MENU

Psychologia tremy

(Miękka)

Teoria i praktyka

4.35  [ 37 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena katalogowa: 69,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 53,82 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

51,75
Dodaj do schowka
Dostępność: w magazynie
Ostatnie sztuki
Dostawa i płatność
Termin wysyłki
- Zamów z DPD (kurier lub punkty) do 19:30, a Twoją paczkę wysyłamy jeszcze dziś i dostarczymy jutro!
- Dotyczy dni roboczych (poniedziałek-piątek, z bez dni wolnych od pracy) oraz towarów dostępnych w magazynie.
- Pozostałe zamówienia realizujemy w terminie deklarowanym na stronie produktu.
- Czas oczekiwania na zamówienie = wysyłka + dostawa przez przewoźnika.
Dostawa i płatność
- Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski; od 249 zł dostawa GRATIS!
- Dla zamówień o wartości powyżej 500 zł wyłącznie płatność elektroniczna.


Przedpłata (Przelewy24)
do 249 zł
od 249 zł
Dostawa 
- Kurier DPD
12,49 zł
0 zł
1 dzień
- Odbiór w punktach DPD
10,99 zł
0 zł
1 dzień
- InPost Paczkomaty 24/7
13,99 zł
0 zł
1 dzień
- ORLEN Paczka
9,99 zł
0 zł
1 dzień
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka
10,99 zł
0 zł
2 dni
- Pocztex
11,99 zł
0 zł
2 dni
- Odbiór w księgarni PWN
0 zł
0 zł
2-3 dni

Pobranie
do 249 zł
od 249 zł
Dostawa 
- Kurier DPD
16,49 zł
0 zł
1 dzień
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka
14,99 zł
0 zł
1-2 dni
- Pocztex
15,99 zł
0 zł
2 dni
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN

Psychologia tremy

[Czuję] wyjątkowo przykry stan, tę okropną nie do opisania mękę, zwaną tremą. Odbiera ona nie tylko odwagę, ale i pozbawia sił – istna męczarnia.

Ignacy Jan Paderewski

Praca zawodowego muzyka jest jednym z najbardziej złożonych rodzajów działalności. Podstawą sukcesu są tu wieloletnie codzienne ćwiczenia, wymagające dużego wysiłku fizycznego i psychicznego. Można powiedzieć, że występ publiczny jest „wierzchołkiem góry lodowej” w życiu muzyka, na którym za każdym razem ważą się losy muzyka-wykonawcy i muzyka-osoby. Jeśli muzyk pozytywnie ocenia obie te sfery, owocuje to poczuciem dobrostanu psychicznego, co stwarza dobre warunki do dalszego twórczego rozwoju. Dlatego już sama myśl o możliwości niepowodzenia wzbudza lęk, który doprowadzić może do dezorganizacji procesu gry i radykalnego spadku jakości wykonania.

Zjawisko tremy z pewnością znane jest każdej osobie występującej publicznie, doświadczamy tego uczucia w najważniejszych dla nas momentach życiowych. Dla większości zawodów problem tremy nie jest tak istotny ze względu na to, że występy publiczne są w nich zjawiskiem okazjonalnym. Natomiast w zawodach artystycznych, wykonawczych umiejętność radzenia sobie z tremą jest często czynnikiem decydującym o możliwości wykonywania zawodu.

Mamy do czynienia z książką na wskroś nowoczesną, która dostarcza gotowych narzędzi do zrozumienia zjawiska tremy jako fenomenu umysłowego.
Z recenzji dr. hab. Kamila Imbira, prof. UW
Autorka wykazała się erudycją i w ciekawy sposób oraz dobrym językiem pomaga zrozumieć czytelnikowi psychologiczne mechanizmy tremy muzyków.
Z recenzji dr hab. Agaty Błachnio, prof. KUL
„Zwalcz tremę” – zachęcają hasła promujące poświęcone niej warsztaty. Można by stąd wysnuć wniosek, że trema jest wirusem, który atakuje zdrowy organizm i grozi poważną infekcją w przypadku niepodjęcia terapii. Nic dziwnego – z przytoczonych w książce Julii Kaleńskiej-Rodzaj badań wynika, że zarówno młodzież szkolna, jak i muzycy profesjonalni postrzegają tremę jako jeden z podstawowych problemów, z którymi mierzą się w edukacji i w praktyce zawodowej. Doświadczane w sytuacji koncertowej niepewność i lęk, połączone z poczuciem bezsilności oraz przekonaniem, że „wybitni artyści nie mają tremy”, nierzadko prowadzą do trwałego obniżenia nastroju, spadku motywacji, żalu wobec siebie, a nawet do porzucenia zawodu.W konsekwencji studia nad tremą koncentrują się na jej negatywnych aspektach, określając przedmiot badań jako stage fright (strach/lęk sceniczny) lub music performance anxiety (muzyczny lęk wykonawczy). Opierając się na wiedzy i doświadczeniu 17 lat pracy nad tym zagadnieniem oraz na bezpośrednim kontakcie z muzykami, autorka zauważa, że taka perspektywa jest niekompletna: nie uwzględnia głosu osób, którzy tremę uznają za zjawisko pozytywne; nie tłumaczy, dlaczego mimo tremy artyści występują i odnoszą sukcesy estradowe; pomija emocje, które obok lęku towarzyszą koncertowym wykonaniom. Proponuje znacznie bardziej zniuansowane spojrzenie, traktujące tremę nie jako zaburzenie, lecz jako emocję złożoną, której doświadczamy w sytuacjach dla nas ważnych, i zawierającą równocześnie odczucia o różnym charakterze (odwaga, ciekawość, niepewność, obawa).
Łucja Siedlik, Źródło: https://ruchmuzyczny.pl/article/2118-tragarze-logistycy-czy-muzycy-
  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa 2-3 dni robocze
    • Odbiór w InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier pocztowy (dostawa do domu lub pracy) - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór w Punktach Poczta, Żabka - dostawa 2 dni robocze
    • Punkty partnerskie ORLEN Paczka - dostawa 1-2 dni
    • Kurier (DPD) - dostawa 1 dzień roboczy
    Ważne informacje:
    Czas oczekiwania na zamówiony towar = czas wysyłki produktu + dostawa przez przewoźnika
    • Całkowity czas oczekiwania na realizację zamówienia jest sumą czasu wysyłki podanej na stronie każdego produktu oraz czasu potrzebnego przewoźnikowi na dostarczenie paczki. Podane terminy dotyczą zawsze dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
    • Wysyłkę zamówień prowadzimy jedynie na terenie Polski.
    • Dostawa do Księgarni PWN, punktów ORLEN Paczka, stacji Orlen, sklepów Żabka oraz Paczkomatów InPost nie jest realizowana dla zamówień z płatnością przy odbiorze.
    • Cena towaru na fakturze VAT jest podwyższona o ewentualny koszt transportu.
    • W przypadku zamówienia kilku towarów koszt przesyłki wybranej przez Klienta zostanie podzielony i przyporządkowany proporcjonalnie do cen kupionych produktów.
    • Produkty dostępne w PRZEDSPRZEDAŻY wysyłane są po dacie premiery wydawniczej.
Wstęp IX

CZĘŚĆ I
Zjawisko tremy w opisach muzyków i psychologów muzyki 1
Rozdział 1. Doświadczanie tremy 3
1.1. Trema w opisach doświadczeń znanych muzyków 4
1.2. Trema w opisach doświadczeń młodych muzyków 7
1.3. Trema jako specyficzny problem wykonawstwa muzycznego 9
1.4. Psychologiczne definicje tremy 13
1.5. Podsumowanie: porządkowanie terminologii – pobudzenie, stres, lęk, strach, trema 18

CZĘŚĆ II
Trema z perspektywy psychologii sportu 21
Rozdział 2. Trema jako wzrost pobudzenia 23
2.1. Optymalny stan koncertowy 23
2.2. Mechanizmy wyjaśniające powstawanie tremy – poziom pobudzenia a jakość wykonania 26
2.2.1. Modele uwzględniające dynamikę czasową 27
2.2.2. Teorie uwzględniające kontekst społeczny i trudność zadania 31
Motywacyjne źródła efektu facylitacji społecznej 33
2.2.3. Struktura temperamentu: wyjaśnienie z obszaru różnic indywidualnych 36
Temperament a pobudzenie 37
Temperament a efektywne działanie na scenie 38
2.2.4. Teorie uwzględniające ocenę poznawczą pobudzenia 42
2.3. Podsumowanie: pobudzenie jako nieodłączny element występowania 46

CZĘŚĆ III
Trema z perspektywy psychologii klinicznej 49
Rozdział 3. Trema jako lęk 51
3.1. Perspektywa kliniczna: triada objawów lęku 52
3.1.1. Objawy fizjologiczne 53
3.1.2. Objawy behawioralne 55
3.1.3. Objawy poznawcze 59
3.2. Podsumowanie: współwystępowanie objawów 64
Rozdział 4. Cechy zwiększające podatność na tremę 65
4.1. Czynniki osobowościowe 65
4.1.1. Neurotyczność, ekstrawersja i introwersja 66
4.1.2. Lęk jako cecha i lęk jako stan 69
4.2. Czynniki moderujące: wiek i płeć 72
4.3. Czynniki motywacyjne 75
4.3.1. Poczucie własnej skuteczności 75
4.3.2. Samoocena i perfekcjonizm 80
4.4. Podsumowanie: rozwojowy schemat powiązań 84
Rozdział 5. Trema jako lęk społeczny 87
5.1. Trema a lęk społeczny: podobieństwa i różnice 89
5.2. Trema a inne zaburzenia kliniczne 91
5.3. Wieloczynnikowe modele wyjaśniające występowanie tremy 94
5.3.1. Teoria i model tremy Alberta LeBlanca 94
5.3.2. Model tremy Iouli Papageorgi, Susan Hallam i Grahama Welcha 98
5.3.3. Model tremy Dianny Kenny 101
5.4. Podsumowanie: profilaktyka lęku scenicznego (tremy) 104

CZĘŚĆ IV
Trema z perspektywy psychologii emocji 105
Rozdział 6. Trema jako złożone zjawisko emocjonalne 107
6.1. Emocje przedkoncertowe z perspektywy psychologii emocji 107
6.1.1. Emocje przedkoncertowe – proste czy złożone? 107
6.1.2. Dlaczego rozpoznawanie i precyzyjne nazywanie emocji jest tak ważne? 111
6.1.3. Zanim powstanie emocja: przekonania na temat emocji a rodzaj doświadczanych stanów emocjonalnych 114
6.2. Poszerzenie perspektywy: wyjście poza lęk 117
6.3. Trema jako złożony stan emocjonalny: wnioski z badań własnych 120
6.3.1. Różnorodność emocji przedkoncertowych 122
6.3.2. Struktura emocji przedkoncertowych – profile emocjonalne 122
6.3.3. Emocje przedkoncertowe: przyczyny i konsekwencje 125
6.3.4. Wnioski z badań i implikacje praktyczne 126
6.4. Optymalny stan koncertowy i optymalne emocje. Korzyści z ujmowania tremy jako złożonego stanu emocjonalnego 128
6.4.1. Pozytywna interpretacja wzrostu pobudzenia 128
6.4.2. Nazywanie i akceptacja różnorodnych emocji 129
6.4.3. Integracja doświadczanych emocji – „moja trema” 135
6.5. Podsumowanie: trema z perspektywy psychologii emocji 136

CZĘŚĆ V
Radzenie sobie z tremą – regulacja emocji przedkoncertowych 139
Rozdział 7. Radzenie sobie z tremą – zastosowanie teorii w praktyce 141
7.1. Ryzykowne strategie radzenia sobie z tremą 145
7.1.1. Beta-blokery 145
7.1.2. Maratony ćwiczeniowe 148
7.2. Adaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą demobilizującą 155
7.2.1. Procesy poznawcze: techniki zarządzania uwagą i myśleniem 158
Uwaga 158
Styl myślenia 162
7.2.2. Reakcja emocjonalna: techniki regulacji pobudzenia 169
7.2.3. Oswojenie się z sytuacją: techniki stopniowanej ekspozycji i wizualizacji 175
7.3. Podsumowanie: plan psychologicznego przygotowania się do występu 180
Rozdział 8. Psychologiczne przygotowanie wykonawcy do występu publicznego 183
8.1. Budowanie tożsamości artysty – poczucie sensu 184
8.2. Wspierające środowisko – poczucie wspólnoty 189
8.3. Rozwijanie umiejętności dbania o kondycję psychiczną i fizyczną – poczucie skuteczności 193
8.4. Podsumowanie: dobrostan psychiczny muzyka 198

Bibliografia 201
Indeks rzeczowy 229
Indeks nazwisk 235
O Autorce 243
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
Strony 3-9_REP.pdf(pdf)
53 KB

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
Strony 3-9_REP.pdf(pdf)
53 KB

Inni Klienci oglądali również

35,85 zł
42,00 zł

Psychologia lęku przed przyszłością

Narastające zagrożenia w skali makro (polityczne, ekologiczne, terroryzm) i w otoczeniu osobistym wywołują niepokój o własną przyszłość (o status, pracę, powodzenie, szczęście osobiste). Autor naświetla naturę tego niepokoju, gdy człowiek uświad...
53,75 zł
77,00 zł

Psychologia szefa Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy

Każdy szef spotyka się z trudnymi zachowaniami zespołu, którym kieruje. Podczas zebrań grupa podwładnych zaskakuje go swoimi reakcjami: milczy, rozrabia, narzeka, a czasem nawet atakuje przełożonego szefa. W takich sytuacjach lider f...
34,20 zł
49,00 zł

Psychologia Sprzedaży

Każdy z nas sprzedaje w jakiś sposób siebie, za pomocą wizerunku, emocji, opowiadanych historii. Rodzic sprzedaje dziecku strategie radzenia sobie z rzeczywistością, a partnerzy składają sobie nawzajem oferty na abstrakcyjny produkt jakim jest ś...
26,19 zł
45,00 zł

Ewolucyjna psychologia osobowości.

Monografia Jacka Neckara „Ewolucyjna psychologia osobowości. O naturze człowieka w ujęciu darwinowskim” wypełnia lukę z zakresu psychologii ewolucyjnej w literaturze naukowej na polskim rynku wydawniczym. Autor przekracza nie tylko granice ...
34,14 zł
49,40 zł

Psychologia pozytywna 100 prostych technik na każdą sytuację

Jesteś pełen niepokoju? W głowie kłębią ci się nieprzyjemne myśli? Chciałbyś lepiej radzić sobie ze strachem? Działać z większą pewnością siebie, poczuciem własnej wartości i celowością? Sięgnij po tę książkę! Znajdziesz w niej 100 różnych techn...
34,82 zł
49,90 zł

Psychologia dla bystrzaków

W prostocie tkwi siła* Interpretuj własne emocje i zachowania * Zrozum ludzkie działania i procesy myślowe * odkryj, o co tak naprawdę chodzi w psychologii Podróż po zakamarkach ludzkiej psychikiPsychologia to...
60,07 zł
79,80 zł

Psychologia: wprowadzenie

Psychologia: wprowadzenie to nowoczesny podręcznik autorstwa Edwarda Nęcki – wybitnego polskiego naukowca, twórcy oryginalnej teorii inteligencji i doświadczonego nauczyciela akademickiego. W 10 rozdziałach, w przystępny i zajmujący spos&o...
115,34 zł

Psychologia

This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it. This work was reproduced from the original artifact, and remains as true to the original work as possible. Theref...
15,96 zł
22,00 zł

Albo albo Idee i fantazmaty Problemy psychologii i kultury 4/2008

Encyklopedia jungowska: Kompleks rodzicówAndrzej Pankalla - Fantazmaty i ich konspiracja z mitami w teorii symbolicznego działania Ernsta E. BoeschaEwa Machut-Mendecka - W poszukiwaniu mitów kultury arabskiejSzymon Kurpa...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!