„Romanica Silesiana” 2016, No 11. T. 1: La Peur - 20 La possession par les « pouvoirs de l'horreur » de la Grande Guerre
Sous la rédaction de Katarzyna Gadomska, Krzysztof Jarosz
Tematem prezentowanego numeru "Romanica Silesiana" jest
strach jako motyw wiodący w literaturze fantastycznej i w gatunkach pokrewnych. Ze względu na dużą liczbę zgłoszonych tekstów artykuły zebrano w dwa tomy: pierwszy obejmuje szkice napisane w języku francuskim, drugi – w języku hiszpańskim i angielskim.
Autorzy ukazują zagadnienie strachu w literaturze i filmie, zwracając uwagę na ewolucję źródeł strachu i lęków na przestrzeni wieków. Jako materiał analiz wykorzystują dzieła takich twórców, jak: Jan Potocki, Théophile Gautier, Erckmann-Chatrian, Emile Gaboriau, André de Lorde, Jean-Pierre Andrevon, Anne Duguël, Marie José Thériault, Nadine Monfil, a także pisarzy, których nazwiska nie są kojarzone z gatunkiem fantastyki, m.in.: Madame de Staël, Victora Hugo, Laurenat Gaudé, Nicole Calligaris, Kena Bugula, Rolanda Barthes’a, Georges’a Bataille’a.
- Kategorie:
- Redakcja: Katarzyna Gadomska, Krzysztof Jarosz
- Język wydania: francuski
- ISSN: 2353-9887
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Table des matières Mot de la Rédaction (Katarzyna Gadomska, Krzysztof Jarosz) / 11 La Peur et les littératures de l’imaginaire Denis Moreau Le carnaval fantastique : Monstrueuse mascarade et (p)acte de lecture / 17 Beata Kędzia-Klebeko L’origine d’une peur incarnée – Gilles de Rais vel Barbe bleue par Charles Perrault / 26 Izabella Zatorska Nil tremendum ou les stratégies de conjurer la peur ancestrale dans les Lumières françaises. Jan Potocki et ses antécédents / 35 Noëlle Benhamou La peur dans l’oeuvre d’Erckmann‑Chatrian : du folklore au fantastique / 43 Małgorzata Sokołowicz ‹‹ C’est une histoire singulière et terrible...››. La Morte amoureuse ou la fascination romantique pour les vampires / 51 Régine Atzenhoffer Roman, fais-moi frissonner de peur et de… plaisir ! Le vampire dans le roman contemporain pour adolescents / 60 Virginie Fernandez La peur dans le roman policier français du XIXe siècle : l’angoisse face à la modernité / 69 Katarzyna Gadomska Nouvelles sources de la peur dans le récit néofantastique de Jean‑Pierre Andrevon / 78 Agnieszka Loska Le chronotope de la peur dans les romans fantastiques d’Anne Duguël / 88 Éric Vauthier Esthétique de la peur et de la cruauté chez deux nouvellistes francophones contemporaines : Marie José Thériault et Nadine Monfils / 97 Éric Auriacombe Harry Potter et l’expérience d’effroi : L’effet des Détraqueurs / 106 La Peur et le cinéma populaire Valentin Guermond Et l’Espagne frémit de peur. L’âge d’or du cinéma d’horreur ibérique à la fin du franquisme (1968–1976) / 119 Nicolas Cvetko Revenir : la peur envisagée par Mario Bava (Les Trois visages de la peur / I Tre volti della paura, 1963) / 129 Stéphane Ischi, Simon Gabay Le transfert maléfique : un nouveau motif du genre de l’horreur / 140 Vladimir Lifschutz L’ego intermédiaire ou l’authentification de la terreur / 150 La Peur et le courant principal de la littérature Ramona Malita Le courage de la peur ou comment vivre sous l’empire (napoléonien ?) de la crainte quotidienne. Le cas de Madame de Staël / 163 Aleksandra Bogusławska L’espace anxiogène dans Les Misérables de Victor Hugo / 178 Monné Caroline Doua Oulaï La peur chez les névrosés dans l’oeuvre zolienne / 187 Tomasz Kaczmarek La Folie au théâtre ou les peurs de la Belle Époque / 198 Anna Branach-Kallas, Piotr Sadkowski La possession par les « pouvoirs de l’horreur » de la Grande Guerre / 207 Béchir Kahia Une peur perdue : la nuit sombre / 217 Mara Magda Maftei Quand l’exil à l’intérieur du pays engendre la Peur / 225 Magdalena Marciniak À l’origine de tout, la Peur. Le cas de Roland Barthes / 233 Michał Krzykawski Les oiseaux de Bataille / 242 Anna Swoboda La peur, l’angoisse et la violence domestique dans Cendres et braises de Ken Bugul / 254