Ogniwa paliwowe i hybrydowe układy napędowe w motoryzacji
Monografia dotyczy rozwoju wybranych źródeł napędu pojazdów samochodowych, które mogą stanowić alternatywę dla standardowego, tłokowego silnika spalinowego. W pracy przedstawiono genezę powstania i zasadę działania różnego typu hybrydowych systemów napędowych oraz systemów elektrycznego napędu pojazdów wykorzystujących zasilane wodorem ogniwa paliwowe. Podkreślono rolę hybrydowych układów napędowych jako ogniwa pośredniego w rozwoju konstrukcji pojazdu w drodze do pełnej elektryfikacji systemów napędowych. W monografii dokonano wnikliwej analizy tego typu układu napędowego obejmującej zarówno opis rozwoju konstrukcji na przestrzeni ostatnich lat, jak i wyniki badań naukowych przeprowadzonych z udziałem autora opracowania. Ważnym elementem uzupełniającym pracę jest omówienie zagadnień związanych z produkcją wodoru, metodami jego oczyszczania, a także przechowywaniem na pokładzie pojazdu oraz transportem z zakładów produkcji do stacji dystrybucji. Istotną część opracowania stanowi ponadto dyskusja poświęcona bezpieczeństwu eksploatacji pojazdów wyposażonych w układy napędowe zasilane wodorem. Prezentowane w monografii treści w dużej mierze opierają się na doświadczeniu zawodowym autora, a także na wiedzy pozyskanej podczas udziału w badaniach naukowych tego typu pojazdów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-208-2582-4
- ISBN druku: 978-83-208-2563-3
- Liczba stron: 153
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów Wstęp 1. Hybrydowe układy napędowe pojazdów 1.1. Wprowadzenie 1.2. Geneza stosowania napędu hybrydowego 1.3. Rodzaje hybrydowych układów napędowych w pojazdach 1.4. Budowa hybrydowego układu napędowego 1.5. Zasada działania szeregowo-równoległego hybrydowego układu napędowego pojazdu HEV 1.6. Inne hybrydowe układy napędowe pojazdów 2. Budowa elektrycznych układów napędowych z ogniwami paliwowymi 2.1. Wprowadzenie 2.2. Zasada działania systemu napędowego pojazdu zasilanego ogniwami paliwowymi 2.3. Rodzaje ogniw paliwowych 2.4. Budowa ogniwa paliwowego typu PEM 2.5. Eksploatacja samochodu z ogniwami paliwowymi 2.6. Droga do masowego zastosowania wodorowych ogniw paliwowych 2.7. Rozwój pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi 2.8. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi firmy Honda Motor Company 2.9. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi firmy Hyundai Motor Company 2.10. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi firmy Toyota Motor Corporation 2.11. Oferta rynkowa samochodów FCV 2.12. Pojazdy z napędem wodorowymi ogniwami paliwowymi pozostałych producentów 2.13. Podsumowanie 3. Analiza działania układu napędowego z ogniwami paliwowymi w warunkach eksploatacji 3.1. Wprowadzenie 3.2. Analiza pracy stosu ogniw podczas obciążenia układu 3.3. Analiza pracy układu podczas hamowania pojazdu 3.4. Podsumowanie 4. Eksploatacja pojazdu FCV w obniżonej temperaturze 4.1. Wprowadzenie 4.2. Poruszanie się pojazdu w obniżonej temperaturze otoczenia 4.3. Wyłączenie układu napędowego w obniżonej temperaturze otoczenia 4.4. Uruchamianie układu napędowego w obniżonej temperaturze otoczenia 4.5. Badania układu napędowego z ogniwami paliwowymi w komorze termoklimatycznej 4.6. Ogrzewanie kabiny pasażerskiej 5. Bezpieczeństwo eksploatacji układów napędowych zasilanych wodorem 5.1. Wprowadzenie 5.2. Właściwości fizyczne wodoru w kontekście bezpieczeństwa 5.3. Katastrofa sterowca Hindenburg – analiza przyczyn 5.4. Bezpieczeństwo użytkowania wodoru w transporcie 5.5. Eksperyment zapłonu wodoru w samochodowej instalacji zasilania 6. Produkcja wodoru na potrzeby transportu 6.1. Wprowadzenie 6.2. Magazynowanie wodoru 6.3. Produkcja wodoru 6.4. Produkcja wodoru w procesie elektrolizy 6.5. Produkcja wodoru z biomasy 6.6. Produkcja wodoru z paliw kopalnych 6.7. Produkcja wodoru z gazu ziemnego 6.8. Produkcja wodoru w procesie zgazowania węgla 6.9. Metody oczyszczania wodoru 6.10. Transport wodoru 6.11. Wodór jako paliwo w zastosowaniu w ogniwach paliwowych Podsumowanie Bibliografia