Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Podręczniki akademickie »
MENU

Przestrzeń literacka(Miękka ze skrzydełkami)

4.90  [ 17 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 59,00 zł
47,20
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 11,80 zł
Stan magazynowy: Średnia ilość
Dodaj do schowka
Wysyłka: 24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
Od 200 zł paczki dostarczamy GRATIS!

Płatność elektroniczna (PayU, BLIK, Masterpass)
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty
5,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie
9,99 zł
Kurier pocztowy
11,99 zł
Paczkomaty InPost
11,99 zł
Kurier
16,99 zł
Odbiór w księgarni PWN (tylko PayU i BLIK)
GRATIS!
Płatność za pobraniem
Poczta Polska - odbiór w punkcie
12,99 zł
Kurier pocztowy
14,99 zł
Kurier
19,99 zł

Przestrzeń literacka

Przestrzeń literacka opublikowana po raz pierwszy w roku 1955 stanowiła przełom w sposobie pisania o literaturze, a także w myśli samego autora. Blanchot, pisząc o literaturze niezwykle literackim stylem, ujmuje ją przede wszystkim jako wyjątkowe wyzwanie dla naszej uwagi. Zgłębia zarówno proces czytania, jak i proces pisania, nieustannie odnosząc oba do problemu czasu, historii, przemijania i śmierci. Jest to nie tyle metodyczna rozprawa akademicka, ile zbiór medytacji nad doświadczeniem literatury, przede wszystkim doświadczeniem lektury dzieł napisanych przez takie postaci, jak Mallarmé, Kafka, Rilke czy Hölderlin.

Przestrzeń literacka
to książka, która również ze względu na bijący z niej blask nawiązuje intymną relację z tym, o czym mówi (a mówi o Mallarmém, Kafce, Van Goghu, Hölderlinie czy Rilkem, to znaczy o najważniejszych twórcach epoki nowoczesnej).

Jest to przede wszystkim wyjątkowa na tle twórczości Blanchota książka – wyrosła z pracy dziennikarskiej. Prace z zakresu krytyki literackiej autor podejmuje z inicjatywy Dionysa Mascolo. Ogólną strategią krytyk literackiej staje się dla niego faux pas, zgodnie z którą każdy tekst czy artykuł na temat tego czy innego dzieła to fałszywy błądzący krok ku dziełu; krok w przestrzeni literackiej, która sama w sobie jest właśnie obszarem błędu czy błądzenia.

W swojej krytyce Blanchot zwraca się przeciw realizmowi, moralizmowi i psychologizmowi na rzecz suwerenności dotarcia do granic, odwagi zmierzenia się z tym, co w człowieku i w świecie skrajne, mroczne, niejasne a nawet niemożliwe. W całym swym dziele Blanchot próbuje wydobyć bogactwo, nadmiar, autentyczność będące udziałem takich granicznych doświadczeń jak opór wobec świata, samotność czy permanentna kontestacja. Blanchot nie tylko wytwarza w swoim dziele przestrzeń literacką, lecz także przemierza ją – stawia kolejne kroki pośród zaistniałych dzieł i pośród doświadczeń pisarzy.

Zdaniem Michaela Foucaulta Murice Blanchot stworzył zupełnie nowe warunki możliwości dla namysłu nad literaturą. Należy dodać daje do tego przede wszystkim solidną podstawę: ujmuje bowiem przestrzeń literacką jako zbiór wszystkich elementów wchodzących w skład literatury. Mówi o samotności pisarza, o czytelniku, lekturze, procesie pisania, natchnieniu, braku natchnienia, powołaniu, o języku, komunikacji i książce jako gatunku; a wszystkie te elementy znajdują u niego zupełnie oryginalny sens.

Przestrzeń literacka będzie inspirującą lekturą dla wszystkich koneserów słowa i badaczy literatury oraz dla tych, którzy kiedykolwiek marzyli o stworzeniu własnego dzieła.

Blanchot porównuje pisarza do pracownika fabryki, który nie jest obecny w wytworzonym komputerze czy samochodzie. Pisanie to uśmiercanie siebie, własnych doświadczeń i wspomnień. To całkowite wyłączenie siebie z pisania, przy jednoczesnym włączeniu do dzieła własnych przemyśleń czy uczuć. Pisanie o osobistych doświadczeniach w momencie przeistaczania się książki w dzieło odbiera autorowi jego wyjątkowość. Od teraz wszystko, co należało do autora, staje się własnością dzieła. Łącznie z jego życiem. Jednocześnie Blanchot zauważa, że dzieło nigdy nie jest skończone. Owszem, można postawić kropkę, ale z każdym odczytaniem owa kropka ma inne znaczenie – zależne od tego, kto uczestniczy w „stawaniu się” dzieła. Kropka nigdy nie jest śmiercią, tak jak koniec nigdy nie jest końcem. Każda śmierć w literaturze jest pierwsza i wyjątkowa, a jednocześnie nie stanowi niczego nowego. Umieranie w dziele i umieranie dla dzieła to najpiękniejsze, co może spotkać pisarza.
Łukasz Muniowski, szuflada.net
Przedmiotem zainteresowania Blanchota – w nie mniejszym stopniu niż dzieła literackie – są przygotowania autorów szykujących się do wkroczenia w przestrzeń literacką, ich wahania nad możliwością podjęcia ryzyka stania się pisarzem. Silnie eksponowanym wątkiem w Przestrzeni literackiej są momenty przekroczeń, gdy twórcy decydują się dokonać „skoku” w literaturę za cenę własnej zatraty. Przykładem może być Kafka, piszący ze śmiertelną powagą: „Nie jestem niczym innym jak tylko literaturą, niczym innym być nie mogę i nie chcę”. W Przestrzeni Blanchot drobiazgowo analizuje autobiograficzne zapiski pisarzy, ich dzienniki, listy, śledząc warunki możliwości zaistnienia dzieła. Interesują go punkty zerwań i transgresji, wykroczenia poza to, co wydaje się jedynym dostępnym światem. Przejście za pomocą literatury z poziomu tego, co aktualne, na poziom tego, co w słowniku Deleuze’a określane jest jako poziom wirtualny. Blanchot, odwołując się do Heideggera, określa to jako wsłuchanie się w nawoływanie („szept”, „szmer”) bycia. Jednakże warunkiem przejścia, wkroczenia do przestrzeni literackiej (a zarazem królestwa śmierci), w której czas historyczny ulega zawieszeniu, jest bierne poddanie się działaniu języka w jego głębinowej postaci. Blanchot mówi tu o odkryciu przez pisarzy autoreferencyjnego charakteru języka, właściwej dla niego funkcji przeglądania się w sobie, a zarazem negowania rzeczywistości. By dostąpić tego przekroczenia, jedynej możliwej dla człowieka (a zarazem niemożliwej do wytrzymania) immanentystycznej transcendencji, należy zawierzyć, biernie poddać się dziełu, które pragnie uobecnić się (jako niedoskonałe odbicie) w książce. Dzieło wykorzystuje do tego celu ciało pisarza, nie dbając o jego pragmatyczne życzenia realizacji życiowej. Blanchota interesują więc najbardziej skrajne, ekstremalne sposoby istnienia czytelnika i pisarza. Ideałem jest dążenie do kataleptycznego stanu odrętwienia towarzyszącego zarówno pisaniu i – w szczególności – lekturze. Psychotyczne doznanie materialności słów, które zaczynają się nam przyglądać niczym Lacanowska puszka po sardynkach.
Mateusz Pytko, Uniwersytet Warszawski
  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Maurice Blanchot

ur. 1907  -  zm. 2003

Wyjątkowa postać w historii literatury i filozofii XX wieku. Pisarz, filozof, teoretyk i krytyk literatury, autor niezwykle wpływowych prac, które kształtowały powojenne intelektualne życie we Francji. Podejmując często takie tematy jak śmierć, negatywność języka, doświadczenie inności czy relacja między literaturą a rzeczywistością, Blanchot przyczynił się do rozwoju poststrukturalistycznej filozofii, prowadząc dyskusje z najważniejszymi przedstawicielami tego nurtu w filozofii.

Autor ponad 30 książek, w tym powieści w rodzaju Tomasz Mroczny (1941, wyd. polskie 2009) czy Szaleństwo dnia (1973, wyd. polskie 2009) oraz prac teoretycznych i literackich, m.in. Faux pas (1943), L’Entrietien infini (1969), L’Écriture du désastre (1980), De Kafka à Kafka (1981, wyd. polskie 1996).

Seria MYŚLEĆ

    Polecamy

    Inne autora

    Inni Klienci oglądali również

    Produkt
    niedostępny

    Warszawa literacka PRL

    Warszawa literacka w PRL to opowieść o mieście, ludziach i historii. Autor przedstawia znanych pisarzy od strony prywatnej, a także ich postawy w przełomowych latach. Pokazuje, jak literaci zareagowali na widok ruin stolicy, jak odnosili się do nowego ...

    Wirtualne państwo jako przestrzeń edukacji obywatelskiej

    Tak zwane mikronacje (wirtualne państwa, v-państwa), podobnie jak inne zjawiska społeczne powstające w oparciu o „nowe media”, są jeszcze stosunkowo słabo rozpoznane. Tematyce mikronacyjnej poświęcono w Polsce zaledwie kilka artykułó...
    39,90 zł

    Przestrzeń Czas Androgyn wersja rosyjskojęzyczna

    Posiłkując się ustaleniami Michaiła Bachtina - <<dominujące modele przestrzeni>> - Kristina Vorontsova wyróżnia w swojej pracy trzy modele przestrzeni, a mianowicie - geokulturowy, intertekstualny i antropologiczny.Wybierając d...

    Europejski kanon literacki. Dylematy XXI wieku

    Tematyka zebranych w tomie artykułów ogniskuje się wokół kilku istotnych kręgów problemowych: zagadnienia podstawowe związane z kanonem literackim i kształtowaniem wspólnej świadomości europejskiej, kwestia przekładu. Obok z...
    35,00 zł

    Literackie doświadczenie nowoczesności

    „New Literary History” nie stało się nigdy organem programowym żadnej doktryny badawczej (...)„ a swą specyfikę oparło raczej na formule swobodnej konwersacji między przedstawicielami różnych tradycji, szkół czy kierunk&...

    Terminy literackie na bardzo dobry

    Książka zawiera wiele przydatnych na lekcjach języka polskiego wiadomości, które dotyczą rodzajów i najważniejzych gatunków literackich, najczęściej spotykanych środków stylistycznych, zagadnień wersyfikacyjnych
    Produkt
    niedostępny

    Antropologia wyobraźni twórczej w badaniach literackich

    Autorka publikacji prezentuje aktualny stan badań nad antropologią wyobraźni twórczej i mitokrytyką oraz przybliża polskiemu czytelnikowi Durandowski i postdurandowski nurt badań literackich. Podejmuje próbę zastosowania metodologii Duran...

    Mała przestrzeń duży komfort

    Fundamentem rzeczy większych jest to, co małe i niepozorne. Skupianie się na konkrecie bywa ucieczką od spraw ogólnych, ale i zaangażowanie w sprawy ogólne bywa równie często ucieczką od konkretu. Rzecz zaś w tym, aby poprzez pochy...
    Produkt
    niedostępny

    Nowa przestrzeń mieszkaniowa

    W okresie transformacji systemowej w miastach polskich środowisko mieszkaniowe podlegało ciągłym, różnokierunkowym zmianom. Doszło wówczas do powstania licznych enklaw nowych przestrzeni mieszkaniowych, skupiających nowoczesne budownictwo...

    Recenzje

    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!