Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym
Wyjątkowo aktualna publikacja dotycząca zachowań przedsiębiorstw w sferze międzynarodowej współpracy gospodarczej. Cechą dzisiejszej gospodarki rynkowej jest względnie swobodny przepływ towarów i usług w skali międzynarodowej. Decydującą rolę w tych procesach odgrywają przedsiębiorstwa, które coraz częściej oprócz prowadzenia działalności na ich macierzystych rynkach wewnętrznych podejmują ekspansję na rynki zagraniczne.
Książka jest dobrze osadzona w najważniejszych koncepcjach teoretycznych wyjaśniających ekspansję zagraniczną firm oraz uwzględnia najnowszą literaturę światową. Autor omawia m.in.: czynniki skłaniające firmy do wychodzenia na rynki zagraniczne, możliwe formy podejmowania działalności oraz metody służące do wyboru optymalnej formy ekspansji zagranicznej. Jest to nieocenione źródło wiedzy dla studentów studiujących na kierunkach związanych z międzynarodową współpracą gospodarczą (międzynarodowe stosunki gospodarcze, biznes międzynarodowy, logistyka międzynarodowa). Książka przydatna jest również dla nauczycieli prowadzących dydaktykę w tym zakresie.
Publikacja stanowi wartość wykraczającą poza dotychczasowe naukowe oceny procesu umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. W polskiej literaturze ekonomicznej jest jedną z nielicznych kompleksowych analiz wieloaspektowej zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ujęciu interdyscyplinarnym, w której – co bardzo istotne – przyjęto inkrementalną metodę prezentowania treści. Pracę cechuje konsekwencja badawcza, a także spójność i przejrzystość, co ma duże znaczenie dla rozprzestrzeniania jej treści zarówno w środowisku akademickim, jak również wśród pracowników firm działających w obszarze biznesu międzynarodowego. (…) stanowi doskonały materiał analityczny oraz drogowskaz przy planowaniu metod i sposobów ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw.
Prof. dr hab. Bogusława Drelich-Skulska
Zachęcamy do zapoznania się z filmem:
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21621-4
- ISBN druku: 978-83-01-21542-2
- Liczba stron: 504
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 13 Część I. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w biznesie międzynarodowym - zagadnienia teoretyczno-metodologiczne 23 1. Przedsiębiorstwo jako podmiot realnej gospodarki i przedmiot poznania naukowego 25 1.1. Przedsiębiorstwo jako podmiot sfery realnej 25 1.2. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w naukach ekonomicznych 32 2. Zakres pojęcia biznesu międzynarodowego 41 3. Interdyscyplinarny charakter biznesu międzynarodowego 49 4. Zagadnienie ekspansji zagranicznej a teorie przedsiębiorstwa 61 Zakończenie części I 69 Część II. Uwarunkowania kontekstualne zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - poziom globalny, regionalny i mezoekonomiczny 71 5. Kontekst zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - globalizacja, antyglobalizacja, deglobalizacja, regionalizacja 73 5.1. Uwagi terminologiczne i metodologiczne 73 5.2. Przyczyny, przejawy i skutki globalizacji 77 5.3. Przyszłość globalizacji 80 5.4. Podsumowanie 85 6. Mezoekonomiczne uwarunkowania zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 89 6.1. Konkurencja na (wewnętrznym) rynku branżowym - model Portera 90 6.2. Koncepcja diamentu Portera 93 6.3. Czynniki internacjonalizacji i globalizacji branż - model Yipa 96 6.4. Synteza modeli Portera i Yipa 99 Zakończenie części II 101 Część III. Główne obszary refleksji nad zagraniczną ekspansją przedsiębiorstw w naukach ekonomicznych 103 7. Zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw a teoria handlu międzynarodowego i teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich 107 7.1. Teoria handlu międzynarodowego a zagadnienie internacjonalizacji przedsiębiorstwa 108 7.1.1. Paradygmat międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa (internacjonalizacji przedsiębiorstwa) a teoria handlu międzynarodowego 109 7.1.2. Przedsiębiorstwo w klasycznej teorii handlu międzynarodowego 110 7.1.3. Przedsiębiorstwo we współczesnej teorii wymiany międzynarodowej (teorii handlu międzynarodowego) - nowa teoria handlu międzynarodowego i nowa nowa teoria handlu międzynarodowego 113 7.2. Teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich a zagadnienie zagranicznej ekspansji (internacjonalizacji) przedsiębiorstwa - paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich a paradygmat zagranicznej ekspansji przedsiębiorstwa 118 7.2.1. Paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich 119 7.2.2. Przedsiębiorstwo w koncepcjach zagranicznych inwestycji bezpośrednich 120 7.2.2.1. Model cyklu życia produktu 121 7.2.2.2. Teoria oligopolu międzynarodowego 121 7.2.2.3. Teoria internalizacji 124 7.2.2.4. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej 126 7.2.2.5. Teoria międzynarodowej transmisji zasobów 126 7.2.2.6. Teoria horyzontów globalnych 127 7.2.2.7. Teoria konkurencji globalnej 128 7.2.2.8. Teoria geobiznesu 129 7.2.2.9. Podsumowanie 131 7.3. Integracja teorii handlu międzynarodowego i teorii zagranicznych inwestycji bezpośrednich 131 8. Przegląd koncepcji teoretycznych przedsiębiorstwa międzynarodowego (PM) z perspektywy historycznej 133 8.1. Oczekiwania w stosunku do koncepcji teoretycznych PM 134 8.2. Co to jest przedsiębiorstwo międzynarodowe? 135 8.3. Pierwotne/tradycyjne teorie/koncepcje PM 137 8.4. Nowoczesne/współczesne teorie/koncepcje przedsiębiorstwa międzynarodowego na podstawie Pitelisa, Sugdena [eds. 1991] 139 8.5. Wczesne, niszowe, przejściowe teorie/koncepcje przedsiębiorstw międzynarodowych 149 8.6. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych na podstawie letto-Gillies [2005, 2011, 2019] 149 8.7. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych na podstawie Forsgrena [2008, 2013, 2017] 159 8.8. Podsumowanie 170 8.9. Współczesne teorie przedsiębiorstwa międzynarodowego na podstawie Cassona [2018] 175 8.10. Inne ujęcia istoty przedsiębiorstwa międzynarodowego 177 9. Współczesne teorie internacjonalizacji przedsiębiorstwa 179 9.1. Model sekwencyjny i jego rozwinięcia 179 9.2. Internacjonalizacja niekonwencjonalna, internacjonalizacja symultaniczna 191 9.3. Internacjonalizacja w ujęciu podejścia sieciowego 194 9.4. Internacjonalizacja w ujęciu przedsiębiorczości międzynarodowej - międzynarodowe nowe przedsięwzięcia i firmy born global 203 9.5. Internacjonalizacja - perspektywa zasobów, wiedzy, umiejętności, kompetencji, zdolności i uczenia się 206 Zakończenie części III 208 Część IV. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - motywy, definicje, poziomy, rodzaje i mierniki oraz pojęcie strategii globalnej 209 10. Motywy zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 211 11. Koncepcje i definicje strategii przedsiębiorstwa 219 12. Poziomy strategii przedsiębiorstwa 225 13. Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa i strategia dezinternacjonalizacji oraz reinternacjonalizacji 227 14. Rodzaje strategii internacjonalizacji 231 15. Strategia konkurencyjna na rynkach zagranicznych 235 16. Strategie funkcjonalne a ekspansja zagraniczna 241 16.1. Strategie lokalizacji działalności 243 16.2. Strategie marketingowe 244 16.3. Strategie zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie międzynarodowym 244 16.4. Strategie finansowe i rachunkowości 245 16.5. Strategie w zakresie organizowania działalności przedsiębiorstwa międzynarodowego 246 17. Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa 249 18. Strategia globalna przedsiębiorstwa 251 Zakończenie części IV 257 Część V. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - sposoby wejścia na rynki zagraniczne 259 19. Sposoby wejścia na rynki zagraniczne - przegląd ogólny i typologie 261 20. Eksport 265 21. Kooperacja niekapitalowa - licencjonowanie 273 22. Kooperacja niekapitalowa - franczyza 283 23. Kooperacja niekapitalowa - kontrakty menedżerskie 287 24. Kooperacja niekapitalowa - kontrakty na inwestycje pod klucz 291 25. Kooperacja niekapitalowa - kontrakty na poddostawy 295 26. Kooperacja kapitalowa - joint ventures 297 27. Międzynarodowe sojusze strategiczne 301 28. Samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej za granicą - własne filie i oddziały na rynkach zagranicznych 307 29. Zróżnicowanie form zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 315 30. Ewolucja form obsługi rynku zagranicznego 321 31. Kombinacja sposobów obsługi rynku zagranicznego - alternatywa (substytucja) czy komplementarność (współwystępowanie) 323 Zakończenie części V 324 Aneks 1. Przykład zastosowania teorii kosztów transakcyjnych do analizy kwestii pośrednictwa w handlu zagranicznym 327 A1.1. Wstęp 327 A1.2. Charakterystyka teorii kosztów transakcyjnych 328 A1.3. Problem pośrednictwa w handlu zagranicznym w ujęciu teorii kosztów transakcyjnych 330 A1.4. Propozycje rozwiązania problemu w tradycyjnej literaturze ekonomicznej i marketingowej - kryteria alokacji funkcji w układzie eksportowym 332 A1.5. Wpływ czynnika skali działalności na strukturę układu eksportowego 336 A1.5.1. Czynnik skali w odniesieniu do wielkości obrotów jednym towarem (czynnik koncentracji obrotów) 336 A1.5.2. Czynnik skali w znaczeniu szerokości asortymentu 338 A1.5.3. Czynnik skali w ujęciu transakcyjno-informacyjnym 340 A1.5.4. Czynnik skali w ujęciu finansowo-kredytowym 342 A1.6. Propozycja rozwiązania problemu z wykorzystaniem teorii kosztów transakcyjnych 343 A1.6.1. Specyficzność zasobów 344 A1.6.2. Niepewność 347 A1.6.3. Częstotliwość 348 Część VI. Metody wyboru sposobu wejścia na rynki zagraniczne 353 32. Podstawowe modele, reguły i podejścia do wyboru strategii wejścia 355 33. Kryteria wyboru strategii wejścia na rynki zagraniczne 361 34. Metody wyboru oparte na rachunku ekonomicznym 367 34.1. Rachunek kosztów produkcji eksportowej i kosztów produkcji za granicą - model Vernona 367 34.2. Wybór między eksportem zagranicznym a produkcją zagraniczną - model Hirscha 368 34.3. Skala działań za granicą - model Buckleya i Cassona 368 34.4. Model wyboru między eksportem, licencjonowaniem i inwestycją zagraniczną na bazie teorii eklektycznej - model Roota 370 34.5. Prosta formalizacja wyboru sposobu prowadzenia działalności na rynku zagranicznym - model Welcha, Benito i Petersena 372 34.6. Rachunek kosztów i korzyści kooperacji - model Contractora i Lorange’a 373 34.7. Model wyboru między licencją, aliansem strategicznym i filią - model Contractora i Blake’a 375 34.8. Rachunek kosztów transakcyjnych - model Anderson i Gatignona 379 34.9. Kalkulacja opłacalności - procedura Jeanneta i Hennesseya 383 34.10. Analiza strategii wejścia na rynki zagraniczne według Buckleya i Cassona - rozszerzenie podejścia do internalizacji 385 35. Metody wyboru na podstawie etapu rozwoju i fazy internacjonalizacji 395 35.1. Faza cyklu życia produktu/branży - model Vernona 396 35.2. Procedura wyboru adekwatnej fazy internacjonalizacji - drzewo decyzyjne Brooke’a 398 36. Metody wyboru wielokryteriowego 401 36.1. Model uproszczony - Stonehouse’a, Hamilla, Campbella, Purdiego 402 36.2. Procedura Roota 402 36.3. Procedura Strathclyde 406 Zakończenie części VI 408 Część VII. Wątki normatywne i prospektywne zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 411 37. Ogólnogospodarcze konsekwencje internacjonalizacji przedsiębiorstw w sferze innowacyjności, produktywności i konkurencyjności gospodarki oraz rekomendacje dla polityki gospodarczej sprzyjającej zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 413 37.1. Założenia wstępne 414 37.2. Kanały wpływu: triada a współpraca gospodarcza z zagranicą - mapa możliwości 415 37.3. Co na to teoria? Mapa wyjaśnień teoretycznych 418 37.4. Mapa wyników badań empirycznych 422 37.5. Mapa rekomendacji dla polityki gospodarczej 428 37.6. Podsumowanie 434 38. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw i zalecenia dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną 435 38.1. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 435 38.2. Zalecenia dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną 439 39. Kryzysy gospodarcze a biznes międzynarodowy na przykładzie pandemii COVID-19 - refleksje na gorąco 445 39.1. Jak poradzić sobie z koronawirusem? 445 39.2. Koronawirus niejeden ma wymiar 449 39.3. Przyszłość globalizacji - czy pandemia COVID-19 zabije globalizację? 452 39.3.1. Istota globalizacji 452 39.3.2. Scenariusze rozwoju globalizacji 455 40. Kierunki dalszych badań 461 Zakończenie części VII 464 Bibliografia 467 Indeks 493