Nowa Europa Wschodnia 1-2/2020
Nierzadko rozlegają się dzisiaj głosy, że Polska może przestać być Zachodem i zmierza na Wschód. Warto jednak zadać prowokacyjne pytanie, czy Wschód już nie zadomowił się ponownie nad Wisłą. Od siedemdziesięciu pięciu lat Polska nie była tak etnicznie różnorodna jak obecnie. W ostatnich latach imigracja do Polski przede wszystkim obywateli Ukrainy, ale także Białorusi, Rosji, państw Kaukazu Południowego i Azji Centralnej osiągnęła rozmiary bezprecedensowe. Na ulicach polskich miast rozbrzmiewają języki Szewczenki, Puszkina, Rustawelego i Firdausiego. Można też skosztować znakomitych wareników z Ukrainy, pysznych chaczapuri z Gruzji lub świetnej uzbeckiej czorby. Dlatego immigracja z krajów Europy Wschodniej jest głównym tematem tego numeru, a w nim: Dariusz Szymczycha nie kocha Marksa, ale „parafraza jego teorii trafnie opisuje relacje Ukraińców i Polaków: baza wyprzedziła nadbudowę. Obywatele Ukrainy pracują razem z nami, obsługują nas w sklepach, kawiarniach i restauracjach, budują nasze drogi i mieszkania, zaczynają kupować mieszkania w naszym sąsiedztwie, ratują Polaków w katastrofach drogowych. Innymi słowy, stają się częścią naszej codzienności i normalności w momencie, gdy znaczna część Polaków nadal hołduje stereotypom historycznym i kulturowym”. „Pierwsze ćwierćwiecze po odzyskaniu niepodległości przez Polskę i Ukrainę to najlepszy okres w historii relacji polsko-ukraińskich. Nie ma sensu szukanie w zamierzchłej przeszłości złotego wieku, a jeśli już go szukamy, wystarczy obejrzeć się za siebie. Właśnie minął” – mówi Ola Hnatiuk. O demokracji liberalnej, bierności społecznej i sztuce zastąpionej przez rozrywkę z „polskim pisarzem na uchodźstwie” Etgarem Keretem rozmawia Nikodem Szczygłowski. Jarosław Kociszewski rozwija temat bliskowschodni i zauważa, że „ izraelskich polityków i wojskowych, także tych z sowieckimi korzeniami, nie cieszy powrót Rosji na Bliski Wschód. Chłodno akceptują jednak fakty, dostosowują się do nich, a tam, gdzie mogą – korzystają”. W numerze są również teksty Eugeniusza Mironowicza i Grzegorza Kuprianowicza o dziedzictwie ukraińskim i białoruskim w Polsce, esej Rigelsa Halilego i wiele więcej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISSN: 1899-5543
- EAN: 9771899554202
- Liczba stron: 180
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wywiady
Rozmowa z Olą Hnatiuk W poszukiwaniu złotego wieku
Rozmowa z Etgarem Keretem
Publicystyka i analiza
Agnieszka Bryc Historia na bardzo współczesnym froncie
Jarosław Kociszewski Chłodne kalkulacje i i diaspora
Adam Balcer i Grzegorz Michalski Nieprzewidywalna rywalizacja czy asymetryczny sojusz?
Nedim Useinow Dużo słów, mniej treści
Rigels Halili Bałkany Zachodnie, Unia Europejska, Polska
Temat numeru
Dariusz Szymczycha Polskie „chamy” i ukraińskie „pany”
Anton Saifullayeu i Tadeusz Giczan Niewidzialni Inni
Konrad Zasztowt Goście z Kaukazu i Azji Centralnej
Izabella Chruślińska Polscy Ukraińcy - współobywatele czy ledwo tolerowany margines?
Historia
Grzegorz Kuprianowicz „Kresy Zachodnie”
Eugeniusz Mironowicz Białorusini w Polsce - naród w hibernacji
Rozmowa z Robertem Łatypowem W Rosji postępuje polityzacja pamięci o represjach
Kultura
Andrij Lubka Ukraińskie kino. Dzieje sukcesu pewnej reformy
Rozmowa ze Sciapanem „Nextą” Puciłą Społeczeństwo obywatelskiej na Białorusi już jest. Ale niewidoczne
Recenzje
Naum Trajanovski Podwójny macedoński kandydat do Oscara (o filmie Kraina Miodu Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova)
Irena Bilińska Dekalog zła (o filmie Malowany ptak Va´clava Marhoula)
Dominik He´jj Na przekór węgierskiej pamięci o Holokausćie (o filmie Ci którzy pozostali Barnaba´sa To´tha)
Anna-Maria Nizovtseva Nowatorska ekranizacja klasyki (o filmie Prawda i sprawiedliwość Tanela Tooma)
Wojciech Siegeń „Wysoka dziewczyna” - o wojnie inaczej (o filmie Wysoka dziewczyna Kantiemira Bałagowa)