpowiada w książce autor, obecnie profesor w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ, w czasach PRL-u działacz opozycyjny, w latach 1984-1994 dziennikarz Rozgłośni Polskiej RWE w Monachium. Zebrał tu swoje dotychczasowe badania i doświadczenia w zakresie niezależnej literatury i dziennikarstwa. W dwóch pierwszych częściach publikacji rysuje przemyślany, przefiltrowany przez własne doświadczenia obraz całości - w kraju i na emigracji - otrzymujemy choćby wnikliwą opowieść o paryskiej „Kulturze” i o Radiu Wolna Europa. W trzeciej z kolei części autor przypomina sylwetki kilku twórców i poddaje analizie ich dokonania. Obok pisarzy nie do pominięcia, takich jak Miłosz czy Kisielewski, Konrad Tatarowski przypomina również tych dziś niemal zapomnianych (W. Sułkowski, M. Niemiec). Spory ideowe przywoływane w publikacji - w tym przede wszystkim spór Adama Michnika i Jarosława Kaczyńskiego o Traktat o gnidach Piotra Wierzbickiego - nie należą jedynie do historii i odcisnęły swój ślad również na dzisiejszym obrazie życia politycznego, społecznego i kulturowego.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8088-513-4
- ISBN druku: 978-83-8088-453-3
- Liczba stron: 244
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 9 Wprowadzenie 11 1. Środowiska twórcze w PRL wobec „realnego socjalizmu” – rekonesans 11 O PRL-u w skrócie 11 Elity twórcze wobec PRL-u 12 Oblicza sprzeciwu wobec komunizmu 14 2. Dziennikarstwo: powołanie czy praca jak wiele innych? 17 Początki profesji dziennikarskiej 18 Mass media w Polsce przed rokiem 1989 20 Transformacja ustrojowa i przekształcenia na rynku mass mediów w Polsce po 1989 r 22 O mass mediach w Polsce po roku 1989 – dygresja krytyczna 24 Część I. Życie literackie na emigracji po II wojnie światowej 27 Wokół pojęcia „literatury emigracyjnej” 29 3. Ostatnie dziesięciolecie literatury emigracyjnej (1982–1992) 33 Uwagi wstępne 33 Od emigracji wojennej do emigracji stanu wojennego 33 Emigracja a kaprysy historii 38 4. Kulturotwórcza działalność Rozgłośni Polskiej RWE 43 Uwagi wstępne 43 Twórcy kultury w RWE 44 Nowojorscy współpracownicy RP RWE 47 Współpracownicy Rozgłośni Polskiej RWE w Londynie 48 5. Paryska „Kultura” wobec RP RWE. Konflikty i współpraca 51 Uwagi wstępne 51 Współpracownicy paryskiej „Kultury” w audycjach RWE 53 Juliusz Mieroszewski 53 Czesław Miłosz 54 Witold Gombrowicz 56 Gustaw Herling-Grudziński 57 Jerzy Stempowski [antenowy pseudonim: Paweł Hostowiec] 60 Józef Czapski 61 Maria Czapska 62 Konstanty Aleksander Jeleński 63 Stefan Kisielewski 63 Leopold Unger 64 6. Polityka wschodnia „Kultury” 67 Początki polityki wschodniej „Kultury” 67 Giedroyc, Mieroszewski, Łobodowski – Różne życiorysy, podobne cele 69 Współpraca w dziedzinie kultury i sztuki 71 Źródła ideowe programu politycznego „Kultury” 72 7. W kręgu Radiowego „Teatru Wyobraźni” RWE 75 Figura Wieszcza w słuchowiskach Rozgłośni Polskiej RWE 76 Kanoniczny wzorzec „Teatru Wyobraźni” RWE 79 8. Reportaż jako dzieło sztuki. O twórczości radiowej Wojciecha Trojanowskiego 85 Sylwetka Wojciecha Trojanowskiego 85 Reportaże podróżnicze 87 Reportaże historyczne Trojanowskiego 88 Ta żołnierska piosenka… 90 Nowa odmiana gatunkowa reportażu – reportaż imaginacyjny 92 Tajemnice artystycznego sukcesu – próba rekonstrukcji 93 Publicystyczno-erudycyjne walory reportaży Trojanowskiego 96 Część II. Nurt kultury niezależnej w PRL 97 Uwagi wstępne 99 Ruchy kontestacyjne na Zachodzie a kultura niezależna w PRL 99 Literacka „Nowa Fala” i studencki ruch teatralny 101 9. Początki niezależnego dziennikarstwa w PRL. Rola „drugiego obiegu” wydawniczego 105 O pojęciu „drugiego obiegu” wydawniczego 105 Zakres i zasięg oddziaływania „drugiego obiegu” 106 Społeczno-polityczne konsekwencje działalności niezależnej prasy i wydawnictw w PRL 107 Podziemna prasa kulturalna i jej znaczenie 109 Modyfikacja ról nadawcy i odbiorcy przekazów „drugiego obiegu” 110 „Drugi obieg” a oficjalna polityka wydawnicza 112 10. Literatura niezależna i prasa podziemna w Rozgłośni Polskiej RWE 113 Uwagi wstępne 113 Literatura niezależna w audycjach Rozgłośni Polskiej RWE 113 Udział pisarzy i publicystów z kraju w audycjach RWE 116 Prasa podziemna w programie Wolnej Europy 117 „Przegląd prasy podziemnej” 120 Prasa podziemna w innych audycjach RWE 124 Polska prasa podziemna w audycjach innych rozgłośni narodowych RWE 125 11. Prasa strajkowa – studium przypadku 127 Model funkcjonowania prasy strajkowej 127 Obieg informacji w czasie strajku 128 Działalność informacyjna o przebiegu i celach strajku 129 Studencka prasa strajkowa 130 Specyfika i tematyka prasy studenckiej w omawianym okresie 131 Pisma z dominacją treści rozrywkowo-żartobliwych 133 Prasa informacyjno-publicystyczna 134 Biuletyn Informacyjny „Strajk” i sprawa Lindy Winsh 138 Sprawy Lindy Winsh ciąg dalszy 140 Część III. Sylwetki pisarzy. Analiza wybranych dzieł 143 12. Traktat o gnidach Piotra Wierzbickiego i jego polemiści 145 Okoliczności powstania Traktatu o gnidach 145 Konteksty historyczne i towarzyskie 146 O pojęciu „gnidy” i „gnidowatości” 148 Wokół Traktatu o gnidach – polemiki 151 Adam Michnik o Traktacie o gnidach 152 Polemika Jarosława Kaczyńskiego 154 Spór o życiorysy czy konflikt aksjologiczny? 155 13. Obraz PRL-u w pisarstwie Stefana Kisielewskiego 157 Zakres i przedmiot rozważań 157 Konstrukcja postaci bohaterów-narratorów w powieściach Kisielewskiego 160 Ideowe i filozoficzne zaplecze powieści Stefana Kisielewskiego 163 Antykomunizm i liberalizm w pisarstwie Stefana Kisielewskiego 166 Realizm jako pisarski program 167 Pisarstwo Kisielewskiego w ocenach krytyków 169 Erotyka w prozie Stefana Kisielewskiego 169 Wątki kryminalne w powieściach Kisielewskiego 172 Błazeńska twarz i historiozoficzny pesymizm 174 14. Arcydzieło literatury wspomnieniowej – Kurier z Warszawy Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Ostatnia misja Kuriera 177 Uwagi wstępne 177 Wartości artystyczne Kuriera z Warszawy 178 Nieheroiczny bohater w heroicznych sytuacjach 181 Ostatnia misja Kuriera. Kilka osobistych refleksji i wspomnień 184 Spotkania w Łodzi i Bełchatowie 186 15. Tadeusz Nowakowski – szkic do portretu 189 16. Czesław Miłosz – poeta zakazany 197 Uwagi wstępne 197 Kilka słów o Zdobyciu władzy Czesława Miłosza 199 Zarys analizy poematu Czesława Miłosza Na trąbach i na cytrze 201 17. Poetyka i emigracja. Przypadek Jacka Bierezina 207 Emigracja jako „sztuka dystansu” 207 Tyle rzeczy Jacka Bierezina 208 Powrót do autentystycznych korzeni 214 18. Witold Sułkowski i jego twórczość 215 19. Nieznośna nieprzezroczystość bytu. Poezja Macieja Niemca 219 Bibliografia 225 Nota bibliograficzna 231 Indeks osobowy 233 Nota o Autorze 243