Religia i polityka w USA
Tematem niniejszego opracowania jest analiza wprowadzonej przez George'a W. Busha polityki faith-based initiatives, której głównym celem było zwiększenie roli organizacji religijnych w amerykańskim systemie opieki społecznej. Stany Zjednoczone Ameryki są krajem wyjątkowym pod wieloma względami, a jedną z decydujących o tym cech jest specyficzny stosunek do religijności. Ścieranie się poglądów zwolenników ścisłego rozdziału państwa od Kościoła oraz osób postulujących większą rolę religii w życiu publicznym przez wieki kształtowało specyfikę amerykańskiej kultury. Od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku jedną z płaszczyzn tej debaty stała się polityka dotycząca roli religijnych organizacji charytatywnych w opiece społecznej. Było to związane między innymi z działalnością prawicy religijnej. Polityka faith-based initiatives nie tylko wpisuje się w skomplikowane relacje państwo-Kościół w Stanach Zjednoczonych, lecz także jest istotna z punktu widzenia funkcjonowania amerykańskiego systemu opieki społecznej. Na jej przykładzie łatwiejsze wydaje się zrozumienie założeń polityki społecznej republikanów, które koncentrują się wokół dość szeroko zakrojonej decentralizacji i prywatyzacji systemu pomocy społecznej. Dlatego też w książce polityka faith-based initiatives została omówiona zarówno w kontekście interpretacji religijnych klauzul I Poprawki do Konstytucji, jak i reform polityki społecznej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3614-3
- ISBN druku: 978-83-233-3614-3
- Liczba stron: 244
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział I. Relacje państwo – Kościół w USA 21 1. Relacje państwo – Kościół w koloniach amerykańskich 21 2. Geneza wprowadzenia zasady rozdziału państwa od Kościoła w USA 26 2.1. Pierwsze Wielkie Przebudzenie 26 2.2. Racjonalizm, deizm i „religia racjonalna” 27 2.3. Deklaracja Niepodległości 28 2.4. Relacje państwo – Kościół a poglądy Ojców Założycieli 29 3. Rozdział państwa od Kościoła w USA 33 3.1. Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki 33 3.2. I Poprawka 35 4. Spory dotyczące interpretacji religijnych klauzul I Poprawki 38 5. Uczestnicy debaty dotyczącej interpretacji religijnych klauzul I Poprawki 44 5.1. Prawica religijna 46 Rozdział II. Amerykański system opieki społecznej oraz rola organizacji religijnych w jego tworzeniu i funkcjonowaniu 57 1. Początki amerykańskiego systemu opieki społecznej oraz rola organizacji religijnych w jego funkcjonowaniu 58 2. Nowy Ład 69 2.1. Liberalizm amerykański a Nowy Ład 69 2.2. Reformy Nowego Ładu 72 2.3. Rola organizacji religijnych w realizacji programu opieki społecznej 75 3. Rozwój systemu opieki społecznej 77 3.1. Reformy systemu opieki społecznej do lat sześćdziesiątych XX wieku 77 3.2. Program Wielkiego Społeczeństwa (Great Society) Lyndona B. Johnsona 79 3.2.1. Rola świeckich organizacji społecznych oraz organizacji religijnych w okresie realizacji programu Wielkiego Społeczeństwa 81 Rozdział III. Polityka republikanów w zakresie opieki społecznej. Geneza polityki faith-based initiatives 85 1. Konserwatyzm amerykański wobec rozwiązań dotyczących opieki społecznej w USA 85 1.1. Rozwój konserwatyzmu amerykańskiego 86 1.2. Konserwatywna krytyka założeń państwa dobrobytu 90 1.2.1. Nowa Prawica 95 1.2.2. Połączenie spraw religijnych i społecznych – sojusz z prawicą religijną w walce z państwem dobrobytu 97 2. Reformy Ronalda Reagana 99 3. Reformy George’a H. Busha Seniora 105 4. Konserwatywna reforma systemu opieki społecznej z 1996 roku 106 4.1. Plan reform Billa Clintona 106 4.2. Zwycięstwo konserwatywnej wersji reformy 108 4.3. Przepisy Charitable Choice 111 Rozdział IV. Polityka faith-based initiatives. Proces tworzenia podstaw prawnych 115 1. Polityka faith-based initiatives w kampanii wyborczej G.W. Busha 115 1.1. Koncepcja „współczującego konserwatyzmu” (compassionate conservatism) jako teoretyczne uzasadnienie polityki faith-based initiatives 118 2. Prezydenckie rozporządzenia wykonawcze z 29 stycznia 2001 roku 121 2.1. Rozporządzenie wykonawcze Agency Responsibilities with Respect to Faith-Based and Community Initiatives 121 2.2. Rozporządzenie wykonawcze Establishment of White House Office of Faith-Based and Community Initiatives 122 2.3. Analiza i krytyka założeń przyświecających wydaniu rozporządzeń wykonawczych 124 3. Droga ustawodawcza 126 3.1. Spory wokół kształtu proponowanej ustawy 127 3.2. Wersja ustawy przyjęta przez Izbę Reprezentantów 131 3.3. Odrzucenie ustawy przez Senat USA 132 3.4. Przyczyny legislacyjnych niepowodzeń 136 3.4.1. Problem zgodności proponowanych przepisów z klauzulą establishment 137 3.4.2. Inne kontrowersje prawne 153 4. Wprowadzenie polityki faith-based initiatives za pomocą rozporządzeń wykonawczych 156 4.1. Rozporządzenia wykonawcze z 12 grudnia 2002 roku 156 4.2. Kolejne próby wprowadzenia polityki G.W. Busha na drodze ustawodawczej 159 4.3. Rozporządzenia wykonawcze z 1 czerwca 2004 roku i z 7 marca 2006 roku 159 Rozdział V. Implementacja polityki faith-based initiatives oraz jej skutki 161 1. Realizacja reform wprowadzonych przez administrację G.W. Busha 161 1.1. Funkcjonowanie biura White House Offi ce of Faith-Based and Community Initiatives 161 1.2. Funkcjonowanie biur do spraw religijnych i lokalnych organizacji charytatywnych w poszczególnych departamentach 169 1.3. Funkcjonowanie Compassion Capital Fund 183 1.4. Funkcjonowanie nowych programów promujących współpracę z religijnymi organizacjami charytatywnymi 186 1.4.1. Projekt President’s Emergency Plan for AIDS Relief 186 1.4.2. Program Access to Recovery 187 1.4.3. Program Mentoring Children of Prisoners 188 1.4.4. Program Prisoner Reentry Initiative 188 1.5. Efektywność reform wprowadzonych przez administrację G.W. Busha 189 2. Skutki polityki G.W. Busha w zakresie religijnych organizacji charytatywnych 203 2.1. Realizacja celów politycznych Partii Republikańskiej 203 2.2. Realizacja celów prawicy religijnej 209 Podsumowanie 219 Bibliografia 229