MENU

Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2017

  • Autor: Ilona Copik

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 31,50 zł
22,05
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk

Książka poświęcona jest zjawisku kulturowemu określanemu jako „filmowy Śląsk”. Autorka dokonuje analizy i interpretacji filmów, których wspólnym motywem jest odzwierciedlony na ekranie krajobraz regionu w toku jego przemian: od industrialnego do postindustrialnego. Dzieła filmowe traktuje jako „zdarzenia geograficzno-kulturowe”, to znaczy formy twórczości (obrazy/teksty i praktyki artystyczne), które stanowią reprezentacje/konstrukcje miejsca. Zasadnicze tezy pracy skupiają się na twierdzeniach, że w uwidocznionym na ekranie miejscu z jednej strony krzyżują się różne sensy i dyskursy danej kultury, możliwe do odszyfrowania w toku analizy, z drugiej strony film jest współuczestnikiem procesów kulturowych, partycypuje w mediatyzowanej produkcji kultury i tożsamości. Kolejne rozdziały stanowią rozwinięcie tych tez w perspektywie relacji, jakie zachodzą pomiędzy Śląskiem, filmem, krajobrazem, tożsamością i pamięcią - indywidualną i zbiorową (narodową, lokalną). Słowem kluczem jest w tej pracy krajobraz – pojęcie, które wiąże wątki relacji pomiędzy tym co realne/mediowane, estetyczne i kulturowe, poglądowe/doświadczeniowe, etc. Krajobraz filmowy stanowi tu obraz kraju (miejsca), dostępny władzom widzenia obiekt określonej „widzialności”, a zarazem pretekst do rozważań antropologicznych nakierowanych na formy jakiegoś rodzaju uczestnictwa w ekranowej przestrzeni, jej współprzeżywania, roztrząsania.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści
Wstęp | 7

Część I Śląsk – Film – Krajobraz

Rozdział 1. Widzialności krajobrazu / 17
1.1. Krajobraz: od obrazu kraju do medium kultury / 17
1.2. Krajobraz jako obraz (widok i mapa) / 22
1.3. Krajobraz jako doświadczenie antropologiczne / 31
1.4. Film: krajobraz i przestrzeń / 37
1.5. Krajobraz filmowy jako krajobraz kulturowy / 44
1.6. Topografia filmowa / 51

Rozdział 2. Mediatyzowana produkcja przestrzeni i tożsamości / 62
2.1. Tradycja badań filmowych na Górnym Śląsku / 62
2.2. Małe kino śląskie? / 74
2.3. Kutzowisko / 84
2.4. Filmowanie „umiejscowione” / 93
2.5. Śląskie imaginarium / 102
2.6. Produkcja przestrzeni i tożsamości / 108

Część II Topografie

Rozdział 3. Chorografie / 119
3.1. Chorografia, czyli opis / 119
3.2. Mapa Ziem Odzyskanych / 123
3.3. Krajobraz wesołej industrii / 128
3.4. Apokalipsa czasów przełomu / 135
3.5. Postindustrialna mapa Śląska / 140
Rozdział 4. Topofilie / 145
4.1. Topofilia – miłość do miejsca / 145
4.2. Mapa domu / 149
4.3. Geografie intymne / 159
4.4. Zlokalizowane mikrohistorie / 168

Rozdział 5. Penetracje / 179
5.1. Penetracja, czyli odkrywanie (surveing) / 179
5.2. Trwała i słaba ontologia krajobrazu / 185
5.3. Krajobraz zbudowany na węglu / 192
5.4. Śląsk‑zdrój? / 203
5.5. Ruina industrialna jako moment liminalny / 216

Część III Krajobrazy i (dys)lokacje

Rozdział 6. Ślady tożsamości / 225
6.1. Tożsamość/krajobraz, miejsce / 225
6.2. Mit etnicznej pełni / 230
6.3. Tożsamość pograniczna / 235
6.4. Tożsamość reliktowa / 240
6.5. Fantazmat utraty / 246
6.6. Perspektywa wykluczonych / 250
6.7. Mozaikowość tożsamości / 259

Rozdział 7. Krajobrazy pamięci / 268
7.1. Kategoria „krajobrazu pamięci” / 268
7.2. Horyzont „inności” / 277
7.3. Pamięć odzyskiwana / 288
7.4. Mnemotoposy (post)pamięci lokalnej / 298

Zakończenie / 309
Nota bibliograficzna / 313
Bibliografia / 315
Filmografia / 335
Indeks osobowy / 341
Indeks filmów / 351
Spis fotografii  355
Zusammenfassung  359
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

21,50 zł
25,00 zł

Krajobraz w planowaniu przestrzennym

W monografii przedstawiono problematykę dotyczącą związku planowania przestrzennego ze środowiskiem naturalnym, w tym elementami przyrodniczymi objętymi planami zagospodarowania przestrzennego. Omówiono m.in. rewitalizację terenów poprzem...
20,49 zł
27,32 zł

Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga

Autorka proponuje estetyczno-ontologiczną wykładnię filmów Wernera Herzoga, postulując, aby z rejestracyjnej specyfiki medium uczynić drogę kontaktu z niewyrażalną, ukrytą bytowością. W tym ujęciu estetyka obrazów reżysera realizuje widze...
16,17 zł
23,10 zł

Filmowe cuda i sztuczki magiczne

Praca składa się z dwóch części: szkiców analityczno-intepretacyjnych oraz appendiksu dydaktycznego. Autorka podejmuje się tropienia i odkrywania we współczesnych filmach „medialnych cudów”, za które uważa...
20,17 zł
23,45 zł

Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe

W tomie ukazano kontakty filmowe między kinematografiami polską, czeską i słowacką. Autorzy - filmoznawcy, a zarazem bohemiści z kraju i zagranicy - podjęli zagadnienia współpracy instytucjonalnej, historii pojedynczych wspólnych projekt&...
17,16 zł
22,00 zł

Krajobraz po odwilży

Autor książki Krajobraz po odwilży... podejmuje próbę wyodrębnienia i opisania czynników, kształtujących poradziecką identyfikację religijną. Koncentruje się przy tym na relacjach biograficznych rozmówców z trzech miast: zam...
25,74 zł
33,00 zł

Filmowe zarządzanie pamięcią Kino polskie 2005-2020 o historii najnowszej

Od 2005 roku – wraz z powstaniem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – nastąpił w polskim kinie renesans historii. Rodzime kino o historii stało się podstawą nowej narracji tożsamościowej i jednym z najważniejszych narzędzi odpowiedzialnych...
31,43 zł
44,90 zł

Kultury i krajobrazy pamięci

Kultury i krajobrazy pamięci to zbiór artykułów podejmujących refleksję wokół pamięci społecznej i tożsamości. Zasadniczo studia te odwołują się do kategorii przestrzennych: krajobraz kulturowy, lokalizacja znacząca, topografia mie...
34,93 zł
49,90 zł

Poezja, wyobraźnia, Śląsk. Szkice

Książka ukazuje spotkanie poety z czytelnikiem i wytworzone przez nich światy poetyckie. Można odnaleźć w niej interpretacje wierszy twórców związanych swoją biografią z Górnym Śląskiem i Zagłębiem Dąbrowskim. Łączy ich nie tylko p...
9,36 zł
12,00 zł

Kinematograf kontrolowany Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym PRL i USA analiza socjologiczna

Ściśle obserwowani i sprawdzani filmowcy w PRL marzyli skrycie o wolności, jaką oferowała ideologia demokracji. Jednak niemal w każdym przypadku moment, gldy reżyser z kraju socjalistycznego zaczynał stawiać pierwsze kroki w USA, przynosił rozczarowani...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!