Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce
Dydaktyka – jak każda dyscyplina naukowa – wyłania się i rozwija na skrzyżowaniu własnych badań oraz innych nauk. Dla rozumienia uczenia się i nauczania szczególnie istotne są impulsy płynące z socjologii, psychologii, politologii, antropologii, a współcześnie także neuronauk. Wiedza dydaktyczna nie jest nam potrzebna jedynie do tego, by po jej śladzie interpretować zdarzenia na lekcjach i stosować rekomendowane strategie, ale staje się niezbędna, by zrozumieć własne głęboko ukryte założenia i być zdolnym do krytycznej refleksji nad nimi, a czasem też do zmiany swoich uprzednich wyborów.
Proponowany podręcznik poświęcony jest próbie ustalenia zróżnicowania teoretycznego i metodologicznego, z jakim mamy do czynienia na gruncie dydaktyki. Jego celem jest wskazanie i porównanie ze sobą najważniejszych odmian myślenia dydaktycznego i związanych z nim praktyk nauczania oraz dyskusji, jakie na ich temat są toczone. Nie chodzi w nim jednak o opisanie ostatecznych rozstrzygnięć, a jedynie o umożliwienie studentom – przyszłym nauczycielom i pedagogom – zdobycie orientacji w teoriach i zjawiskach dydaktycznych, jakie można zaobserwować w krajach, w których rozwijana jest akademicka refleksja dydaktyczna i organizowane są instytucjonalne formy kształcenia.
Publikacja Doroty Klus-Stańskiej – powiem to wprost i od razu – otwiera nowy rozdział dydaktycznego pisania o dydaktyce. Opiniowany podręcznik jest kompletny (jeśli idzie o dobór treści i ich ujęcie) i wyraźnie adresowany! Autorka przy pełnym uwzględnieniu tego, co jest znaczące w dyskursie międzynarodowym (bibliografia i empiryczne przykłady) uwzględnia kontekst krajowy i potrzeby edukacyjne studentów. Trudno nadto nie odnieść wrażenia, że tekst powstał na bazie scalenia uspójnionej i poddanej meta-refleksji wiedzy wyniesionej z wielu różnorakich – bo związanych i z byciem ekspertem w projektach badawczo-rozwojowych służących zmianie modelu szkoły w Polsce po 1989 roku, i z dyskusjami w obszarze zmiany paradygmatycznej w dydaktyce, i, nade wszystko, z pracą wykładowczyni akademickiej oraz promotorki prac dyplomowych i na stopień naukowy – doświadczeń.
Z recenzji dr hab. B. Doroty Gołębniak, prof. CDV,
Strony 7-10.pdf(pdf)
40 KB