Osoba z niepełnosprawnością - opieka, terapia, wsparcie
Problematyka niepełnosprawności ludzkiej od stuleci cieszy się słusznym, poważnym, ukierunkowanym na konkretne cele strategiczne, aczkolwiek momentami skrajnie odmiennym zainteresowaniem wielu dyscyplin wiedzy. Ten stan rzeczy wynika z wielorakich motywacji oraz korelacji o charakterze historycznym, aktualistycznym, społeczno-kulturowym, naukowo-technicznym, etyczno-moralnym oraz racjonalistycznym. Na przestrzeni dziejów ludzkości stosunek do osoby z niepełnosprawnością, jej problemów organiczno-funkcjonalnych i możliwości rozwojowych był zróżnicowany, nawet eksterminacyjny, na ogół jednak izolacyjno-stygmatyzujący połączony z etykietowaniem oraz równie często z „delfickim" wyrokowaniem o jej predyspozycjach, indywidualnych zasobach, perspektywach na przyszłość i prawach obywatelskich w korelatach - na ogół - ograniczoności. Mimo obecności osób niepełnosprawnych w społeczeństwie od zarania dziejów ludzkości, dopiero XX wiek przyniósł nastawienia zorientowane na opiekę, rehabilitację, edukację, wsparcie w dążeniach do samodzielności oraz integrację ze społeczeństwem subiektywnie oceniającym siebie jako „normalne" - pełnosprawne. Szczególnie ostatnie dziesięciolecia mogą być postrzegane jako te, które charakteryzują się pozytywnymi intencjami w uznawaniu praw jednostek z niepełnosprawnością: do rozwoju zgodnego z możliwościami, do pomocy, poszanowania ogólnospołecznego, godnej egzystencji osobistej, zawodowej i społecznej. Zauważono również nadrzędność wpływów środowiskowych w obszarze jakości życia osoby niepełnosprawnej, nad wpływami uszkodzonej organiki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2436-8
- Liczba stron: 425
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 9 Część 1. Opieka - redaktor naukowy Marzenna Zaorska Alicja Rakowska - Kwestie etyczne w pedagogice specjalnej / 17 Marzena Dycht - Preferencje w zakresie cech osobowościowych pedagoga specjalnego / 27 Teresa Żółkowska - Społeczne uwarunkowania tożsamości osób niepełnosprawnych / 37 Tatiana A. Basiłowa - Złożone i sprzężone zaburzenie rozwojowe u dziecka: dyskurs teoretyczno-praktyczny / 45 Zenon Gajdzica - Szkolna codzienność ucznia niepełnosprawnego - co badać, jak badać i dlaczego badać? / 55 Andrzej Twardowski - Uwarunkowania skuteczności nauczania integracyjnego dzieci z niepełnosprawnościami / 67 Ewelina Jutrzyna - Poglądy i działalność L. S. Wygotskego w dyskursie tyflologicznym / 81 Katarzyna Banaszkiewicz - Postawy wobec integracji dzieci niepełnosprawnych ze środowiskiem społecznym w opiniach młodzieży gimnazjalnej / 93 Mirosław Dąbkowski, Monika Dąbkowska, Borys Gniot, Justyna Buczkowska - Opieka, terapia i wsparcie - ocena odległej skuteczności postępowania wobec niepełnosprawnych dzieci z zaburzeniami psychicznymi - badania longitudinalne / 103 Dorota Szarkowicz - W poszukiwaniu sił... Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie / 115 Jerzy Wolny - Współpraca ośrodków naukowych i samorządów lokalnych w organizowaniu systemu usamodzielniania osób z upośledzeniem intelektualnym (na przykładzie okręgu ENZ w Niemczech) / 125 Część 2. Terapia - redaktor naukowy Ditta Baczała Dagna Czerwonka - Specyficzne trudności w uczeniu się - system pomocy terapeutycznej w Polsce / 137 Aniela Korzon - Rehabilitacja osób niepełnosprawnych w wybranych zakresach życia osobistego i zawodowego / 145 Anna Bojar - Struktura samooceny osób chorych na epilepsję i jej wyznaczniki / 153 Dorota Chimicz, Edyta Bujak - Style przystosowania się pełnosprawnego rodzeństwa do funkcjonowania w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym / 165 Beata Cytowska - Postawy rodziców w procesie terapii ich dziecka wykazującego zaburzenia w prawidłowym rozwoju / 175 Małgorzata Dąbkowska - Dysfunkcje poznawcze i jakość życia w wyniku traumatycznych wydarzeń w dzieciństwie / 185 Agnieszka Hamerlińska - Zaspokajanie potrzeb estetyki, samorealizacji i szacunku w triadzie terapii logopedycznej / 195 Agnieszka Żyta, Monika Włodarczyk-Dudka - Kynoterapia jako interdyscyplinarna metoda wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną /203 Elżbieta Lubińska-Kościółek - Dziecko z zespołem Aarskoga-Scotta / 211 Lucyna Maksymowicz - Umiejętności życiowe osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych jako warunek osiągania sukcesów i podnoszenia jakości życia / 219 Katarzyna Plutecka - Problemy funkcjonowania słyszącego dziecka rodziców głuchych / 229 Małgorzata Przybysz-Zaremba - Jakość życia osób z porażeniem mózgowym - analiza przypadku / 239 Bernadeta Szczupał - Trudności i ograniczenia w życiu społecznym osób ze zniekształceniami twarzy / 247 Barbara Winczura - Diagnozowanie deficytów poznawczych u dzieci z autyzmem w świetle teorii umysłu. Próby eksperymentalne / 257 Jolanta Zielińska - Wykorzystanie komputera w terapii zaburzeń mowy osób niepełnosprawnych / 269 Część 3. Wsparcie - redaktor naukowy Jacek J. Błeszyński Grażyna Tkaczyk - Wykorzystanie pojęć społeczno-przyrodniczych w rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / 281 Tadeusz Majewski - Zatrudnienie wspomagane szansą dla osób z głębszym stopniem niepełnosprawności / 295 Wanda Baranowska - Dziecko z ADHD i współwystępującymi zaburzeniami rozwoju. „Sprawny" wobec „niepełnosprawnego" systemu wspierania . / 307 Celina Czech - Działalność ośrodków doradztwa zawodowego i wspieranie osób niepełnosprawnych szansą na zatrudnienie i udział w otwartym rynku pracy / 319 Marcin Wlazło - O znaczeniu i kontekstach wsparcia w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną / 329 Ewa Dyduch - Kierowanie sobą jako umiejętność życiowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną / 339 Maria Flanczewska-Wolny, Anna Suchon - Rodzina zastępcza dziecka niepełnosprawnego - życie „z" i „obok" / 349 Maria Jolanta Stąpór - Podmiotowe przesłanki wspomagania osób niepełnosprawnych / 355 Bogumiła Witkowska - Cierpienie w chorobie psychicznej / 365 Karol Bidziński - Ocena wsparcia społecznego uzyskiwanego przez matki dorosłych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną głębszego stopnia / 375 Patrycja Jurkiewicz, Małgorzata Starzomska - Bariery utrudniające wstęp do „krainy wrażliwości". Refleksje nauczyciela-praktyka / 385 Marzenna Zaorska - Projekt „Wsparcie osób niewidomych na rynku pracy" - refleksje z realizacji pierwszego etapu / 395 Liliana Madelska - Rola rodziców w kształceniu wymowy drugiego pokolenia Polonii / 407 Sola Aletan, Piotr T. Nowakowski - Kwestia opieki i wsparcia osób niepełnosprawnych w metropolii Lagos (Nigeria) / 417