MENU

Nigdy u siebie

(eBook)

Socjologia powrotów do grupy własnej po upadku ZSRR na przykładzie repatriacji społeczności kazachstańskich Polaków osiedlających się w Rosji, Niemczech i Polsce w ramach rządowych systemów repatriacji

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2021

  • Autor: Robert Wyszyński

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    mobi
    PDF
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 58,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 48,51 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

50,65
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Nigdy u siebie

Książka stanowi opis lokalnej społeczności potomków Polaków przymusowo przesiedlonych w 1936 roku z terenów Ukraińskiej SSR do północnego Kazachstanu. Polscy spiecpieresieleńcy po upadku ZSRR, w sytuacji braku efektywnych działań polskich elit politycznych, podjęli różnorodne próby repatriacji w ramach nie tylko polskiego, lecz głównie rosyjskiego i niemieckiego systemu powrotu. Nie znając współczesnej odmiany kultury i języka, repatrianci po przybyciu do Polski są często rozpoznawani jako „obcy”, doświadczają odrzucenia i naznaczenia przez „swoich”. Generuje to silne poczucie zagrożenia podstawowych zasad tożsamości, identyfikacji narodowej, wymusza podjęcie różnorodnych strategii obronnych.

Problem „błędnego rozpoznania” i odrzucenia nie ogranicza się jedynie do sytuacji z przełomu XX i XXI wieku na terenach byłego ZSRR oraz Europy Środkowej i Wschodniej, ale jest wspólny dla wielu odległych w czasie i przestrzeni prób powrotu (koreańskich zainichi, czeskich exulantów, niemieckich późnych przesiedlonych). Okazuje się, że repatriacja to nie tylko rządowy system przesiedleń, lecz trudny w istocie proces akceptacji przez grupę własną, to starcie z realiami polityki państwa macierzystego wobec własnej diaspory. Podobieństwo zagrożeń i strategii obronnych repatriantów, wielomilionowa skala i szeroki zakres geograficzny samego procesu dają autorowi podstawy do twierdzenia o odrębności socjologii powrotu do grupy własnej na tle innych kierunków migracyjnych.

*********

Never at Home. The Sociology of Returns to the Own Group After the Fall of the USSR on the Example of the Polish Community in Kazakhstan Settling Down in Russia, Germany and Poland Within Governmental Repatriation Systems

The book describes the local community of the descendants of the Poles who, in 1936, were forced to relocate from the Ukrainian SSR to Northern Kazakhstan. After the fall of the USSR, when the Polish political elites did not take effective steps, the so-called Polish spiecpieresieleńcy made various attempts to repatriate not only within the Polish, but also Russian and German repatriation systems. The multimillion scale and the wide geographical range of the process itself give the author grounds for claiming that the sociology of returns to the own group against the background of other migration directions was clearly distinct.

*********

Robert Wyszyński – doktor socjologii. Jego zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim kreowanie elementów kultury narodowej i pamięci zbiorowej oraz odrodzenie narodowe na terenach byłego ZSRR. Jako pierwszy polski badacz dotarł już w latach 80. XX wieku do wiosek polskich spiecpieresieleńców w Kazachstanie. Skupiając się na przemianach tożsamości społecznej jednostki powracającej do grupy własnej, eksplorował nie tylko środowisko repatriantów, lecz także tzw. studentów polonijnych. W ramach wielu wypraw terenowych badał procesy narodowotwórcze w społecznościach rodowych na Syberii (Buriacja, Jakucja), a także konstruktywistyczne działania elit politycznych na Białorusi. Podejście akademickie łączy z perspektywą socjologii publicznej (m.in. organizował Związek Repatriantów, był dyrektorem Instytutu Kresowego).

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 21
1. Ograniczenia koncepcji kulturowej 27
2. Problem pozakulturowej identyfikacji narodowej 29
3. Problem badawczy 32
4. Repatriacja i powrót do grupy własnej 34
5. Przymus i poczucie zagrożenia jako czynniki wyróżniające repatriację 38
6. Powrót do grupy własnej 39
7. Przegląd literatury przedmiotu 42
8. Układ pracy 44

1. Metodologia badań, dobór środowiska badanych i budowa narzędzia 45
   1.1. Wstęp 45
   1.2. Narzędzie badawcze – ustrukturalizowany wywiad 
   pogłębiony 46
   1.3. Zespół badawczy 48
   1.4. Postawa badawcza 49
   1.5. Przedmiot badań 50
   1.6. Opracowanie wywiadów 52

2. Wprowadzenie teoretyczne. Typologia teorii tożsamości podmiotu 54
   2.1. Wstęp 54
   2.2. Typologia teorii tożsamości podmiotu w ujęciu 
   socjologicznym 55
      2.2.1. Model „zdrowia” 55
      2.2.2. Model interakcyjny tożsamości 60
      2.2.3. Model światopoglądowy 64
      2.2.4. Model egologiczny 65
   2.3. Tożsamość zbiorowa 66
      2.3.1. Stereotyp 68
      2.3.2. Tożsamość narodowa 69
      2.3.3. Naród obywatelski (demos), naród etniczny 
      (etnos) i naród kulturowy 71
      2.3.4. Kulturowa koncepcja narodu Antoniny 
      Kłoskowskiej 74
   2.4. Pamięć społeczna 76
   2.5. Tożsamość etniczna 79
      2.5.1. Marginalizowana grupa etniczna 80
      2.5.2. Instrumentalizacja etniczności 82
      2.5.3. Etniczność separacyjna 85
      2.5.4. Etniczność nierównościowa – kolonializm 
      wewnętrzny 86
   2.6. Tożsamość społeczna 87
      2.6.1. Wstęp 87
      2.6.2. Teoria tożsamości społecznej Henriego 
      Tajfela 89
      2.6.3. Teoria kategoryzacji Ja Johna Turnera 94
      2.6.4. Teoria tożsamości osobistej i społecznej 
      zespołu Marii Jarymowicz 97
      2.6.5. Odrębność schematów Ja – My – Inni 99
      2.6.6. Formy My 101
   2.7. Dyskusja z kierunkami teoretycznymi stosowanymi 
   w opisie repatriacji 103
      2.7.1. Metoda biograficzna 104
         2.7.1.1. Perspektywa subiektywnych doświadczeń 
         jednostki 104
         2.7.1.2. Trajektoria doświadczeń 106
         2.7.1.3. Sekwencyjna trajektoria emigranta i 
         reemigranta według Gerharda Riemanna i Fritza 
         Schützego 107
         2.7.1.4. Polskie badania trajektorii osób 
         powracających z zesłania 109
         2.7.1.5. Ograniczenia interpretacji repatriacji 
         na podstawie metody biograficznej 111
      2.7.2. Tożsamość kulturowa 119
         2.7.2.1. Wstęp 119
         2.7.2.2. Koncepcja tożsamości kulturowej według 
         Jerzego Nikitorowicza 120
         2.7.2.3. Tożsamość kulturowa w badaniach 
         pogranicza według Doroty Jaworskiej 126
         2.7.2.4. Ograniczenia w zastosowaniu koncepcji 
         tożsamości kulturowej do badań nad repatriacją 
         129
         2.7.2.5. Koncepcja tożsamości kulturowej a 
         powrót z Kazachstanu 132
         2.7.3. Zraniona tożsamość – skutki 
         stygmatyzacji 134
         2.7.3.1. Stygmat społeczny w ujęciu Elżbiety 
         Czykwin 135
         2.7.3.2. Perspektywa naznaczanego 138
         2.7.3.3. Ukrywanie stygmatu – konsekwencje dla 
         spójności Ja 139
         2.7.3.4. Mechanizm naznaczania a godność 
         jednostki 141
         2.7.3.5. Perspektywa naznaczanego – aktywna 
         obrona na poziomie interpersonalnym 142
         2.7.3.6. Ograniczenia koncepcji stygmatyzacji w 
         opisie próby powrotu do grupy własnej 144
   2.8. Procesualna teoria tożsamości (IPT) Glynis 
   Breakwell 148
      2.8.1. Wstęp 148
      2.8.2. Strukturalne elementy tożsamości 150
         2.8.2.1. Organizm biologiczny 150
         2.8.2.2. Struktura tożsamości: wymiar treści i 
         wymiar wartości 150
         2.8.2.3. Ramy czasowe w procesie tożsamości 152
         2.8.2.4. Procesy tożsamości a wiek biologiczny 
         153
      2.8.3. Procesy i zasady tożsamości 155
         2.8.3.1. Procesy tożsamości 155
         2.8.3.2. Cztery zasady tożsamości 156
         2.8.3.3. Pamięć społeczna 157
         2.8.3.4. Tożsamość a kontekst społeczny 157
         2.8.3.5. Procesy w kontekście społecznym 158
         2.8.3.6. Związek kontekstu społecznego z 
         procesem kreacji tożsamości w perspektywie 
         teorii reprezentacji społecznych (SRT) 158
         2.8.3.7. Emigranci w jednolitym społeczeństwie 
         przyjmującym 159
         2.8.3.8. Reprezentacje społeczne a sfera 
         wolności wyboru jednostki 162
         2.8.3.9. Grupy alternatywne, tożsamość 
         zbiorowa, identyfikacja 162
         2.8.3.10. Ruchy jednostki w kontekście 
         społecznym 163
         2.8.3.11. Wpływ przemian społecznych na 
         tożsamość 164
         2.8.3.12. Dramatyczny wpływ zmiany społecznej 
         na tożsamość 165
         2.8.3.13. Rozpad ZSRR – dramatyczna zmiana 
         społeczna 166
         2.8.3.14. Związek tożsamości z działaniem 167
         2.8.3.15. Metody badania w ujęciu IPT 167
      2.8.4. IPT jako ogólna teoria procesów 
      identyfikacyjnych 169
         2.8.4.1. Wymuszona migracja a zagrożenie 
         tożsamości 170
         2.8.4.2. Migracja a renegocjacja i zmiana 
         identyfikacji 172
      2.8.5. Struktura zagrożeń tożsamości 175
         2.8.5.1. Wymiar indywidualny doświadczenia 
         zagrożenia 175
         2.8.5.2. Wymiar społeczny doświadczenia 
         zagrożenia 176
      2.8.6. Strategie obrony na poziomie 
      wewnątrzpsychicznym 176
         2.8.6.1. Strategie zmiany kierunku 
         oddziaływania lub ignorowania (odrzucenia) 
         konsekwencji zagrożenia 178
            2.8.6.1.1. Zaprzeczenie 178
            2.8.6.1.2. Błędna samoidentyfikacja etniczna 
            179
            2.8.6.1.3. Jaźnie realne i nierealne 180
            2.8.6.1.4. Fantazjowanie 180
            2.8.6.1.5. Interpretacja i ponowne 
            przypisanie 181
            2.8.6.2. Strategie akceptacji i modyfikacji 
            w obliczu zagrożenia 182
            2.8.6.2.1. Antycypacyjna restrukturyzacja 
            tożsamości 182
            2.8.6.2.2. Zmiana kategoryzacji 
            zagrażających elementów 183
            2.8.6.2.3. Częściowa zmiana struktury 
            tożsamości 183
            2.8.6.2.4. Fundamentalna zmiana struktury 
            tożsamości 184
            2.8.6.2.5. Manipulacja hierarchią naczelnych 
            zasad tożsamości 184
         2.8.6.3. Strategie obrony tożsamości opierające 
         się na mechanizmie ewaluacji 185
            2.8.6.3.1. Ponowna ocena istniejącego 
            wymiaru treści tożsamości 186
            2.8.6.3.2. Ocena potencjalnej zawartości 
            wymiaru treści tożsamości jednostki 187
            2.8.6.3.3. Ograniczenia intrapersonalnych 
            strategii obrony 188
      2.8.7. Interpersonalne strategie obrony 189
         2.8.7.1. Izolacja 189
         2.8.7.2. Negatywizm 190
         2.8.7.3. Strategia zmiany grupy – passing 190
         2.8.7.4. Uległość – stosowanie się do 
         wymuszonej przez otoczenie roli 192
      2.8.8. Międzygrupowe strategie obrony 193
         2.8.8.1. Członkostwo w wielu grupach 
         społecznych jako strategia obrony 193
         2.8.8.2. Grupa wsparcia 193
      2.8.9. Niepowodzenie strategii obrony i granice 
      obrony 197
   2.9. Diaspora 201
      2.9.1. Wstęp 201
      2.9.2. Przemiany koncepcji diaspory 202
      2.9.3. Klasyczna koncepcja diaspory Williama 
      Safrana: mit ojczyzny i powrotu 204
      2.9.4. „Trójkątna relacja”: diaspora a państwo 
      macierzyste i społeczeństwo przyjmujące 205
      2.9.5. Klasyczne założenia diaspory a propozycje 
      postmodernistyczne 206
      2.9.6. Nowe typy diaspory i dylemat prawdziwej 
      ojczyzny 208
      2.9.7. Jak długo może trwać diaspora? 210
      2.9.8. Diaspora w procesie globalizacji 212
      2.9.9. Diaspora po upadku światowego układu 
      bipolarnego 214
      2.9.10. Dynamiczna definicja diaspory 215
      2.9.11. Diaspora jako kategoria w działaniu 217
   2.10. Odrzuceni przez „swoich”. Przykłady powrotu do 
   grupy własnej (czescy exulanci z Zelowa, późni 
   przesiedleni z Mazur, koreańscy zainichi) 218
      2.10.1. Wstęp 218
      2.10.2. Etniczna tożsamość separacyjna 
      społeczności czeskich exulantów w Zelowie 219
         2.10.2.1. Strategia zachowania tożsamości a 
         język lokalny, język literacki i język 
         dominującej większości 220
         2.10.2.2. Naznaczenie przez „swoich” i powrót 
         223
         2.10.2.3. Idealizacja grupy i enklawy 226
         2.10.2.4. Mity w etnicznej tożsamości 
         separacyjnej 227
         2.10.2.5. Rola religii w tożsamości 
         separacyjnej w Zelowie 230
         2.10.3. Mazurzy: „podwójna obcość” – „wyjazdy i 
         powroty” 234
         2.10.4. Repatriacja z Japonii społeczności 
         przymusowych robotników koreańskich (zainichi) 
         239
         2.10.4.1. Historia repatriacji 240
         2.10.4.2. Odrzucenie i prześladowania zainichi 
         po powrocie 241
         2.10.4.3. Ukryty polityczny wymiar repatriacji 
         243

3. Wprowadzenie historyczne. Zarys uwarunkowań politycznych i społecznych wpływających na położenie społeczności polskich spiecpieresieleńców w Kazachstanie
od lat 30. XX w. do pierwszej dekady XXI w. 245
   3.1. Wstęp 245
   3.2. Układ rozdziału 246
   3.3. Deportacje ludności polskiej do Kazachstanu w 
   1936 r. Rys historyczny 247
      3.3.1. Korienizacja i leninowska polityka 
      narodowościowa 247
      3.3.2. Polskie ośrodki autonomiczne w ZSRR 248
         3.3.2.1. Marchlewszczyzna – polski rejon 
         autonomiczny na Ukrainie 248
         3.3.2.2. Polskie autonomiczne jednostki 
         narodowościowe na Ukrainie i Białorusi a 
         polityka kierownictwa partii bolszewickiej w 
         Moskwie 251
         3.3.2.3. Repolonizacja czy sowietyzacja? 253
      3.3.3. Represje lat 30. XX w. w ZSRR – polska 
      specyfika 254
         3.3.3.1. Wstęp 254
         3.3.3.2. Polacy na Ukrainie wobec likwidacji 
         Kościoła rzymskokatolickiego 256
         3.3.3.3. Ludność polska a kolektywizacja wsi i 
         tzw. zsyłka kułacka 261
         3.3.3.4. Działania władz komunistycznych w 
         pasie przygranicznym w okresie kolektywizacji 
         262
         3.3.3.5. Opór ludności polskiej wobec 
         kolektywizacji 263
         3.3.3.6. Wielki Głód w latach 1932–1933 a 
         mniejszość polska na Ukrainie 264
         3.3.3.7. Wsparcie ze strony Niemiec (tzw. pomoc 
         hitlerowska) 266
      3.3.4. Likwidacja polskich form autonomii w 
      Ukraińskiej SRR 267
         3.3.4.1. Represjonowanie polskich działaczy 
         komunistycznych i likwidacja tzw. 
         Marchlewszczyzny 268
         3.3.4.2. Likwidacja polskiego szkolnictwa,        
         prasy i instytucji kulturalnych na 
         radzieckiej Ukrainie 269
      3.3.5. Deportacje ludności polskiej z radzieckiej 
      Ukrainy 1930–1939 270
         3.3.5.1. Polacy w czasie tzw. zsyłki kułackiej 
         na Ukrainie w latach 1930–1933 271
         3.3.5.2. Przesiedlenia Polaków do wschodnich 
         obwodów Ukrainy w latach 1935–1936 271
         3.3.5.3. Przesiedlenia ludności polskiej i 
         niemieckiej z Ukrainy do Kazachstanu w 1936 r. 
         Przygotowania i wiosenna fala wy­wózek 274
         3.3.5.4. Przesiedlenia ludności polskiej i 
         niemieckiej z Ukrainy do Kazachstanu w 1936 r. 
         Jesienna fala wywózek 277
         3.3.5.5. Liczebność deportowanych w 1936 r. z 
         Ukrainy do Kazachstanu 278
      3.3.6. Zapomniane ludobójstwo – operacja polska 
      1937–1938 280
         3.3.6.1. Preludium – sprawa POW na Ukrainie w 
         latach 1933–1935 280
         3.3.6.2. Rozkaz 00485 282
         3.3.6.3. Ludobójstwo na radzieckiej Ukrainie 
         283
         3.3.6.4. Dyrektywy i uzasadnienie rozkazu 00485 
         284
         3.3.6.5. Realizacja rozkazu 00485 na Ukrainie, 
         Białorusi, w Kazachstanie oraz w innych 
         regionach ZSRR 287
      3.3.7. Rozkaz 00486 – rozprawa z rodzinami 
      represjonowanych 291
         3.3.7.1. Obozy koncentracyjne dla żon zdrajców 
         ojczyzny 292
         3.3.7.2. Dziecięce obozy koncentracyjne 292
         3.3.7.3. Problemy w wykonaniu rozkazu 00486 294
      3.3.8. Pierwszy etap ludobójstwa Polaków do 
      października 1937 r. 295
         3.3.8.1. Drugi etap ludobójstwa Polaków: 
         listopad 1937–styczeń 1938 296
         3.3.8.2. Porządek albumowy i zablokowanie 
         operacji polskiej 297
         3.3.8.3. Zakończenie operacji polskiej oraz 
         innych operacji narodowościowych 302
         3.3.8.4. Losy katów 303
      3.3.9. Rozkaz 00447 – operacja kułacka 303
      3.3.10. Operacja polska na tle innych operacji 
      narodowościowych 306
      3.3.11. Skala ludobójstwa ludności polskiej na 
      radzieckiej Ukrainie 307
      3.3.12. Deportacja Niemców 307
         3.3.12.1. Niemcy w Rosji 308
         3.3.12.2. Polsko-niemiecki „element 
         nacjonalistyczny” na Wołyniu. Tło deportacji 
         1936 r. 310
         3.3.12.3. Dalsze represje antyniemieckie 310
         3.3.12.4. Armia pracy (trudarmia) 312
         3.3.12.5. Zwolnienie Niemców ze składu 
         kontyngentów, z miejsc zesłania i osiedlenia 
         313
      3.3.13. Administracyjny system przesiedleń w    
      ZSRR 314
         3.3.13.1. Aparat represji 315
         3.3.13.2. Masowe deportacje 316
         3.3.13.3. Struktura organizacyjna masowych 
         deportacji 318
         3.3.13.4. Kategorie specjalnych przesiedlonych 
         320
         3.3.13.5. Kazachstan jako miejsce deportacji. 
         Skutki wywołanego sztucznie głodu 323
         3.3.13.6. Tryb deportacji – specjalne 
         transporty 325
         3.3.13.7. Deportacje w trakcie oczyszczania 
         rejonów przygranicznych 327
         3.3.13.8. Deportacja Polaków i Niemców z 
         Wołynia w 1936 r. w trakcie oczyszczania 
         rejonów przygranicznych 328
      3.3.14. Deportacje ludności polskiej do 
      Kazachstanu z terenów okupowanej RP w latach 1940– 
      1941 i jej repatriacja 330
      3.3.15. Kazachstan – od radzieckiej republiki do 
      niepodległego państwa 334
         3.3.15.1. Celina – program zagospodarowania 
         nieużytków rolnych 335
         3.3.15.2. Narastające antagonizmy 
         narodowościowe w Kazachstanie. Upadek ZSRR i 
         narodziny niepodległego Kazachstanu 336
      3.3.16. Niemcy w Kazachstanie w okresie od 
      powojennej normalizacji stosunków między RFN a 
      ZSRR do czasów współczesnych 338
         3.3.16.1. Normalizacja stosunków ZSRR i RFN 338
         3.3.16.2. Niemieckie próby autonomii w 
         Kazachstanie 339
         3.3.16.3. Repatriacja Niemców 340
      3.3.17. Polacy w Kazachstanie 342
         3.3.17.1. Status polskich spiecpieresieleńców 
         1936–1954 342
         3.3.17.2. Paszportyzacja 344
         3.3.17.3. Poziom wykształcenia i sytuacja 
         edukacyjna mniejszości polskiej 346
         3.3.17.4. Poziom rusyfikacji a znajomość 
         własnej kultury i własnego języka 349
         3.3.17.5. Rola Kościoła rzymskokatolickiego w 
         życiu potomków polskich spiecpieresieleńców 349
      3.3.18. Etnokracja – rządy elit etnicznych w 
      Kazachstanie po upadku ZSRR 351
         3.3.18.1. Etnokracja w Azji Centralnej i w 
         Kazachstanie 352
         3.3.18.2. Etnopolityka a polityka językowa 
         Kazachstanu 356
         3.3.18.3. Trybalizm. Specyfika etnokracji w 
         Kazachstanie i w Azji Centralnej po upadku ZSRR 
         361
         3.3.18.4. Kategorie trybalizmu kazachskiego 363
         3.3.18.5. Żuzy 364
         3.3.18.6. Sieć patronacko-kliencka, tzw. klany 
         i superelita 366
         3.3.18.7. Akimat. Terenowa forma sprawowania 
         władzy w Kazachstanie 368
         3.3.18.8. Prywatyzacja 369
         3.3.18.9. Korupcja 371
         3.3.18.10. Etnopolityczny sukces władzy 371
         3.3.18.11. Przemiany demograficzne w 
         Kazachstanie 372
      3.3.19. Rosjanie w Kazachstanie. Strategie grupowe 
      mniejszości rosyjskiej po upadku ZSRR 374
         3.3.19.1. Miejsce i rola ludności rosyjskiej w 
         Kazachstanie i Azji Centralnej w okresie ZSRR 
         375
         3.3.19.2. Rola mniejszości rosyjskiej w 
         Kazachstanie dla strategii innych grup po 
         rozpadzie ZSRR 377
         3.3.19.3. Próby zjednoczenia organizacji 
         mniejszości rosyjskiej w Ka­zachstanie 378
         3.3.19.4. Postulaty bietnicznej drogi rozwoju 
         Kazachstanu i kontrdziałania elit kazachskich 
         379
         3.3.19.5. Zmiana strategii mniejszości 
         rosyjskiej – polityka powrotu 381
   3.4. Polska polityka powrotu 382
      3.4.1. Przesiedlenia ludności polskiej z ZSRR w 
      latach 1921–1923, 1944–1948 i 1955–1959. Próba 
      opisu współczesnej polskiej polityki powrotu 383
         3.4.1.1. Repatriacja czy przesiedlenia? 385
         3.4.1.2. Traktat ryski (1921) 386
         3.4.1.3. Londyński PUR 391
         3.4.1.4. Ziemie Postulowane – plany przesiedleń 
         Biura Ziem Zachodnich (Nowych) 1940–1944 392
      3.4.2. Akcje pomocy i ratowania polskich dzieci na 
      terenach ZSRR 394
         3.4.2.1. Polski Komitet Ratunkowy Dzieci 
         Dalekiego Wschodu 1919–1929 394
         3.4.2.2. Junacy i ochotniczki 396
         3.4.2.3. Komitet ds. Dzieci Polskich – 
         działania ZPP 397
      3.4.3. Polityka powrotów 1944–1948 400
         3.4.3.1. Armia Berlinga i rosyjskie dekrety 400
         3.4.3.2. Przebieg i liczebność przesiedleń w 
         latach 1944–1947 (Litwa, Białoruś, Ukraina) 403
         3.4.3.3. Wschodnia Białoruś i Ukraina 406
         3.4.3.4. Powroty z oddalonych punktów ZSRR 
         1945–1949 407
         3.4.3.5. Ogólne wnioski – pierwsza fala 
         przesiedleń 1944–1948 408
      3.4.4. Druga fala przesiedleń 1955–1959 409
      3.4.5. Próba podsumowania dwu powojennych fal 
      przesiedleń 413

4. Kazachstan. Procesy przemiany tożsamości potomków spiecpieresieleńców pozostających w Jasnej Polanie i okolicznych miejscowościach 416
   4.1. Wstęp 416
   4.2. Identyfikacja narodowa potomków polskich 
   spiecpieresieleńców w Jasnej Polanie i okolicznych 
   miejscowościach 417
      4.2.1. Identyfikacja najmłodszego pokolenia 417
      4.2.2. Identyfikacja młodzieży po szkole średniej 
      i w okresie studiów 423
      4.2.3. Identyfikacja średniego pokolenia 424
      4.2.4. Średnie pokolenia wychowane w okresie ZSRR 
      – integralna identyfikacja polska i identyfikacja 
      paszportowa 427
      4.2.5. Identyfikacja najstarszego pokolenia 430
      4.2.6. Strategia przejścia do grupy dominującej 
      431
   4.3. Kazachizacja 437
      4.3.1. Proces wprowadzania języka kazachskiego 
      jako głównego medium kontaktów 438
      4.3.2. Kazachizacja w sferze życia politycznego w 
      odbiorze potomków osób przesiedlonych 444
      4.3.3. Oralmani i osadnictwo z południa 
      Kazachstanu 448
      4.3.4. Nieuchronność procesu kazachizacji i 
      poczucie zagrożenia 450
      4.3.5. Strategie obronne podejmowane w obliczu 
      procesu kazachizacji 451
      4.3.6. Dopóki są Nursułtan Nazarbajew i Anatol 
      Rafalski 456
   4.4. Wieś na walizkach. Wyjazdy i powroty 458
      4.4.1. Wstęp 458
      4.4.2. Kiedy zaczęły się wyjazdy i powroty? 461
      4.4.3. Trudności z wyjazdem do Polski 463
      4.4.4. Kierunek wyjazdów – Rosja i Niemcy 465
      4.4.5. Co się stało z naszą klasą? 468
      4.4.6. Kolonie w Polsce a decyzja o wyjeździe 
      (młode pokolenie) 469
      4.4.7. Młode pokolenie – strategia wyjazdu 471
      4.4.8. Samoograniczenie w podejmowaniu strategii 
      (wyjazdy średniego pokolenia) 474
      4.4.9. Najstarsze pokolenie – skazani na 
      pozostanie 476
      4.4.10. Rozproszone rodziny 479
      4.4.11. Rodzinna sieć migracyjna – strategia „na 
      studenta” 490
   4.5. Rola religii w tożsamości mieszkańców Jasnej 
   Polany 490
      4.5.1. Wstęp 490
      4.5.2. Rola religii i postaw księży w opinii 
      mieszkańców Jasnej Polany 495
         4.5.2.1. Młodsze pokolenie 495
         4.5.2.2. Średnie pokolenie 499
         4.5.2.3. Starsze pokolenie 506
      4.5.3. Rola religii w tożsamości izolowanej 
      społeczności Jasnej Polany 509
      4.5.4. Parafia etniczna jako grupowa strategia 
      obronna – grupa wsparcia 511
      4.5.5. Wprowadzanie języka rosyjskiego do liturgii 
      a dekonstrukcja tożsamości wiernych 514
      4.5.6. Rola kapłana w parafii mniejszości 
      etnicznej 516
   4.6. Suplement. Strażnik pamięci Jasnej Polany – 
   Kazimierz Polański 521
      4.6.1. Autorska wersja pamięci zbiorowej 524
      4.6.2. Polska i niemiecka wersja pamięci Jasnej 
      Polany 526
      4.6.3. Separacyjna tożsamość zbiorowa wsi 
      osadników 526
   4.7. Podsumowanie rozdziału 527

5. Oziersk – tak blisko i tak daleko. Grupowe i indywidualne strategie obronne społeczności polskich przesiedleńców osiadłych w obwodzie kaliningradzkim
(Rosja) 529
   5.1. Wstęp 529
   5.2. Zarys struktury rozdziału 531
   5.3. Przyczyny przyjazdu do Ozierska 531
      5.3.1. Przyczyny wyjazdu do Ozierska – średnie 
      pokolenie 531
      5.3.2. Retrospektywne porównanie przyczyn wyjazdu 
      534
      5.3.3. Motywacja przyjazdu – „dla dobra dzieci” 
      536
      5.3.4. Ulica wdów. Przyczyny przyjazdu do Ozierska 
      – starsze pokolenie 541
      5.3.5. Cel strategii wyjazdu z Kazachstanu do 
      Ozierska – średnie pokolenie 548
      5.3.6. Podsumowanie 550
   5.4. Sieć emigracyjna – „przez Oziersk do Polski” 551
   5.5. Naznaczenie ze strony mieszkańców Ozierska 559
      5.5.1. Młode pokolenie – naznaczenie ze strony 
      otoczenia 560
      5.5.2. Średnie pokolenie – naznaczenie 564
      5.5.3. Starsze pokolenie – naznaczenie 568
   5.6. Strategia grupy wsparcia – Wspólnota Kultury 
   Polskiej im. Jana Kochanowskiego 571
      5.6.1. Grupa wsparcia w początkowym okresie 
      działalności 572
      5.6.2. Wypalanie się strategii grupy wsparcia 578
      5.6.3. Wybór nowych indywidualnych strategii 
      obronnych 586
      5.6.4. Strategia przejścia do dominującej grupy 
      rosyjskiej. Zmiana identyfikacji 590
   5.7. Rola religii w lokalnej wspólnocie potomków 
   spiecpieresieleńców w Oziersku 595
      5.7.1. Wstęp 595
      5.7.2. Naznaczenie ze strony otoczenia 596
      5.7.3. Walka o kościół 598
      5.7.4. Rola księdza w grupie potomków polskich 
      spiecpieresieleńców 601
      5.7.5. Kościół lokalny w czasie próby 607
      5.7.6. Wpływ poziomu makropolitycznego. Decyzje 
      hierarchii kościelnej w Polsce i Watykanie o 
      depolonizacji liturgii na terenach byłego ZSRR 609
   5.8. Podsumowanie rozdziału 612

6. Przemiany tożsamości osób powracających z Kazachstanu do Niemiec 614
   6.1. Wstęp 614
   6.2. Zarys struktury rozdziału 615
   6.3. Problemy późnych przesiedleńców przybywających z 
   terenów byłego ZSRR w opracowaniach niemieckich 
   badaczy 615
      6.3.1. Stereotyp „Ruskiego” 617
      6.3.2. Niezgodność między identyfikacją narodową a 
      „przynależnością kulturową” 617
      6.3.3. Model rodziny późnych przesiedlonych – 
      autorytarny wzór czy strategia obronna? 618
      6.3.4. Postawy późnych przesiedlonych na tle 
      społeczeństwa niemieckiego 621
      6.3.5. Rola religii w społeczności późnych 
      przesiedlonych 622
      6.3.6. Pogłębiająca się izolacja 623
      6.3.7. Zmieniający się skład narodowościowy 
      kolejnych fal powracających przesiedleńców 625
      6.3.8. Problemy adaptacyjne późnych przesiedlonych 
      626
      6.3.9. Grupowe strategie obrony zagrożonej 
      tożsamości podejmowane przez późnych 
      przesiedlonych z terenów byłego ZSRR 628
         6.3.9.1. „Fenomen nawrócenia na niemieckość” 
         628
         6.3.9.2. „Ruscy Niemcy” i „prawdziwi Niemcy” 
         629
         6.3.9.3. Próby budowy partii 631
         6.3.9.4. Powroty z Niemiec do Federacji 
         Rosyjskiej i Kazachstanu 631
      6.3.10. Piąta kolumna 634
      6.3.11. „Prawdziwi Niemcy”, „ruscy Niemcy” czy 
      „faszyści”? 634
      6.3.12. Polscy potomkowie spiecpieresieleńców w 
      grupie „ruskich Niemców” 636
      6.3.13. Strategie obronne późnych przesiedlonych w 
      ujęciu niemieckich badaczy 637
      6.3.14. Podsumowanie podrozdziału 639
   6.4. Analiza przeprowadzonych wywiadów 640
      6.4.1. Decyzje o wyjeździe 640
      6.4.2. Nieudane próby repatriacji do Polski 645
      6.4.3. Problem odrzucenia powracających przez 
      grupę własną (My) 651
      6.4.4. Redefinicja i zmiana identyfikacji wśród 
      późnych przesiedlonych 659
      6.4.5. Rosjanie i „Ruscy” w perspektywie nowej 
      etnopolityki Federacji Rosyjskiej 665
      6.4.6. Rosjanie i „Ruscy” – politonim czy etnonim. 
      Perspektywa etnolingwistyczna 667
      6.4.7. Mobilność identyfikacji w perspektywie 
      wieku respondentów 668
      6.4.8. Grupowa sieć wsparcia – „ruski świat” 672
      6.4.9. Strategia izolacji 681
      6.4.10. Odrzucenie identyfikacji narodowej jako 
      strategia obronna. Kosmopolityzm, 
      internacjonalizm, a może postmodernistyczna 
      dekonstrukcja? 682
      6.4.11. Powrót do rodzinnej wsi jako odpowiedź na 
      nieudaną strategię wyjazdu 685
      6.4.12. Młode pokolenie w sytuacji odrzucenia. 
      Kryzys tożsamości 687
      6.4.13. Rola religii w życiu późnych 
      przesiedlonych z ZSRR 695
      6.4.14. Systemy repatriacyjne a rozbicie rodziny 
      698
      6.4.15. Tęsknota za najbliższymi 701
      6.4.16. Tafel – wykluczeni wśród późnych 
      przesiedlonych 702
   6.5. Podsumowanie rozdziału 706

7. Polska. Nigdy u siebie – próba powrotu do grupy własnej 708
   7.1. Wstęp 708
   7.2. Zarys struktury rozdziału 711
   7.3. Wyjazdy – przyczyny, motywacje 712
      7.3.1. Przyczyny i motywacje wyjazdów w średnim 
      pokoleniu 717
      7.3.2. Kazachizacja 718
      7.3.3. Piękno przyrody Polski… 720
      7.3.4. Motywacja repatriacyjna starszego pokolenia 
      721
      7.3.5. Podsumowanie 724
   7.4. Odrzucenie i naznaczenie ze strony grupy własnej 
   725
      7.4.1. Wstęp 725
      7.4.2. Stereotyp „Ruskiego” 726
      7.4.3. Kryzys tożsamości i załamanie nerwowe w 
      sytuacji odrzucenia (dzieci i młodzież) 739
      7.4.4. Podsumowanie 746
   7.5. Negatywizm 747
   7.6. Izolacja 753
   7.7. Powroty 760
   7.8. Redefinicja przynależności grupowej jako 
   strategia obronna 766
   7.9. Idealizacja obrazu Polski i grupy własnej jako 
   motywacja do repatriacji 774
   7.10. Różne typy identyfikacji a poziom odczuwanego 
   zagrożenia 776
   7.11. Typ identyfikacji a poziom odczuwanego 
   zagrożenia podstawowych zasad tożsamości. Próba 
   badawczej weryfikacji 782
      7.11.1. Wstęp 782
      7.11.2. Problem „bycia Niemcem” wśród późnych 
      przesiedlonych w badaniach Ingeborg Helling 784
      7.11.3. Konceptualizacja warunków weryfikacji 
      hipotezy 785
      7.11.4. Założenia badawcze weryfikacji hipotezy o 
      związku typu identyfikacji z poziomem poczucia 
      zagrożenia 786
      7.11.5. Zasadniczy czynnik różnicujący grupy 
      badawcze 787
      7.11.6. Kwestionariusz i wywiady 787
      7.11.7. Wyniki badań przeprowadzonych wśród 
      studentów z Wileńszczyzny 788
      7.11.8. Przykład studentów polonijnych z Brześcia 
      nad Bugiem 803
      7.11.9. Podsumowanie 810
   7.12. Specyfika regionalna kategoryzacji repatriantów 
   ze strony społeczeństwa polskiego. Przykład Śląska i 
   Białegostoku 812
   7.13. Rola działań polskich elit politycznych na 
   poziomie makropolitycznym w procesie repatriacji i 
   próby grupowych strategii obrony wśród potomków 
   polskich spiecpieresieleńców 820
      7.13.1. Wstęp 820
      7.13.2. Organizacja Związku Polaków Kazachstanu. 
      Próby wpływu potomków przesiedlonych na 
      przyśpieszenie działań repatriacyjnych (1989–1996) 
      827 
      7.13.3. Konsolidacja działań mniejszości polskiej 
      w Kazachstanie na rzecz powrotu 832
      7.13.4. Piąta kolumna. Obawy elit politycznych w 
      Polsce 837
      7.13.5. Logika ograniczenia repatriacji przez 
      polskie elity polityczne 839
      7.13.6. Ustawa o repatriacji z 2000 r. 841
      7.13.7. Próba grupowej strategii na rzecz powrotu 
      – powołanie Związku Repatriantów w Polsce 843
      7.13.8. Prace nad projektami ustaw repatriacyjnych 
      w senacie i sejmie w 1999 r. 846
      7.13.9. Wpływ poziomu dofinansowania ze strony 
      państwa i zasad przydzielania pomocy na skalę 
      przesiedleń 852
      7.13.10. Ocena podstawowych rozwiązań ustawy z 
      2000 r. 856
      7.13.11. Pełnomocnik ds. repatriacji w 
      rozwiązaniach przyjętych w 2000 r. 858
      7.13.12. Próby zmiany zasad Ustawy o repatriacji i 
      rozszerzenia procesu repatriacyjnego w latach 
      2000–2010 859
      7.13.13. Społeczny projekt ustawy repatriacyjnej 
      2010–2015 864
      7.13.14. Próby wprowadzenia ustawy o stwierdzeniu 
      pochodzenia polskiego 870
      7.13.15. Kryzys migracyjny 2015 r. i przedwyborcze 
      ożywienie 873
      7.13.16. Decyzje związane z procesem repatriacji 
      na poziomie makropolitycznym (2015–2019) 878
      7.13.17. Problemy i postulaty podnoszone w trakcie 
      konsultacji społecznych nowego projektu ustawy 880
      7.13.18. Kolejna nowelizacja ustawy z 2000 r. 883
      7.13.19. Repatriacja – wieloletnia, ograniczona 
      liczebnie, indywidualna, zdecentralizowana 884
      7.13.20. Rola państwa jako „pośrednika” w procesie 
      repatriacji 885
      7.13.21. Indywidualny charakter repatriacji 889
      7.13.22. Ograniczona sprawność systemu repatriacji 
      890
   7.14. Podsumowanie 897

8. Potomkowie polskich spiecpieresieleńców jako grupa zagrożona 900
   8.1. Specyfika skutków pourazowych zaburzeń 
   stresowych (PTSD) oraz ich wpływ na narrację 902
   8.2. Przesiedleni do Kazachstanu – grupa traumatyczna 
   909

Zakończenie 920
1. Czynniki warunkujące proces repatriacji lokalnej społeczności potomków polskich spiecpieresieleńców w Jasnej Polanie 920
2. Socjologia powrotu do grupy własnej – propozycja nowego kierunku badań 924
3. Procesualna teoria tożsamości (IPT) jako teoretyczna podstawa socjologii powrotu 928

Ilustracje 933
Bibliografia 967
Indeks osób 992
Indeks nazw geograficznych 1001
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Wstęp
Brak informacji
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

7,19 zł
7,99 zł

Dziewczyny z miasta nigdy nie odmawiają

Katarzyna to młoda, ambitna dziennikarka. Jej celem jest sukces, doskonale wie, jakimi środkami może go osiągnąć, nie zna skrupułów. Pewnie dlatego pewna szemrana agencja detektywistyczna proponuje jej śledzenie popularnego polityka o solidarnoś...
26,01 zł
29,90 zł

Wyhoduj sobie wolność

„Urugwajczycy kochają długie weekendy tak samo jak wolność” – mówi o rodakach José Mujica, były prezydent i najskromniejszy celebryta świata, który do pracy jeździł 20-letnim garbusem, a lwią część pensji oddawał ...
17,99 zł
19,99 zł

I NIE ZMARNOWAĆ ŻYCIA – o zaakceptowaniu siebie, rozwoju i przygotowaniu do życia w rodzinie

I nie zmarnować życia – o zaakceptowaniu siebie, rozwoju i przygotowaniu do życia w rodzinieJak polubić siebie?Jak nie marnować swojego czasu?Co wspólnego ma niepłodność z legginsami i spódniczkami?Czy ...
39,06 zł
44,90 zł

Wszystko co zawdzięczasz sobie

Uwierz w siebie i powiedz o tej książce siostrze, przyjaciółce, koleżance... Czy ty także uważasz, że wiele rzeczy w twoim życiu się po prostu „udało”? Że twoje sukcesy nie są twoją zasługą, ponieważ po prostu przypadkie...
7,11 zł
7,90 zł

Zjawisko anomii wśród młodzieży, czym jest i jak sobie z nią radzić

Książka jest poradnikiem rodzicielskim opisującym, czym jest anomia, jakie są jej objawy. Przedstawia jakie są główne powody buntu u nastolatków, opisuje rodzaje buntów u nastolatków w zależności od ich wieku. Czym jest on s...
35,99 zł
39,99 zł

A gdy obejrzysz się za siebie

Pomyślał, że wspomnienia są niewidzialne jak światło, i tak jak dym sprawia, że światło staje się widoczne, powinien istnieć sposób, żeby uwidocznić wspomnienia. W październiku 2016 roku kolumbijski reżyser Sergio Cabrera uczestnicz...
17,99 zł
19,99 zł

To ja, Aleks. Miłość nigdy nie wybacza. Tom 2

Druga część historii Aleks - wrażliwej i poukładanej dziewczyny, która głęboko przeżywa rozwód swoich rodziców. Na współczesne sceny wrogości i pogardy pomiędzy najbliższymi nakładają jej się wspomnienia z okresu szczę...
35,91 zł
39,90 zł

Rozkosz istnienia, czyli jak pokochałam siebie

Pierwszy – jest jedyną fizyczną manifestacją naszej obecności, drugi – głosem duszy, trzeci – myślą, która daje początek wszystkiemu.Wewnętrzna spójność tego trójwymiarowego obrazu siebie ma ogromny...
8,54 zł
9,49 zł

Jak poradzić sobie po zdradzie i z rozczarowaniem

Niniejsza książka jest to kompletny poradnik, który tłumaczy jak poradzić sobie po zdradzie. Dowiesz się również czym jest rozczarowanie, jak sobie z nim poradzić, poznasz jakie są podstawowe etapy rozczarowania, rodzaje rozczarowań oraz ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!