Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole
Praca zawiera podstawowe informacje teoretyczne dotyczące zdolności oraz sposoby diagnozowania dwóch obszarów rozważań – cech inteligencji oraz myślenia twórczego, stanowiących podstawowe uwarunkowania sukcesów szkolnych i życiowych dzieci i młodzieży. W oparciu o powyższe przedstawiono główne sposoby stymulowania wymienionych właściwości psychicznych oraz drogę przygotowania nauczycieli do działań na rzecz rozwoju zdolności uczniów.
Prezentowana publikacja odpowiada na postulat rozwijania zdolności uczniów, w tym kreatywności – wynikający z założeń reformowanej szkoły.
Książka powinna zainteresować wszystkich, którzy są przekonani o istotnym znaczeniu umiejętności diagnozowania zdolności uczniów i ich rozwijania w edukacji szkolnej, a więc: nauczycieli wszystkich typów szkół i wszystkich przedmiotów nauczania, studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli akademickich pracujących w kolegiach nauczycielskich, w wyższych szkołach pedagogicznych i uniwersytetach, pracowników pedagogicznych ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz biblioteki uniwersyteckie i pedagogiczne, jak również stowarzyszenia oświatowe.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-377-4
- ISBN druku: 978-83-7587-147-0
- Liczba stron: 110
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 I. Cechy intelektualne i ich rozpoznawanie 15 1. Analiza pojęcia „zdolność” 15 2. Teorie inteligencji 17 3. Poznawanie poziomu cech intelektualnych jednostki 21 3.1. Łatwość wypowiedzi werbalnych 23 3.2. Bogaty zasób słownictwa 24 3.3. Znajomość pojęć wykraczających poza program nauczania 27 3.4. Szeroki zakres wiedzy z interesujących jednostkę dziedzin 28 3.5. Systematyczne czytelnictwo 28 3.6. Rozumienie trudniejszych treści 29 3.7. Sensowność wypowiedzi 29 3.8. Logiczne wyciąganie wniosków 30 3.9. Szybkie znajdowanie rozwiązań w nowych sytuacjach 30 3.10. Łatwość skupiania uwagi 31 3.11. Spostrzegawczość – zwracanie uwagi na istotne elementy 31 3.12. Łatwość tworzenia wyobrażeń przestrzennych 32 3.13. Stosowanie skutecznych sposobów uczenia się i zapamiętywania wiedzy 34 3.14. Brak trudności w procesie uczenia się 35 4. Dlaczego nauczyciele i rodzice powinni poznawać poziom inteligencji dzieci i młodzieży? 36 II. Myślenie twórcze i jego rozpoznawanie 43 1. Teorie twórczości 43 2. Rozpoznawanie poziomu myślenia twórczego 47 2.1. Obserwacyjne przejawy poziomu myślenia dywergencyjnego 49 2.2. Testy myślenia dywergencyjnego 53 3. Znaczenie analizy poziomu myślenia twórczego 63 III. Stymulowanie cech indywidualnych w procesie wychowania i kształcenia 67 1. Podstawowe założenia 67 2. Wspomaganie rozwoju dziecka w domu 70 3. Zakres i sposoby stymulowania cech intelektualnych 74 4. Zakres i sposoby stymulowania myślenia twórczego 79 4.1. Twórczy nauczyciele 80 4.2. Działania rozwijające twórcze myślenie dzieci i młodzieży 83 IV. Uwagi końcowe 93 Bibliografia 99 Aneksy 105