Stałe motywy metafizyczne w twórczości Mariny Cwietajewej
Autorka wnikliwie przygląda się motywom metafizycznym w liryce Mariny Cwietajewej, dostrzegając określoną systematykę w ich występowaniu i tendencję do ich nieustannej metamorfozy. Mistrzostwo słowa poetki potwierdza po raz kolejny, że dokonała ona przełomowej zmiany w rozumieniu istoty poezji XX wieku, a głębia jej refleksji nad istnieniem świata i człowieka w tym świecie zbliżała ją do filozofii.
Motywy, którymi posługiwała się Cwietajewa, były bowiem dotychczas zarezerwowane dla dyskursu filozoficznego, ponieważ odnosiły się do takich pojęć jak przestrzeń i czas, dusza i ciało, życie i śmierć, światło i ciemność, milczenie i dźwięk, Bóg. Mimo iż poetka niejednokrotnie powracała w swoich wierszach do tych motywów, to za każdym razem zaskakują one głębią znaczeń i siłą wyrazu. Dla badacza i czytelnika twórczość Mariny Cwietajewej to niekończące się odkrywanie ukrytych sensów i rozkodowywanie emocji zamkniętych w wyrafinowanych formach słownych.
*********
Constant Metaphysical Motifs in
Marina Tsvetaeva’s Works
The analysis of metaphysical motifs in Marina Tsvetaeva’s lyric poetry, their occurrence and tendency to continuous metamorphosis. Tsvetaeva made a profound change in understanding the essence of the 20th century poetry and her reflections on the world and man’s place in it brought her closer to philosophy. The motifs she used had been present in philosophical discourse as they referred to such notions as space and time, body and soul, life and death, light and darkness, silence and sound, god. To a scholar and a reader Tsvetaeva’s poetry means constant discovering and decoding senses and emotions hidden in sophisticated words.
*********
Dr Elena Janczuk (ORCID 0000-0001-5535-3207) – doktor nauk humanistycznych, wieloletni pracownik Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę doktorską obroniła na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW, pisząc rozprawę pod kierunkiem prof. dr. hab. Stanisława Siatkowskiego. Autorka monografii "Język poetycki Mariny Cwietajewej. Gra słów i sensów" (WUW, 2013), "Stałe motywy metafizyczne w twórczości Mariny Cwietajewej" (WUW 2021) oraz licznych artykułów naukowych publikowanych w Polsce, Rosji i na Białorusi. Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in. historię literatury, kultury i sztuki Rosji, zwłaszcza XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości okresu modernizmu rosyjskiego i emigracji rosyjskiej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-4605-4
- ISBN druku: 978-83-235-4796-9
- EAN: 9788323546054
- Liczba stron: 444
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 ROZDZIAŁ 1. Niektóre cechy procesu historycznoliterackiego w Rosji na początku XX wieku 17 ROZDZIAŁ 2. Marina Cwietajewa wobec własnej twórczości 31 2.1. Autobiograficzność jako lejtmotyw w twórczości Cwietajewej 31 2.2. Obraz tożsamości poetki w jej twórczości 47 ROZDZIAŁ 3. Stałe motywy metafizyczne w twórczości Mariny Cwietajewej 55 3.1. Motyw: próba definicji 55 3.2. Motywy nawiązujące do czasu i przestrzeni 68 3.2.1. O postrzeganiu czasu 68 3.2.2. Motyw wieku ludzkiego 89 3.2.3. Motyw rozłąki i nostalgii 110 3.2.4. Motyw domu i bezdomności 135 3.2.5. O granicach przestrzeni. Motywy okien i drzwi 157 3.3. Motywy nawiązujące do duszy i ciała 178 3.3.1. Geneza motywów cielesnych 178 3.3.2. Pierś w świecie cielesności Cwietajewej 196 3.3.3. O postrzeganiu duszy 221 3.4. Motywy życia i śmierci 240 3.4.1. Motyw życia 240 3.4.2. Motyw własnej śmierci 262 3.5. Jedność sprzeczności 292 3.5.1. O postrzeganiu światła i ciemności 292 3.5.2. Właściwości audialnej percepcji poetki 314 3.5.3. Poetyka milczenia 331 3.5.4. Zmienna wizja Boga 345 Zakończenie 393 Bibliografia 407 Wykaz skrótów przywoływanych dzieł M. Cwietajewej 425 Indeks tematyczny 426 Streszczenie 433 Pезюме 436 Summary 440