Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych
Książka jest próbą opisu świadomości gatunkowej współczesnych dziennikarzy prasowych. Jest także próbą odpowiedzi na pytania dotyczące dziennikarskiego warsztatu: procesu powstawania tekstów, wyboru gatunku czy postrzegania czytelnika. Autorka definiuje świadomość gatunkową nie tylko jako wiedzę o gatunkach, ale przede wszystkim jako umiejętność przełożenia gatunkowego wzorca na tekst. Zakłada, że przejawia się ona w wyborze tematu, struktury czy językowego stylu. Ale jest przede wszystkim pewną indywidualną strategią, interpretacją rzeczywistości, w której podstawowym mechanizmem jest osobowość autora. Przyjęta w opisie zagadnienia perspektywa sztuki jako umiejętności, która jednocześnie pełniła funkcję doprecyzowania omawianych gatunków: wywiadu, felieton i reportażu, pokazała dziennikarstwo jako sztukę mediów. Zaprezentowane badania pewnego wycinka dziennikarskiej społeczności są świadectwem, że mimo kryzysu dziennikarstwa, jaki obserwujemy w mediach, jest wciąż miejsce na dziennikarstwo wysokie i profesjonalne. Ujęcie komunikacji w perspektywie scenograficznej: sceny, widowni i kulis, pokazało, że dziennikarskie opowieści dowodzą płynności tych kategorii oraz tworzą pewien obraz współczesnej kultury.
Książka adresowana jest do szerokiego grona badaczy współczesnych mediów, to znaczy językoznawców, medioznawców, komunikologów oraz studentów kierunków humanistycznych, których interesuje perspektywa dziennikarskiego warsztatu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3678-7
- Liczba stron: 240
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 7 Rozdział I Wspólnota – interakcja – przekaz. Komunikacja w kontekście koncepcji Goffmana i Maingueneau / 15 Komunikowanie jako tworzenie wspólnoty / 18 Komunikowanie jako interakcja / 20 Komunikowanie jako przekaz / 23 Komunikacja a kompetencje / 24 Rozdział II Strategia – interpretacja – interakcja. Konceptualizacja pojęcia świadomości gatunkowej / 29 Świadomość czy/i kompetencja / 31 Świadomość gatunkowa czy kompetencja generyczna / 33 Gatunek a norma / 36 Gatunek a komunikacja / 40 Gatunek a sytuacja nadawczo‑odbiorcza / 42 Gatunek a tekst / 45 Gatunek a dyskurs / 46 Świadomość gatunkowa – model interakcyjny / 48 Świadomość gatunkowa jako strategia / 49 Świadomość gatunkowa jako interpretacja51 Świadomość gatunkowa i osobowość nadawcy / 52 Świadomość gatunkowa – tworzenie i odbiór / 53 Rozdział III Dziennikarz – autor. Wokół tożsamości i kompetencji / 55 Tożsamość dziennikarza – między Ja a My / 58 Między definicją a autodefinicją dziennikarza / 60 Dziennikarstwo – konglomerat zawodów / 67 Dziennikarstwo – etyka i profesjonalizm73 Dziennikarz – autor / 77 Pakt faktograficzny – pakt o uczestnictwie / 80 Ślady obecności dziennikarza w tekście / 82 Rozdział IV Wywiad – świadomość gatunkowa – sztuka interakcji / 85 Bohater i czytelnik – aspekt pragmatyczny gatunkowej świadomości / 90 Cel wywiadu / 94 Goffmanowski spektakl a wywiad / 97 Sztuka pytania / 100 Rozdział V Felieton – świadomość gatunkowa – sztuka formy / 113 Świadomość gry z czytelnikiem – aspekt pragmatyczny / 120 Osobowość twórcy / 123 Sztuka formy / 127 Rozdział VI Reportaż – świadomość gatunkowa – sztuka faktu / 133 Aspekt pragmatyczny reporterskiej świadomości / 139 Rola reportera / 149 Sztuka faktu / 153 Wokół reportażowej formy / 160 Rozdział VII Wokół metatekstu i metagatunku – świadomość gatunkowa / 167 Metateksty wewnątrz dziennikarskiego tekstu / 171 Metateksty – opowieści o dziennikarskim tekście / 176 Metatekst a autonarracja / 187 Metagatunkowość – gatunkowy obraz świata / 190 Zakończenie / 197 Bibliografia / 201 Źródła / 221 Dziennikarz / 221 Wywiad / 222 Felieton / 223 Reportaż / 223 Indeks nazwisk / 227 Summary / 233 Résumé / 235