Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka
Książka Sieci współpracy i samokształcenia wpisuje się w nurt przemian, jakie zachodzą obecnie w systemie doskonalenia nauczycieli. Jest pierwszą pozycją na rynku, której lektura dostarcza jednocześnie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat istotnego novum, jakim są sieci współpracy i samokształcenia.
W publikacji Czytelnik znajdzie m.in.:
omówienie pojęcia sieci z trzech punktów widzenia: jako fenomenu społecznego naszych czasów, nowego typu organizacji i społeczności uczącej się,
relacje z badań na temat kapitału społecznego nauczycieli.
wskazanie warunków organizacyjnych i edukacyjnych sprzyjających powoływaniu sieci,
przykłady metod pracy sieci oraz narzędzi do ich ewaluacji.
Autorzy przedstawiają korzyści dla nauczycieli i szkół wynikające z uczestnictwa w sieci, opisują ich funkcjonowanie w tych krajach, w których działają one z powodzeniem już od wielu lat oraz prezentują zarówno polskie, jak i zagraniczne przykłady dobrej praktyki.
Praca zawiera bogatą bibliografię umożliwiającą osobom zainteresowanym poszerzenie wiedzy na prezentowany temat.
Adresaci:
Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych - w równej mierze kreatorów, jak i członków sieci współpracy i samokształcenia. Przede wszystkim jednak skierowana jest do koordynatorów sieci, konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli, doradców metodycznych, pracowników bibliotek pedagogicznych i poradni psychologiczno-pedagogicznych, liderów wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów szkół
Publikacja jest pracą zbiorową przygotowaną przez autorów polskich i zagranicznych pod redakcją dr Danuty Elsner - jednej z założycielek European Network for lmproving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-6083-8
- ISBN druku: 978-83-264-4352-7
- EAN: 9788326460838
- Liczba stron: 244
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz ważniejszych skrótów str. 13 Wprowadzenie str. 15 Rozdział 1 Kierunki zmian w systemie doskonalenia nauczycieli str. 19 Bibliografia str. 26 Inne źródła str. 26 Część 1 Podstawy teoretyczne Rozdział 2 Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów str. 29 1. Wprowadzenie str. 29 2. Sieci, węzły, połączenia i przepływy str. 29 3. Sieci społeczne str. 31 4. Struktura sieci społecznych str. 33 5. Sieć jako optymalna organizacja społeczna w czasach permanentnej zmiany str. 36 6. Internet a sieci społeczne str. 39 7. Zakończenie str. 42 Bibliografia str. 45 Rozdział 3 Sieć jako nowy typ organizacji str. 46 1. Wprowadzenie str. 46 2. Charakterystyka sieci jako typu organizacji str. 48 3. Członkowie sieci str. 51 4. Wystąpienie z inicjatywą utworzenia sieci str. 52 5. Wielkość sieci i dobór członków str. 53 6. Czas potrzebny na nawiązanie kontaktów str. 54 7. Cykl życia sieci str. 55 8. Nazwa sieci str. 56 9. Inicjacja pracy sieci str. 56 10. Zasady wspólnego działania w sieci str. 57 11. Koordynacja pracy sieci str. 59 12. Komunikowanie się w sieci str. 61 13. Potrzeby członków sieci a ich wkład własny str. 62 14. Ewaluacja pracy sieci str. 64 15. Warunki niezbędne do rozwoju sieci str. 66 16. Mocne i słabe strony sieci jako organizacji str. 67 17. Zakończenie str. 68 Bibliografia str. 68 Rozdział 4 Sieć jako społeczność uczących się str. 69 1. Wprowadzenie str. 69 2. Wiedza w społecznościach uczących się str. 70 3. Zastosowanie konstruktywizmu w budowaniu społeczności uczących się str. 76 4. Zespołowe uczenie się w sieci str. 80 5. Zakończenie str. 88 Bibliografia str. 89 Część 2 Od teorii do praktyki Rozdział 5 Potencjał społeczny nauczycieli jako wyzwanie dla tworzących sieci str. 93 1. Wprowadzenie str. 93 2. Kapitał społeczny jako potencjał wspierający współpracę i wymianę wiedzy str. 93 3. Podstawowe wymiary kapitału społecznego str. 96 4. Potencjał społeczny nauczycieli - założenia i problematyka badań własnych str. 99 5. Potencjał społeczny nauczycieli - wyniki badań własnych str. 101 6. Zakończenie str. 108 Bibliografia str. 108 Rozdział 6 Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się str. 110 1. Wprowadzenie str. 110 2. Tworzenie warunków w szkołach str. 110 3. Tworzenie warunków w środowisku zawodowym str. 113 4. Tworzenie warunków w placówkach doskonalenia nauczycieli str. 116 5. Tworzenie warunków przez organy prowadzące str. 119 6. Zakończenie str. 120 Bibliografia str. 121 Rozdział 7 Tworzenie uczącej się społeczności w szkole i w sieci. Doświadczenia brytyjskie str. 122 1. Wprowadzenie str. 122 2. Początki str. 123 3. Zmiana praktyki, zmiana kultury str. 124 4. Przywódcy i przywództwo w uczeniu się str. 127 5. Warunki efektywnego uczenia się w szkole i w sieci str. 129 5.1. Zespołowe uczenie się str. 129 5.2. Zainteresowania badawcze str. 129 5.3. Opinie uczniów str. 130 5.4. Przywództwo nauczycieli str. 131 5.5. Uczenie się całej szkoły str. 132 6. Przeszkody i trudności w efektywnym uczeniu się w szkole i w sieci str. 133 6.1. Potrzeba "dobrych" zwolenników str. 133 6.2. Nieporozumienia str. 133 6.3. Czas i przestrzeń str. 134 7. Zakończenie i wnioski str. 134 Bibliografia str. 135 Rozdział 8 Dynamika powstawania sieci na przykładzie Sieci Uczących się Przedszkoli "Supeł" str. 136 1. Wprowadzenie str. 136 2. Inicjacja Sieci "Supeł" str. 136 3. Proces organizowania się Sieci "Supeł" str. 137 4. Trudne początki Sieci "Supeł" str. 139 5. Przykłady udanych inicjatyw wewnętrznych Sieci "Supeł" str. 141 6. Pierwsze sukcesy Sieci "Supeł" str. 143 7. Plany na przyszłość Sieci "Supeł" str. 144 8. Zakończenie str. 145 Bibliografia str. 145 Rozdział 9 Sieci szkół i sieci nauczycieli w Republice Federalnej Niemiec str. 146 1. Wprowadzenie str. 146 2. Początki tworzenia sieci w Niemczech str. 148 3. Warunki organizacyjne powstania sieci str. 151 4. Warunki prawne powstawania sieci str. 152 5. Finansowanie sieci str. 153 6. Sposoby współpracy w sieci str. 153 7. Organizacja sieci str. 154 8. Sieci - przykłady udanych inicjatyw oddolnych str. 155 8.1. Sieć Service-Learning - nauka poprzez pracę uczniów na rzecz społeczności lokalnej str. 155 8.2. Sieć nauczycieli matematyki - od projektu wewnątrzszkolnego do stworzenia sieci str. 156 8.3. Sieć w ramach paktu dla edukacji miasta Recklinghausen str. 157 9. Trudności w funkcjonowaniu sieci str. 158 10. Zakończenie str. 159 Bibliografia str. 160 Inne źródła str. 160 Rozdział 10 Sieć: naturalne środowisko uczenia się nauczycieli i szkół. Doświadczenia holenderskie str. 162 1. Wprowadzenie str. 162 1.1. Początki str. 162 1.2. Kierunki polityki państwa str. 163 1.3. Trendy w myśleniu o uczeniu się nauczycieli str. 164 1.4. Lekcja pierwsza: poszukiwanie równowagi str. 165 2. O czym jest ten rozdział? str. 166 3. Organizacja sieci str. 167 3.1. Schemat sieci szkół str. 167 3.2. Członkowie str. 168 3.3. Role dyrektora szkoły str. 168 3.4. Wielkość sieci i odległość między członkami str. 169 3.5. Koordynacja sieci str. 169 3.6. Aktywności w sieci str. 170 4. Proces rozwoju sieci str. 171 4.1. Przebieg procesu, zastój, ryzyko niepowodzenia str. 171 4.2. Zagrożenie stagnacją i ryzyko niepowodzenia str. 172 4.3. Ewaluacja i refleksja str. 173 4.4. Inicjacja pracy sieci str. 173 4.5. Transfer efektów str. 175 4.6. Efekty str. 175 5. Stymulowanie, monitorowanie i coaching sieci str. 178 6. Zakończenie str. 179 Bibliografia str. 180 Część 3 Przykłady dobrej praktyki Rozdział 11 Sieć "Kujawy" str. 183 1. Wprowadzenie str. 183 2. Powstanie Sieci "Kujawy" str. 183 3. Organizacja i funkcjonowanie Sieci "Kujawy" str. 184 4. Zadania zrealizowane w Sieci "Kujawy" str. 186 5. Trudności, którym nie udało się sprostać w Sieci "Kujawy" str. 190 6. Zakończenie str. 192 Bibliografia str. 192 Inne źródła str. 193 Rozdział 12 Sieć uczących się szkół str. 194 1. Wprowadzenie str. 194 2. Inicjacja pracy sieci str. 195 3. Zespołowe uczenie się w sieci str. 198 4. Ewaluacja funkcjonowania sieci str. 201 5. Narzędzia do ewaluacji pracy sieci str. 205 6. Zakończenie str. 211 Bibliografia str. 213 Rozdział 13 Sieć dyrektorek przedszkoli str. 215 1. Wprowadzenie str. 215 2. Powstanie sieci str. 215 3. Kształtowanie zrębów organizacyjnych i merytorycznych sieci str. 216 4. Przejście od spraw pilnych do ważnych str. 217 5. Organizacja pracy sieci str. 219 6. Efekty uboczne funkcjonowania sieci str. 219 7. Impas w funkcjonowaniu sieci i poszukiwanie nowych wyzwań str. 220 8. Próba samooceny funkcjonowania sieci str. 221 9. Zakończenie str. 224 Bibliografia str. 224 Rozdział 14 Sieć ENIRDELM str. 225 1. Wprowadzenie str. 225 2. Powstanie Sieci ENIRDELM str. 225 3. Formy aktywności Sieci ENIRDELM str. 226 4. Organizacja Sieci ENIRDELM str. 227 4.1. Członkostwo str. 228 4.2. Język str. 228 4.3. Nazwa str. 229 4.4. Misja i cele str. 229 4.5. Wewnętrzne organy i "funkcyjni" członkowie str. 230 4.6. Sposób organizowania konferencji str. 231 5. Wkład Polaków w działalność Sieci ENIRDELM str. 232 5.1. Organizacja spotkań grup roboczych i projektowych str. 233 5.2. Organizacja sympozjum str. 233 6. Sukcesy i porażki Sieci ENIRDELM str. 234 7. Zakończenie str. 235 Bibliografia str. 235 Zakończenie str. 237 Summary str. 239 Informacje o autorach str. 241