Rodzinne uwarunkowania kreatywności
Publikacja poświęcona jest kwestii wpływu różnych aspektów środowiska rodzinnego na kształtowanie się postawy twórczej człowieka. Oryginalna refleksja nad tym zagadnieniem, oparta na wynikach badań własnych, została poprzedzona prezentacją dotychczasowego stanu wiedzy. W części poświęconej badaniom jakościowym wykorzystano autorską analizę horyzontalną, inspirowaną metodami stosowanymi w literaturoznawstwie.
Na podstawie uzyskanych wyników, zinterpretowanych w świetle wybranych koncepcji psychologicznych, zaproponowano zintegrowany model zależności między poziomem kreatywności jednostki, cechami systemu rodzinnego, stylami wychowania a trzema typami osobowości twórczych (Bohater Rodzinny, Samotny Wędrowiec, Buntownik).
Rekomenduję [niniejszą książkę] ze względu na wagę podjętego problemu, rozległość jego ujęcia, rzetelność, ale i nowatorstwo metodologiczne polegające na próbie rozszerzenia osiągniętych rezultatów badań wystandaryzowanymi kwestionariuszami za pomocą materiału empirycznego uzyskanego z zastosowania metod jakościowych, a także ze względu na stworzenie udanej typologii rodzinnego wsparcia kreatywności. (Z recenzji prof. ucz., dr hab. Grażyny Mendeckiej)
Książka znajdzie z pewnością szerokie grono odbiorców zainteresowanych twórczością i jej rodzinnymi uwarunkowaniami oraz ogólniej kwestią systemów rodzinnych, uzdolnień, twórczości czy osiągnięć życiowych. Zainteresowani tą tematyką będą również badacze uprawiający pokrewne nauki społeczne, na przykład pedagogikę, socjologię. (Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Olesia)
*********
The
Family Determinants of Creativity
The publication explores the influence of various family background aspects on the formation of the human creative attitude. The original reflection on the issue, based on the authors’ research, is preceded by the presentation of the current state of knowledge. The part of the book devoted to quality research uses the authors’ horizontal analysis modelled on methods employed in literary criticism.
On the basis of the obtained results, interpreted in the light of selected psychological concepts, the authors propose an integrated model of interdependencies between the level of individual creativity, characteristics of the family system, parenting styles and the three types of creative identities (a family hero, a lone wanderer, a rebel).
*********
Dr hab. Marcin Klik (ORCID 0000-0002-7323-2246) – doktor nauk humanistycznych, absolwent filologii romańskiej i psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, pracownik Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autor prac poświęconych teorii literatury, a także publikacji na temat literatury współczesnej, w których łączy analizę tematyczną z refleksją psychologiczną.
Dr hab. Anna Cierpka (ORCID 0000-0003-2846-3413) – doktor nauk humanistycznych, pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka artykułów poświęconych psychologii rozwojowej, współredaktorka książek o tematyce narracyjnej. W pracy naukowej interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz narracyjnym konstruowaniem świata.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-5641-1
- ISBN druku: 978-83-235-5633-6
- EAN: 9788323556411
- Liczba stron: 132
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STRESZCZENIE 5 WPROWADZENIE 9 1. FENOMEN KREATYWNOŚCI W BADANIACH PSYCHOLOGICZNYCH 13 2. KONCEPCJA POSTAWY TWÓRCZEJ AUTORSTWA STANISŁAWA POPKA 17 3. ŚRODOWISKO RODZINNE A KSZTAŁTOWANIE SIĘ KREATYWNOŚCI 21 3.1. Liczba dzieci w rodzinie 22 3.2. Kolejność narodzin 23 3.3. Płeć dziecka 24 3.4. Socjoekonomiczny status rodziny 25 3.5. Styl wychowania 27 3.6. Emocjonalny klimat rodziny 29 4. SYSTEMOWA TEORIA RODZINY JAKO KONTEKST ROZWAŻAŃ O KREATYWNOŚCI 34 5. BADANIE WŁASNE 40 5.1. Pierwszy etap badań – pytania badawcze i hipotezy 42 5.2. Drugi etap badań – pytania badawcze 43 6. METODA 44 6.1. Schemat badania (zmienne i ich wskaźniki) 44 6.2. Narzędzia badawcze 45 6.3. Przebieg badania 52 6.4. Uczestnicy 54 7. WYNIKI BADAŃ 56 7.1. Statystyki opisowe 56 7.2. Analiza wyników uzyskanych w I etapie badań 57 7.3. Analiza tematyczna wywiadów 73 8. DYSKUSJA 98 BIBLIOGRAFIA 109 SPIS TABEL 117 SPIS RYSUNKÓW 118 ZAŁĄCZNIKI 119 INDEKS OSÓB 128