Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar
Wśród wielu, często niejednoznacznych, odpowiedzi na pytanie, kim jest człowiek (które ma rudymentarny charakter dla pedagogiki), jedna jest jednoznaczna i wytyczająca granicę oddziaływań edukacyjnych – człowiek jest istotą śmiertelną. Świadomość własnej śmiertelności czyni człowieka istotą szczególną i wyjątkową, ponieważ ma on możliwość wybrania własnej drogi i realizowania swoich celów w obliczu skończonego czasu, jakim dysponuje. Taki punkt widzenia wskazuje na potrzebę podejmowania badań z zakresu tanatopedagogiki, stawiania trudnych, ale niezwykle ważnych pytań dotyczących w istocie sensu naszego życia. […] Celem podjętych badań jest poznanie i (z)rozumienie wymiarów obecności problematyki śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym.
Śmierć jako niezbywalna część ludzkiego życia powinna być w nim obecna świadomie. Skupienie się na literaturze wynika natomiast z uznania jej za jedno z podstawowych źródeł kontaktu z kulturą i stanowi ważny poznawczo środek oddziaływania edukacyjnego.
Ze Wstępu
Autorka podejmuje temat ciekawy poznawczo i ważny społecznie, a jednocześnie rzadko eksplorowany w ramach badań pedagogicznych. Obszerność i różnorodność analizowanego materiału oraz wielość prezentowanych postaw i sposobów podejścia do fenomenu końca życia czyni z tej monografii pracę wyjątkową.
Z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Gałkowskiego
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-037-9
- ISBN druku: 978-83-8220-036-2
- Liczba stron: 320
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział I. Teoretyczne podstawy pracy 17 1. Polisemiczny charakter śmierci 17 1.1. Śmierć jako fakt biologiczny 18 1.2. Ku osobowemu wymiarowi śmierci – fenomen mojej i twojej śmierci 29 1.3. Śmierć we współczesnej kulturze – wybrane aspekty 39 2. Geneza i kształtowanie się tanatopedagogiki 48 2.1. Myśl tanatologiczna we współczesnej humanistyce 48 2.2. Stan badań tanatopedagogicznych w Polsce 58 2.3. Rozumienie zjawiska śmierci przez dzieci 72 Rozdział II. Metodologia badań własnych 87 1. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań 87 1.1. Czym jest tekst? Perspektywa hermeneutyczna 95 1.2. Tekst i interpretacja w ujęciu Paula Ricoeura 98 1.3. Świat tekstu i świat czytelnika w ujęciu Paula Ricoeura 103 1.4. Narracja jako sposób rozumienia świata 111 2. Ogólne założenia metody analizy treści 113 2.1. Koncepcja badań własnych 119 2.1.1. Wybór materiału badawczego oraz wybór jednostek analizy 120 2.1.2. Wielokrotna lektura tekstów w celu opracowania kategorii analitycznych 126 2.1.3. Konstruowanie klucza kategoryzacyjnego 127 2.1.4. Definiowanie kategorii w kluczu 128 Rozdział III. Zjawisko umierania i śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym 129 1. Obraz umierania, śmierci i żałoby obecny w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym 129 1.1. Śmierć jako element ludzkiej egzystencji 129 1.1.1. Antropomorficzne obrazy śmierci 129 1.1.2. Przyczyny śmierci 135 1.1.3. Metaforyczne formy śmierci 141 1.2. Śmierć jako element burzący egzystencję człowieka 154 1.2.1. Dziecko wobec śmierci innego 154 1.2.2. Dziecko wobec śmierci własnej 158 1.3. Zewnętrzne oznaki żałoby i symbolika pogrzebów 165 1.4. Podsumowanie 175 2. Sposób przeżywania umierania, śmierci i żałoby w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym 186 2.1. Dziecko wobec możliwej lub realnej sytuacji granicznej 186 2.2. Świat zewnętrzny wobec przeżywających żałobę 198 2.3. Proces wychodzenia z żałoby 202 2.4. Podsumowanie 208 3. Sposób przedstawiania wymiaru eschatologicznego śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym 216 3.1. Zmarli w zaświatach 218 3.2. Życie w pamięci i wierzeniach innych 224 3.3. Sposoby „istnienia” po śmierci 228 3.4. Nieobecność piekła w literaturze dla dzieci 230 3.5. Rodzaje bytów pośmiertnych 231 3.6. Podsumowanie 236 4. Życie w obliczu śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym 245 4.1. Finalizm ludzkiej egzystencji 245 4.2. Życie jest silniejsze od śmierci 248 4.3. Niepowtarzalność życia 256 4.4. Życie i jego subiektywny wymiar 259 4.5. Poszukiwanie sensu życia 263 4.6. Wymiary obecności drugiej osoby 268 4.7. Podsumowanie 272 Zakończenie 277 Bibliografia 283 Aneks 299