Pedagogika O systematyzacji treści kształcenia
Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko „cyfrowego podzielenia” – nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.
„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-135-0
- ISBN druku: 978-83-7850-066-7
- Liczba stron: 194
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Część I Systemowa struktura umysłu jako podstawa planowania procesu kształcenia Rozdział 1 Pojęcie systemu w świetle ogólnej teorii systemów i jego zastosowanie w pedagogice 17 1.1. Pojęcie i struktura systemu 17 1.2. Rodzaje systemów 19 1.3. System teoretyczny a system konkretny 21 1.4. Zastosowanie teorii systemów w pedagogice 22 1.5. Człowiek jako system 23 1.6. Systemowe ujęcie procesu kształcenia 24 Rozdział 2 Pojęcie jako kategoria epistemologiczna, psychologiczna i dydaktyczna 29 2.1. Pojęcie jako kategoria epistemologiczna 30 2.2. Pojęcie jako komponent struktury umysłu 33 2.3. Pojęcie jako komponent treści kształcenia 40 Rozdział 3 System pojęć w umyśle człowieka i jego reprezentacja (ujęcie statyczne) 43 3.1. Relacje między pojęciami 44 3.2. Hierarchiczna struktura systemu pojęć 49 3.3. System pojęć a działanie 51 3.4. Zapis i prezentacja systemu pojęć. Znaczenie wizualizacji 52 Rozdział 4 Operacje umysłowe na systemie pojęć – myślenie systemowe (ujęcie dynamiczne) 59 4.1. Pojęcie myślenia systemowego 61 4.2. Składniki myślenia systemowego: operacje na systemie pojęć 62 4.3. Myślenie dywergencyjne i twórcze a myślenie systemowe 65 Rozdział 5 Określanie celów kształcenia na statycznych i dynamicznych własnościach systemu pojęć 69 5.1. Model procesu wychowania 69 5.2. Wychowanie jako proces komunikacji 70 Rozdział 6 Zasada systemowości rozwoju człowieka 75 6.1. Własności procesu naturalnego rozwoju człowieka 75 6.2. Refleksja nad systemem edukacyjnym w świetle własności rozwoju człowieka ???80 Część II Konstrukcja usystematyzowanych zasobów treści i ich wykorzystanie w procesie kształcenia Rozdział 7 Systemowe rozumienie pojęć przez ucznia jako cel kształcenia 85 7.1. Cel kształcenia: możliwe sposoby definiowania 85 7.2. Klasyczne teorie konstruktywizmu dydaktycznego i ich krytyka 88 7.3. Uzupełnienie postulatów konstruktywizmu 91 7.4. Cel systematyzacji treści kształcenia 93 7.5. Pożądane własności usystematyzowanego zasobu treści kształcenia 94 Rozdział 8 Treści kształcenia jako składnik warunków kształcenia 97 8.1. Systematyzacja treści kształcenia 98 8.2. Procedura systematyzacji treści kształcenia 99 8.3. Etapy systematyzacji treści ?102 8.4. Składniki zasobu treści i ich właściwości 106 8.5. Zastosowanie usystematyzowanego zasobu treści w kształceniu 107 8.6. Prezentacja usystematyzowanej treści kształcenia 109 8.7. Wizualizacja struktury treści 110 8.8. Graf jako forma prezentacji struktury treści kształcenia 112 8.9. Konstruktywistyczne podejście do odbioru treści: hipertekst 116 8.10. Linearność przekazu a wielowymiarowość struktury treści 117 8.11. Budowa systemowego zasobu treści kształcenia 119 Rozdział 9 Warunki kształcenia związane z własnościami ucznia 121 9.1. Struktura posiadanego systemu pojęć i jej diagnozowanie 123 Rozdział 10 Sposób podawania usystematyzowanej treści kształcenia 149 Rozdział 11 Sposób diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć 155 11.1. Charakterystyka ilościowa działań studenta z usystematyzowanym zasobem treści 155 11.2. Zmienne opisujące działania studentów 156 11.3. Działania na całym zasobie treści 157 11.4. Działania na blokach treści 159 11.5. Działania na modułach treści 160 11.6. Struktura procesu – relacje między własnościami części procesu 161 11.7. Opis sposobu wykorzystania przez studenta poszczególnych komponentów zasobu – relacje wynikające ze struktury zasobu 162 Rozdział 12 Prawidłowości przebiegu procesu przyswajania systemu pojęć 165 12.1. Ogólna charakterystyka pracy z usystematyzowanym zasobem treści 165 12.2. Szczegółowa charakterystyka pracy z zasobem i jego komponentami 166 Rozdział 13 Wnioski z diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć 173 13.1. Wnioski dotyczące wyników diagnozy 173 13.2. Wnioski dotyczące organizacji zajęć i badania 174 13.3. Wnioski dotyczące możliwości wykorzystania i kontynuacji badania 175 Rozdział 14 Podsumowanie 177 14.1. Postulat projektu kształcenia systemowego 177 14.2. System treści kształcenia jako komponent ogólnego systemu kształcenia 178 14.3. Zasada indywidualizacji w projektowaniu systemu kształcenia 180 14.4. Zasada ciągłości rozwoju w projektowaniu systemu kształcenia 182 14.5. Zasada systemowości rozwoju w projektowaniu systemu kształcenia 183 14.6. Konkluzje 184 Bibliografia 187